BibTex RIS Cite

OPTİK MAĞAZALARINDA ÇALIŞANLARIN İŞ MOTİVASYONUNA YÖNELİK ALGILARI: İZMİR İLİ ÖRNEĞİ

Year 2016, , 412 - 419, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118660

Abstract

Araştırmanın temel amacı, İzmir ilinde yer alan optik mağazalarındaki optisyenlik bölümü mezunu olan ve meslek içinden gelen çalışanların iş motivasyonlarını etkileyen faktörlere yönelik algılarının belirlenmesidir. Bu kapsamda hazırlanan anket formu Ocak 2015 – Haziran 2015 tarihleri arasında İzmir ilinde yer alan 42 optik mağazasında 103 çalışana (30 optisyenlik bölümü mezunu ve 73 meslek içinden gelen) uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS programında yapılmıştır. Araştırma modelinde, Optik mağazalarındaki yönetsel uygulamalarla, çalışanların iş motivasyonu arasında ilişkisellik ön görülmüştür. Yeterli ücret düzeyi, yeterli yan ödeme, yeterli ücret artışı, amaç birliği, yetki ve sorumluluk denkliği, inisiyatif verme, maddi ve manevi ödüllendirme, saygılı davranma, mesleki eğitim verilmesi ve gelişim sağlanması, liderliğin sağlanması, performansa dayalı ücret artışı sağlanması, çalışan sağlığı ve iş güvenliğine önem verilmesi, iletişim etkinliğinin artırılması ve çalışan ilişkilerinin iyileştirilmesi sonucunda optik mağazalarında çalışanların motivasyon düzeylerinde artış sağlanacağı düşünülmüştür. Model kapsamında aksi durumda ise motivasyonun nötr olacağı ya da azalacağı öngörülmektedir.Araştırma sonucunda oluşan 4 faktör; “f1: özlük hakları, f2:çalışanı destekleme I, f3: çalışanı destekleme II, f4: çalışan ilişkileri” kapsamında, katılımcıların iş motivasyonunun ileri düzeyde pozitif olarak etkilendiği algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Bu dört faktörün Optisyenlik bölümü mezunlarının, meslek içinden gelenlere göre iş motivasyonlarını pozitif yönde etkilemede daha fazla etkili olduğu, bununla birlikte dört faktörün de birbirleriyle pozitif yönde orta-yüksek düzeyde ilişki içinde oldukları ortaya konmuştur

References

  • EGOF, 2014 Ege Gözlükçüler ve Optisyenler Federasyonu, Kişisel görüşme-kasım 2014
  • Eren E, 2001. Yönetim Psikolojisi, 4. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul
  • Eren, H., 1997. Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi, 2.Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul, s:97.
  • Eroğlu, F., 1995. Davranış Bilimleri, 2.B., Beta Yayınları, Ekim, İstanbul, s.247
  • Filiz, A., 2004. “Motivasyon ile Verimliliğin Yükseltilmesi”, Sektörel Tanıtım Dergisi, Eylül, 2004, s. 21.
  • Genç, N., 1990. “Kamu ve Özel Sektör Yöneticilerinin Astların Motivasyonu Açısından Degerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi S.B.E. Doktora Tezi
  • Kaplan, M. 2007. “Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi Ve Bir Uygulama”,
  • Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Karakaya A., Alper Ay F. 2007, “Çalışanların Motivasyonunu Etkileyen Faktörler: Sağlık Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, C.Ü. Sosyal
  • Bilimler Dergisi Mayıs Cilt : 31, no:1, s: 55-67
  • Koçel T, (2001)İşletme Yöneticiliği, Beta A.Ş., 8.Baskı, İstanbul, s. 154.
  • Koçel T. (2005) İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayınları,10.Baskı. Yayın No: 45 s.244-650.
  • Özdemir, S. 2008.“İş hayatında Motivasyon Problemlerine Çözüm Önerisi: İhtiyaç ve İsteklerin Farkındalığı Yaklaşımı”, s. 9.. Orta Asya ve Kazakistanın Ekonomisinin Modernizasyonu Uluslararası Konferansı, Almatı, 2008.
  • Özdemir S., Muradova T. 2008, Örgütlerde Motivasyon Ve Verimlilik İlişkisi Journal of Qafqaz University sayı 24, s.146-153

PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR

Year 2016, , 412 - 419, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118660

Abstract

The main aim of this research is to determine perceptions of optical store employees within the scope of opticianry graduate and non opticianry graduate in their business motivation. The questionnaire prepared on this subject was applied between January 2015 – June 2015 to the 103 (30 opticianry graduate, 73 non opticianry graduate) optical store employees in İzmir. Within the scope of the research, it is expected that there is a correlation between the administrative applications in the optical stores and the business motivation of the optical store employees. These administrative applications that are adequate wage level, adequate benefits, adequate wage increase, unity of purpose, balance of authority and responsibilities, giving the initiative, to appreciate and financially reward, respectful behavior, ensuring the vocational training and development, provision of leadership, increase in provision charges based on performance, emphasis on employee health and safety, improving and increasing employee relations communications, increase the motivation level of employees in optical stores. If otherwise, the motivation level can be neutral or decrease. At the end of the research, it is found that four factors; personal rights (f1), supporting employees I (f2), supporting employees II (f3), employee relations (f4), effects business motivations in the positive way. These four factors affect the opticians’ business motivation in the positive way more than non-optician employees. Also four factors have positive correlations at the medium-high level with each other

References

  • EGOF, 2014 Ege Gözlükçüler ve Optisyenler Federasyonu, Kişisel görüşme-kasım 2014
  • Eren E, 2001. Yönetim Psikolojisi, 4. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul
  • Eren, H., 1997. Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi, 2.Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul, s:97.
  • Eroğlu, F., 1995. Davranış Bilimleri, 2.B., Beta Yayınları, Ekim, İstanbul, s.247
  • Filiz, A., 2004. “Motivasyon ile Verimliliğin Yükseltilmesi”, Sektörel Tanıtım Dergisi, Eylül, 2004, s. 21.
  • Genç, N., 1990. “Kamu ve Özel Sektör Yöneticilerinin Astların Motivasyonu Açısından Degerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi S.B.E. Doktora Tezi
  • Kaplan, M. 2007. “Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi Ve Bir Uygulama”,
  • Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Karakaya A., Alper Ay F. 2007, “Çalışanların Motivasyonunu Etkileyen Faktörler: Sağlık Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, C.Ü. Sosyal
  • Bilimler Dergisi Mayıs Cilt : 31, no:1, s: 55-67
  • Koçel T, (2001)İşletme Yöneticiliği, Beta A.Ş., 8.Baskı, İstanbul, s. 154.
  • Koçel T. (2005) İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayınları,10.Baskı. Yayın No: 45 s.244-650.
  • Özdemir, S. 2008.“İş hayatında Motivasyon Problemlerine Çözüm Önerisi: İhtiyaç ve İsteklerin Farkındalığı Yaklaşımı”, s. 9.. Orta Asya ve Kazakistanın Ekonomisinin Modernizasyonu Uluslararası Konferansı, Almatı, 2008.
  • Özdemir S., Muradova T. 2008, Örgütlerde Motivasyon Ve Verimlilik İlişkisi Journal of Qafqaz University sayı 24, s.146-153
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA94UM45EY
Journal Section Articles
Authors

Nezih Metin Ozmutaf This is me

Elif Aktekin This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Ozmutaf, N. M., & Aktekin, E. (2016). PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR. PressAcademia Procedia, 2(1), 412-419. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118660
AMA Ozmutaf NM, Aktekin E. PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR. PAP. June 2016;2(1):412-419. doi:10.17261/Pressacademia.2016118660
Chicago Ozmutaf, Nezih Metin, and Elif Aktekin. “PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR”. PressAcademia Procedia 2, no. 1 (June 2016): 412-19. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118660.
EndNote Ozmutaf NM, Aktekin E (June 1, 2016) PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR. PressAcademia Procedia 2 1 412–419.
IEEE N. M. Ozmutaf and E. Aktekin, “PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR”, PAP, vol. 2, no. 1, pp. 412–419, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118660.
ISNAD Ozmutaf, Nezih Metin - Aktekin, Elif. “PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR”. PressAcademia Procedia 2/1 (June 2016), 412-419. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118660.
JAMA Ozmutaf NM, Aktekin E. PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR. PAP. 2016;2:412–419.
MLA Ozmutaf, Nezih Metin and Elif Aktekin. “PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR”. PressAcademia Procedia, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 412-9, doi:10.17261/Pressacademia.2016118660.
Vancouver Ozmutaf NM, Aktekin E. PERCEPTIONS OF OPTICAL STORE EMPLOYEES IN THEIR BUSINESS MOTIVATION: THE CASE OF İZMİR. PAP. 2016;2(1):412-9.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.