Research Article
BibTex RIS Cite

Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi

Year 2019, Volume: 25 Issue: 5, 546 - 552, 21.10.2019

Abstract

Üretim
adetlerindeki artışlar ve bununla birlikte daha yüksek kaliteli ürün talebi,
doğrudan insana bağımlı olmayan ve sürekli tekrarlayan işler için otomatik
sistem ihtiyacını oluşturmuştur. Bu çalışma binek, hafif ve ağır ticari
araçlarda kullanılan aküler için geliştirilen test sonrası hücresel hata
tespiti ile ilgilidir. Araçlarda kullanılan aküler genellikle 12 V'luk bir
terminal gerilimine sahiptir. Birbirlerine seri bağlı 6 hücreden oluşurlar.
Üretim sahasında aynı hat grubunda üretilen akülerin hücreleri arasında dahi
üretim süreci parametrelerinden dolayı zaman zaman elektriksel ve mekanik
farklılıklar gözlemlenebilmektedir. Hücreler arasındaki bu farklılıklar; farklı
iç dirençlere, kapasite ve çevrim ömrü gibi performans sorunlarına neden
olmaktadır. Üstelik bu farklılıklar tahribatlı akü problem analizlerinde de
zaman alıcı bir süreci gerektirmektedir. Bu gibi problemleri gidermek amacıyla
akünün her bir hücresinin performans durumunu tespit eden bir hücresel ölçüm
sistemi gereksinimi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, aküler EN 50342-1 Akü
Elektrik Test Standardına göre test edilmiştir. Geliştirilen sistem için
LabVIEW™ programı kullanılmıştır.

References

  • Baker J. “New technology and possible advences in energy storage”. Energy Policy, 36(12), 4368-4373, 2008.
  • Tombul B. Akülerin Çevreye Zararları ve Geri Kazanılması. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2005.
  • Yağcıtekin B. Rüzgâr Enerjisi Üretiminde Depolama Tekniği ve Tahmin Sistemleri Kullanılarak Enerji Yönetim Sisteminin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2008.
  • Salameh ZM, Casacca MA, Lynch WA. “A mathematical model for lead-acid batteries”. IEEE Transactions on Energy Conversion, 7(1), 93-98, 1992.
  • Blanke H, Bohlen O, Buller S, Doncker RWD, Fricke B, Hammouche A, Linzen D, Thele M, Sauer DU. “Impedance measurements on lead-acid batteries for state-of-charge, state-of-health and cranking capability prognosis in electric and hybrid electric vehicles”. Journal of Power Sources, 144(2), 418-425, 2005.
  • Ceraolo M. “New dynamical models of lead-acid batteries”. IEEE Transaction on Power Systems, 15(4), 1184-1190, 2000.
  • Hua CC, Lin MY. “A study of charging control of lead-acid battery for electric vehicles”. Proceedings of the 2000 IEEE International Symposium on Industrial Electronics, Choula, Mexico, 4-8 December 2000.
  • Kutluay K, Çadirci Y, Özkazanç YS, Çadirci I. “A new online state-of-charge estimation and monitoring system for sealed lead-acid batteries in telecommunication power supplies”. IEEE Transactions On Industrial Electronics, 52(5), 1315-1327, 2005.
  • Rakhmatov D, Vrudhula S. Wallach DA. “A model for battery lifetime analysis for organizing applications on a pocket computer”. IEEE Transactions on Very Large Scale Integration Systems, 11(6), 1019-1030, 2003.
  • Steger F, Brade K, Schweiger HG, Nitsche A, Belski I. “Teaching energy storages by means of a student battery cell test system”. Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017, Angra do Heroismo, Portugal, 18-21 September 2017.
  • Lin TC, Chen LR. “Research on the prediction of state-of-health (SOH) of starting-up battery of diesel engine”. Proceedings of the 2017 IEEE International Conference on Information, Communication and Engineering, Fujian, China, 17-20 November, 2017.

Battery cell measurement and fault diagnosis system for detection of problem in automotive batteries

Year 2019, Volume: 25 Issue: 5, 546 - 552, 21.10.2019

Abstract

Increases
in production volumes and higher quality product demands have led to the need
of automated systems for continuously recurring tasks that are not directly
dependent on people. This study is related to battery cell fault diagnosis
system which is developed for passenger cars, light and heavy commercial
vehicles. The battery used in vehicles commonly has a terminal voltage of 12 V.
The battery consists of 6 cells connected to each other in series. Electrical
and mechanical differences can be observed from time to time due to the
production process parameters. These differences between cells cause performance
problems including different internal resistances, capacity and cycle life.
Moreover, these differences also require a time-consuming process in
destructive battery problem analysis. So as to overcome such problems, a
battery cell measurement and fault diagnosis system are required. In this
study, batteries are tested according to the EN 50342-1 Battery Electrical Test
Standard. The developed system user interface is designed with the LabVIEWTM
program.

References

  • Baker J. “New technology and possible advences in energy storage”. Energy Policy, 36(12), 4368-4373, 2008.
  • Tombul B. Akülerin Çevreye Zararları ve Geri Kazanılması. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2005.
  • Yağcıtekin B. Rüzgâr Enerjisi Üretiminde Depolama Tekniği ve Tahmin Sistemleri Kullanılarak Enerji Yönetim Sisteminin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2008.
  • Salameh ZM, Casacca MA, Lynch WA. “A mathematical model for lead-acid batteries”. IEEE Transactions on Energy Conversion, 7(1), 93-98, 1992.
  • Blanke H, Bohlen O, Buller S, Doncker RWD, Fricke B, Hammouche A, Linzen D, Thele M, Sauer DU. “Impedance measurements on lead-acid batteries for state-of-charge, state-of-health and cranking capability prognosis in electric and hybrid electric vehicles”. Journal of Power Sources, 144(2), 418-425, 2005.
  • Ceraolo M. “New dynamical models of lead-acid batteries”. IEEE Transaction on Power Systems, 15(4), 1184-1190, 2000.
  • Hua CC, Lin MY. “A study of charging control of lead-acid battery for electric vehicles”. Proceedings of the 2000 IEEE International Symposium on Industrial Electronics, Choula, Mexico, 4-8 December 2000.
  • Kutluay K, Çadirci Y, Özkazanç YS, Çadirci I. “A new online state-of-charge estimation and monitoring system for sealed lead-acid batteries in telecommunication power supplies”. IEEE Transactions On Industrial Electronics, 52(5), 1315-1327, 2005.
  • Rakhmatov D, Vrudhula S. Wallach DA. “A model for battery lifetime analysis for organizing applications on a pocket computer”. IEEE Transactions on Very Large Scale Integration Systems, 11(6), 1019-1030, 2003.
  • Steger F, Brade K, Schweiger HG, Nitsche A, Belski I. “Teaching energy storages by means of a student battery cell test system”. Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017, Angra do Heroismo, Portugal, 18-21 September 2017.
  • Lin TC, Chen LR. “Research on the prediction of state-of-health (SOH) of starting-up battery of diesel engine”. Proceedings of the 2017 IEEE International Conference on Information, Communication and Engineering, Fujian, China, 17-20 November, 2017.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Article
Authors

Osman Demirci This is me

Burcu Acar Demirci

Sezai Taşkın

Publication Date October 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 25 Issue: 5

Cite

APA Demirci, O., Acar Demirci, B., & Taşkın, S. (2019). Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 25(5), 546-552.
AMA Demirci O, Acar Demirci B, Taşkın S. Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. October 2019;25(5):546-552.
Chicago Demirci, Osman, Burcu Acar Demirci, and Sezai Taşkın. “Otomotiv akülerinde Problem Tespitine yönelik hücresel ölçüm Ve Hata teşhis Sistemi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 25, no. 5 (October 2019): 546-52.
EndNote Demirci O, Acar Demirci B, Taşkın S (October 1, 2019) Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 25 5 546–552.
IEEE O. Demirci, B. Acar Demirci, and S. Taşkın, “Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 25, no. 5, pp. 546–552, 2019.
ISNAD Demirci, Osman et al. “Otomotiv akülerinde Problem Tespitine yönelik hücresel ölçüm Ve Hata teşhis Sistemi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 25/5 (October 2019), 546-552.
JAMA Demirci O, Acar Demirci B, Taşkın S. Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;25:546–552.
MLA Demirci, Osman et al. “Otomotiv akülerinde Problem Tespitine yönelik hücresel ölçüm Ve Hata teşhis Sistemi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 25, no. 5, 2019, pp. 546-52.
Vancouver Demirci O, Acar Demirci B, Taşkın S. Otomotiv akülerinde problem tespitine yönelik hücresel ölçüm ve hata teşhis sistemi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;25(5):546-52.

ESCI_LOGO.png    image001.gif    image002.gif        image003.gif     image004.gif