İnsanlık var olduğu sürece atık üretmeye devam edecektir. Yaşanılabilir
bir toplum için bu atıkların düzenli aralıklarla toplanması ve bertaraf
edilmesi gerekmektedir. Bu atıkların toplanması ve bertaraf edilmesi
birçok prosesi kapsamakta ve oldukça maliyetli olabilmektedir. Bu
çalışmada katı atığın oluşumundan bertaraf tesisine kadar olan
yolculuğunun minimum süre ve maliyetle ile optimize edilmesi
amaçlanmış ve optimizasyon tekniği olarak kapasite kısıtlı Araç
Rotalama Probleminin (ARP) çözümü modifiye edilerek kullanılmıştır.
Kapasite kısıtlı ARP içerisine dinamik bir bakış açısı eklenerek
konteyner doluluklarının belirlenen seviyesine göre toplanması ya da
toplanmaması karar mekanizmasına göre rotalar oluşturulmuştur.
Nesnelerin interneti yönteminden yararlanılmış ve konteynerlere
doluluk sensörleri eklenmiştir. Algoritmanın çözümünde meta sezgisel
yöntemlerden genetik algoritma kullanılmış ve Python programı
üzerinden modellenmiştir. Algoritmanın sonuçları önce deneme ağında
test edildikten sonra mevcut bir konum seçilmiştir. Seçilen bölge Denizli
ilinde Gerzele Mahallesidir ve hesaplamalarda mahalleye ait TÜİK
verileri kullanılmıştır. Mahalleye ait koordinat verileri ve
konteynerlerin konumları haritaya işlenmiş buradan da Visum
programına eklenerek ulaşım verisi oluşturulmuştur. Konteynerlerdeki
sensörler sayesinde doluluklarına göre toplama işlemi yapılmış ve
birkaç senaryo ile denemeler yapılmıştır. Atık lojistiği için maliyet, kat
edilen mesafe ve toplama sürelerinde %20-40 oranında azalmaların
elde edilebileceği belirlenmiştir.
Araç rotalama problemi (ARP) Genetik algoritma (GA) Dinamik araç rotalama problemi (DARP) Katı atık optimizasyonu Çöp toplama problemi Değişken ağ yapısı
As long as humanity exists, it will continue to produce waste. For a
livable society, these wastes need to be collected and disposed of at
regular intervals. The collection and disposal of these wastes involve
many processes and can be quite costly. This study aims to optimize the
journey of solid waste from generation to a disposal facility with
minimum time and cost, and the solution of the Capacity-constrained
Vehicle Routing Problem (CVRP) is used as an optimization technique in
this study.A dynamic perspective was added to the capacitated CVRP by
incorporating a decision mechanism that determines whether
containers should be collected or not based on their predetermined fill
levels. The Internet of Things methodology was utilized, and fill sensors
were added to the containers. Genetic algorithms, one of the
metaheuristic methods, were used in the algorithm's solution, which
was implemented through a Python program. After testing the
algorithm on a trial network, a specific location was selected. The
chosen region is Gerzele Neighborhood in Denizli Province, and the
TURKSTAT data pertaining to the neighborhood were used in the
calculations. The coordinate data for the neighborhood and the
locations of the containers were mapped, and transportation data was
generated by integrating them into the Visum program. The collection
process was carried out based on the fill levels of the containers using
the sensors, and several scenarios were tested. It was determined that
cost, distance traveled, and collection times for waste logistics could be
reduced by 20-40% based on the obtained results.
Vehicle routing problem (VRP) Genetic algorithm (GA) Dynamic vehicle routing problem (DVRP) Solid waste optimization Garbage collection problem Variable network structure
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 6 |