Kariyerlerinin erken evrelerindeki nitelikli işgücünün, mesleki tatminsizlikleri dolayısıyla verdiği kariyer geçiş kararlarının sağlıklı bir şekilde ve doğru yönde uygulamaya geçirilmesi noktasında; boşluk yıl faaliyetlerinin, bireylere, mevcut durumu analiz etme, potansiyel geçiş senaryolarını değerlendirme, kariyer geçişini kolaylaştırıcı yeni yetenekler kazanma gibi pozitif katkılar sağladığı ifade edilmektedir. Bildiride; önlisans veya lisans eğitiminin ardından, akademik eğitimini aldığı alanda çalışmaya başlayan fakat daha sonrasında kişisel ve mesleki tatminsizlikler dolayısıyla profesyonel yaşamlarına ara verip, yurtdışında kar amacı gütmeyen organizasyonlarda gönüllü olarak çalışan bireylerin, bu süreç içerisindeki kazanımları ve profesyonel yaşama dönüşleri incelenmektedir. Çalışmada boşluk yılın sebepleri, kariyer geçişinin güdüleyicileri, boşluk yıl sürecindeki kazanımlar ve süreç sonunda yapılan kariyer geçişi incelenmektedir. Bildiride örneklem Avrupa Gönüllü Hizmeti kapsamında 4 ile 12 ay arasında çalışan profesyonellerden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde belirlenen kriterler çerçevesinde oluşturulan 17 kişilik örneklem grubuyla yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda boşluk yılın kariyer geçiş sürecine olumlu katkı sağladığı bulgusu elde edilmiştir
It is asserted that gap year activities have positive contributions, such as analyzing the current situation, evaluating potential transition scenarios, and gaining new abilities that facilitate career transition, to the qualified workforce that decided to change their career paths due to job related dissatisfaction with a sound and accurate implementations. In this study, volunteers that took a break to their professional lifes and worked abroad for Non Profit Organisations due to personal or professional dissatisfaction while working in the area that was related to their academic education were examined. Also reasons of gap year, causes and incentives of career transition, benefits acquired in the gap year and career transition after the process were investigated. Sample group was selected from the professionals that joined the European Volunteer Service projects 4 to 12 months. In data collection process semi structured interviews were held with the sample group of 17 people who are selected in accordance with the predetermined criteria. The results showed that gap year has positive contibutions on career transitions
Other ID | JA42AY85UY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.