Research Article
BibTex RIS Cite

Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi

Year 2021, Volume: 27 Issue: 1, 43 - 51, 08.02.2021

Abstract

Son yıllarda iklim değişikliği, enerji maliyetleri, egzoz emisyonları gibi etkenler nedeniyle elektrikli otobüslerin, dizel otobüslere alternatif olup olamayacağı konusu gündeme gelmektedir. Bu çalışmada elektrikli otobüslerin genel özellikleri incelenmekte ve 12 m uzunluğunda 20 araçtan oluşan bir elektrikli otobüs filosunun İzmir içerisinde kullanımı sonucunda elde edilen yaklaşık 2.5 yıllık verinin benzer dizel otobüslerle enerji ve akaryakıt tüketimi bakımından genel bir karşılaştırması yapılmaktadır. Buna ek olarak seçilen bir hat üzerinde bir dizel otobüs ile detaylı karşılaştırma yapılmaktadır. Elektrikli otobüslerle ilgili en büyük darboğaz dizel otobüslere göre nispeten düşük menzile sahip olmalarıdır. Buna karşın elde edilen veriler ışığında, yakın gelecekte elektrikli otobüslerin dizel otobüslere ciddi bir alternatif olabileceği görülmektedir.

References

  • [1] EU “Covenant of Mayors for Climate and Energy”. https://www.covenantofmayors.eu/en/ (14.06. 2019).
  • [2] C40 Cities. “Fossil Fuel Free Streets Declaration”. http://www.c40.org/other/fossil-fuel-free-streets-declaration (31.10.2017).
  • [3] İzmir Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanlığı Sağlıklı Kentler ve Temiz Enerji Şube Müdürlüğü. “İzmir Büyükşehir Belediyesi Sürdürülebilir Enerji Eylem Planı 2016”. http://skpo.izmir.bel.tr/Upload_Files/FckFiles/file/izmir_surdurulebilir_eylem_plani_2017.pdf (14.06.2019).
  • [4] Konda. “Mart’18 Barometresi-Çevre Bilinci ve Çevre Koruma”. İstanbul, Türkiye, Aylık Araştırma Raporu, 2018.
  • [5] Gökaşar I, Buran B, Dündar S. “Kent içi otobüs memnuniyet anketi verileri ve faktör analizinden yararlanılarak otobüslerin hizmet kalitesinin modellenmesi: İETT örneği”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1079-1086, 2018.
  • [6] Göhlich D, Fay T, Jefferies D, Lauth E, Kunith A, Zhang X. “Design of urban electric bus systems”. Design Science, 4(15), 2-4, 2018.
  • [7] Nurhadi L, Borén S, Ny H. “A sensitivity analysis of total cost of ownership for electric public bus transport systems in Swedish medium sized cities”. Transportation Research Procedia, 3, 818-827, 2014.
  • [8] Rende H, Efecan K, Altındal E. “Hurdaya ayrılmış bir aracın elektrikli araca dönüştürülmesi”. Mühendis ve Makina, 58(688), 79-94, 2017.
  • [9] Gao Z, Lin Z, LaClair TJ, Liu C, Birky AK, Ward J. “Battery capacity and recharging needs for electric buses in city transit service”. Energy, 122, 588-600, 2017.
  • [10] Zhou B, Wu Y, Zhou B, Wang R, Ke W, Zhang S, Hao J. “Real-world performance of battery electric buses and their life-cycle benefits with respect to energy consumption and carbon dioxide emissions”. Energy, 96, 603-613, 2016.
  • [11] Çorum A, Akbıyık E, Demir G. “Otobüs yolu uygulamasının ekonomik analizi: millet caddesi örneği” Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(4), 145-151, 2015.
  • [12] Lajunen A. “Energy consumption and cost-benefit analysis of hybrid and electric city buses”. Transportation Research Part C, 38, 1-15, 2014.
  • [13] Özuysal M, Çalışkaneli SP, Tanyel S. “Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(6), 460-467, 2016.
  • [14] Sarıkurt T, Balıkçı A. “Elektrikli araç uygulamalarında kullanılan lityum bataryalar için göreceli kapasite tahmin yöntemi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(5), 809-816, 2018.
  • [15] Movia. “Copenhagen Trial With 12 m B.Y.D K9 Electric Buses”. https://www.nordicenergy.org/wp-content/uploads/2018/02/3.-Test-of-large-charged-electric-buses-in-Copenhagen-Victor-Hug.pdf (08.07.2019).
  • [16] Grijalva ER, Martínez JML. “Analysis of the reduction of CO2 emissions in urban environments by replacing conventional city buses by electric bus fleets: Spain case study”. Energies, 12(3), 525, 1-31, 2019.
  • [17] Güneş D, Tekdemir İG, Karaarslan MŞ, Alboyacı B. “Elektrikli araç şarj istasyonu yüklerinin güvenilirlik indisleri üzerine etkilerinin incelenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 33(3), 1073-1084, 2018.
  • [18] Raab AFA. Operational Planning, Modeling and Control of Virtual Power Plants With Electric Vehicles. PhD Thesis, Fakultät IV-Elektrotechnik und Informatik, Technischen Universität Berlin, Berlin, Germany, 2018.
  • [19] Bozankaya AŞ. “The SCL Charging Process”. Ankara, Turkey, Technical Report, 2016.
  • [20] Google Earth 9.0. 2017. “Elektrikli Otobüs Hatlarının Çizimleri”. http://www.google.com/earth (10.12.2019).
Year 2021, Volume: 27 Issue: 1, 43 - 51, 08.02.2021

Abstract

References

  • [1] EU “Covenant of Mayors for Climate and Energy”. https://www.covenantofmayors.eu/en/ (14.06. 2019).
  • [2] C40 Cities. “Fossil Fuel Free Streets Declaration”. http://www.c40.org/other/fossil-fuel-free-streets-declaration (31.10.2017).
  • [3] İzmir Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanlığı Sağlıklı Kentler ve Temiz Enerji Şube Müdürlüğü. “İzmir Büyükşehir Belediyesi Sürdürülebilir Enerji Eylem Planı 2016”. http://skpo.izmir.bel.tr/Upload_Files/FckFiles/file/izmir_surdurulebilir_eylem_plani_2017.pdf (14.06.2019).
  • [4] Konda. “Mart’18 Barometresi-Çevre Bilinci ve Çevre Koruma”. İstanbul, Türkiye, Aylık Araştırma Raporu, 2018.
  • [5] Gökaşar I, Buran B, Dündar S. “Kent içi otobüs memnuniyet anketi verileri ve faktör analizinden yararlanılarak otobüslerin hizmet kalitesinin modellenmesi: İETT örneği”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1079-1086, 2018.
  • [6] Göhlich D, Fay T, Jefferies D, Lauth E, Kunith A, Zhang X. “Design of urban electric bus systems”. Design Science, 4(15), 2-4, 2018.
  • [7] Nurhadi L, Borén S, Ny H. “A sensitivity analysis of total cost of ownership for electric public bus transport systems in Swedish medium sized cities”. Transportation Research Procedia, 3, 818-827, 2014.
  • [8] Rende H, Efecan K, Altındal E. “Hurdaya ayrılmış bir aracın elektrikli araca dönüştürülmesi”. Mühendis ve Makina, 58(688), 79-94, 2017.
  • [9] Gao Z, Lin Z, LaClair TJ, Liu C, Birky AK, Ward J. “Battery capacity and recharging needs for electric buses in city transit service”. Energy, 122, 588-600, 2017.
  • [10] Zhou B, Wu Y, Zhou B, Wang R, Ke W, Zhang S, Hao J. “Real-world performance of battery electric buses and their life-cycle benefits with respect to energy consumption and carbon dioxide emissions”. Energy, 96, 603-613, 2016.
  • [11] Çorum A, Akbıyık E, Demir G. “Otobüs yolu uygulamasının ekonomik analizi: millet caddesi örneği” Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(4), 145-151, 2015.
  • [12] Lajunen A. “Energy consumption and cost-benefit analysis of hybrid and electric city buses”. Transportation Research Part C, 38, 1-15, 2014.
  • [13] Özuysal M, Çalışkaneli SP, Tanyel S. “Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(6), 460-467, 2016.
  • [14] Sarıkurt T, Balıkçı A. “Elektrikli araç uygulamalarında kullanılan lityum bataryalar için göreceli kapasite tahmin yöntemi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(5), 809-816, 2018.
  • [15] Movia. “Copenhagen Trial With 12 m B.Y.D K9 Electric Buses”. https://www.nordicenergy.org/wp-content/uploads/2018/02/3.-Test-of-large-charged-electric-buses-in-Copenhagen-Victor-Hug.pdf (08.07.2019).
  • [16] Grijalva ER, Martínez JML. “Analysis of the reduction of CO2 emissions in urban environments by replacing conventional city buses by electric bus fleets: Spain case study”. Energies, 12(3), 525, 1-31, 2019.
  • [17] Güneş D, Tekdemir İG, Karaarslan MŞ, Alboyacı B. “Elektrikli araç şarj istasyonu yüklerinin güvenilirlik indisleri üzerine etkilerinin incelenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 33(3), 1073-1084, 2018.
  • [18] Raab AFA. Operational Planning, Modeling and Control of Virtual Power Plants With Electric Vehicles. PhD Thesis, Fakultät IV-Elektrotechnik und Informatik, Technischen Universität Berlin, Berlin, Germany, 2018.
  • [19] Bozankaya AŞ. “The SCL Charging Process”. Ankara, Turkey, Technical Report, 2016.
  • [20] Google Earth 9.0. 2017. “Elektrikli Otobüs Hatlarının Çizimleri”. http://www.google.com/earth (10.12.2019).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Article
Authors

Ali Çağlar Önçağ This is me

Hakan Üzkat This is me

Ziya Can Yeşil This is me

Uğur Eliiyi

Publication Date February 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Önçağ, A. Ç., Üzkat, H., Yeşil, Z. C., Eliiyi, U. (2021). Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 27(1), 43-51.
AMA Önçağ AÇ, Üzkat H, Yeşil ZC, Eliiyi U. Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. February 2021;27(1):43-51.
Chicago Önçağ, Ali Çağlar, Hakan Üzkat, Ziya Can Yeşil, and Uğur Eliiyi. “Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı Bir değerlendirme: İzmir şehir içi Saha Analizi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 27, no. 1 (February 2021): 43-51.
EndNote Önçağ AÇ, Üzkat H, Yeşil ZC, Eliiyi U (February 1, 2021) Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 27 1 43–51.
IEEE A. Ç. Önçağ, H. Üzkat, Z. C. Yeşil, and U. Eliiyi, “Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 27, no. 1, pp. 43–51, 2021.
ISNAD Önçağ, Ali Çağlar et al. “Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı Bir değerlendirme: İzmir şehir içi Saha Analizi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 27/1 (February 2021), 43-51.
JAMA Önçağ AÇ, Üzkat H, Yeşil ZC, Eliiyi U. Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;27:43–51.
MLA Önçağ, Ali Çağlar et al. “Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı Bir değerlendirme: İzmir şehir içi Saha Analizi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 27, no. 1, 2021, pp. 43-51.
Vancouver Önçağ AÇ, Üzkat H, Yeşil ZC, Eliiyi U. Elektrikli otobüsler üzerine karşılaştırmalı bir değerlendirme: İzmir şehir içi saha analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;27(1):43-51.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.