Çalışmada, saf bağlayıcı ve bu bağlayıcılarla hazırlanan modifiye bitümlerin farklı sıcaklık ve frekanslardaki reolojik özellikleri belirlenmiştir. Çalışmada ana bağlayıcı olarak Batman TÜPRAŞ rafinerilerinden temin edilen B 50/70 sınıfı saf bitüm kullanılmıştır. Katkı maddesi atık yağlar kullanılmış olup katkı oranları %2, %4, %6, %8, %10, %12 ve %14 olarak seçilmiştir. Saf ve modifiye bitümlere 4 farklı (40, 50, 60 ve 70 °C) sıcaklıkta ve 10 farklı frekansta (0.01 ile10 Hz aralığında) dinamik kayma reometresi (DSR) deneyi uygulanmıştır. Uygulanan DSR deneyleri sonucunda atık madeni yağ kullanılarak hazırlanan modifiye bitümlerin atık bitkisel yağ kullanılarak hazırlanan modifiye bitümlerden daha yüksek kompleks kayma modülü ve daha düşük faz açısı değerlerine sahip olduğu dolayısıyla daha elastik davranış sergilediği belirlenmiştir. Kompleks kayma modülü değerleri üzerinde %2 ve %3 katkı içeriklerinde atık bitkisel yağ %2 ve %4 katkı içeriğinde ise atık madeni yağ modifikasyonunun daha etkin olduğu belirlenmiştir. Modifiye bitüm hazırlamada atık mad
In this study, the rheological properties of pure binders and modified bitumen that were prepared with these binders were investigated under various temperatures and frequencies. In the study, the B 50/70 class pure bitumen, which was obtained from the TUPRAS refinery in Batman, was used as the main binder. Waste oils were used as additives at 2%, 4%, 6%, 8%, 10%, 12% and 14% ratios. Pure and modified bitumen were subjected to dynamic shear rheometer (DSR) tests at 4 different temperatures (40 °C, 50 °C, 60 °C, and 70 °C) and 10 different frequencies (between 0.01 Hz and 10 Hz). As a result of the DSR tests, it was determined that the modified bitumen that was prepared with waste engine oil had higher complex shear modulus and lower phase angle values compared to the modified bitumen prepared with waste vegetable oil, which pointed to elastic behaviors at higher levels in favor of engine oil modification. It was also determined that waste vegetable oil proved more effective at 2% and 3% additive ratios in terms of the complex shear modulus values while waste engine oil modification was more effective at 2% and 4% additive ratios. In conclusion, it was discovered that waste engine oil was more effective in preparing modified bitumen compared to waste vegetable oil.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | İnşaat Müh. / Çevre Müh. / Jeoloji Müh. |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 27 Issue: 6 |