Çapraz
sevkiyat, bir dağıtım ağında, ürünlerin dağıtım merkezlerine gelen kamyonlar
aracılığıyla teslim edildiği, müşteri taleplerine göre konsolide edilerek
müşterilere teslim edilmek üzere giden kamyonlara yüklendiği yenilikçi bir
sistemdir. Bu çalışmada, çapraz sevkiyat merkezindeki her bir kamyonun kapılara
atanması ve kapılardaki sırasının belirlenmesine yönelik olan kamyon
çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Belirtilen probleminin çözümü için belirli
bir çalışma süresi içinde yüklenen ürün sayısının en büyüklenmesi amacına sahip
bir matematiksel model ve Tavlama Benzetimi algoritması önerilmiştir. Farklı
test problemleri türetilerek matematiksel model ve meta sezgisel algoritmanın
sonuçları karşılaştırılmıştır.
Cross
docking is an innovative system that products are distributed to the
distribution centers via trucks, consolidated according to customer demands,
and loaded into trucks to be delivered to customers. This study focuses on the
truck-scheduling problem, which consists of assigning each truck to a door at
the dock and determining the sequences. This study presents a mathematical
model and a Simulated Annealing Algorithm for door assignments and truck
scheduling in multi-door cross-docking centers. The objective of the model is
to maximize of the total number of shipping products within working time
period. The results of the mathematical model and the meta-heuristic algorithm
are compared by generating different test problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 25 Issue: 1 |