Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR

Year 2017, , 533 - 540, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.628

Abstract

Communication is transfer, notification,
correspondence of feelings, thoughts or knowledge to others in any way that may
come to mind. Communication skills can be summarized as the form of sensitivity
to verbal and non-verbal messages, effective listening, and effective response.
Communication skills are very important, especially in the sense of
understanding others and gaining sensitivity to seeing their feelings and
thoughts by identifying with them. The issues that are gaining importance in
the work environment are how the individuals form a relationship and
communicate with one another as well as the need for having them possessing the
professional knowledge and skills. Though communication skills are of
particular importance in all occupational groups, it is more important in
professions where people are in intensive communication. In the banking sector,
which is part of the service sector, the communication skills of employees are
extremely important because of the intensive communication with the people.
Thus, the purpose of this research, is to determine the level of communication
skills of the employees in the banking sector. In the implementation stage of
this research face-to-face surveys were conducted with employees in the banks
that are active in Edremit Bay region (including Edremit, Burhaniye, Gömeç,
Ayvalık, Havran)  of Balıkesir province.
To determine communication skills The Communication Skills Inventory (IBE)
which was developed by Ersanlı and Balcı (1998) was used. SPSS statistical
package program was used for the analyses. As a result of the analyses, various
suggestions have been made to practitioners and academicians. 

References

  • ACAR, V. (2009). ‘Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • AKGÜÇ, Ö. (1992). 100 Soruda Türkiye'de Bankacılık (Üçüncü Baskı). Gerçek Yayın Evi.
  • AKYURT, N. (2009). Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4, 11.
  • ALTUĞ, O. (2000), Banka İşlemleri Muhasebesi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • BAUER, R. K. (1989). An Evaluation of Communicative Skills as Enrichment Programs Taught in the Military Police Officer Basic Source. Dissertation Abstracts International Section a Humanities and Social Sciences 50(5-A) 1194.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, S., & DEMİREL, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayimcilik.
  • CAN, H. (1999). Organizasyon ve Yönetim (5.baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇAM, S. (1999). İletişim Becerileri Eğitimi Programının Öğretmen Adaylarının Ego Durumlarına ve Problem Çözme Becerisine Etkisi. Türk PDR Dergisi, 12,16-27.
  • ÇETİNKAYA, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19-2, 567-576.
  • DICKSON, D. A. (1989). Interpersonal Communication in the Health Professions: A Focus on Training, Counseling Psychology Quartely, 2(3), 345-366.
  • DÖKMEN, Ü., (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma, M.E.B. Yayınları, No.2531, İstanbul, s.10.
  • ERİGÜÇ, G., & ERİŞ, H. (2013). Communication Skills of Students at Vocational Health High School: Harran University Sample. Electronic Journal of Social Science, Summer, 12(46), 232-254.
  • ERİGÜÇ, G., ŞENER, T. & HÜSEYİN, E. (2013). İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1).
  • ERSANLI, K., & BALCI, S. (1998). İletişim Becerileri Envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.[Examination the perception of problem-solving skills of university students whose irrational thoughts are different]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Association, 22 (10), 7, 12.
  • EYÜPGİLLER, S. (2000), Bankalar İçin Banka İşletmeciliği Bilgisi, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O., FİDAN, M. & SUMMAK, E., (2001) Halkla İlişkiler Ders Notları, Selçuk Üniversitesi, İİBF Yayınları, Konya.
  • GÜRGEN, H., (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÜRŞİMŞEK, I., VURAL, D. E., & DEMİRSÖZ, E. S. (2008). Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâları İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 1-11.
  • KEENAN, F. & BRADY, D. ( 2002). Carees, News Analysis How Soft-Touch Ceos Get Hard Results. Retreived March 25, From Business Week Online.
  • KORKUT, F. (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 143-149.
  • KÜÇÜK, D. P. (2012). Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğrencilerinin İletişim ve Problem Çözme Becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1).
  • OSKAY, Ünsal (2001), İletişimin ABC’si, İstanbul: Der Yayınları.
  • SARAÇOĞLU, A.S., YENİCE,N. & KARASAKALOĞLU, N.(2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri ile Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2009. Cilt:VI, Sayı:II, 187-206
  • SELLICK, K. J. (1991). Nurses’ Interpersonal Behaviors and the Development of Helping Skills. International Journal of Nursing Studies, 28(1), 3-11.
  • ŞENDOĞDU, A. (2006), Bankacılığa Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
  • TAYLOR, S. (2000). Strategies for Success: Polishing Your Personal Skills. Career World, 28(6), 20.
  • TOY, S. (2007). Mühendislik Ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • UĞURLU, C,T. (2013). Öğretmenlerin İletişim Becerisi ve Empatik Eğilim Davranışlarının Çocuk Sevme Düzeyleri Üzerine Etkisi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2),51-61
Year 2017, , 533 - 540, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.628

Abstract

References

  • ACAR, V. (2009). ‘Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • AKGÜÇ, Ö. (1992). 100 Soruda Türkiye'de Bankacılık (Üçüncü Baskı). Gerçek Yayın Evi.
  • AKYURT, N. (2009). Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4, 11.
  • ALTUĞ, O. (2000), Banka İşlemleri Muhasebesi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • BAUER, R. K. (1989). An Evaluation of Communicative Skills as Enrichment Programs Taught in the Military Police Officer Basic Source. Dissertation Abstracts International Section a Humanities and Social Sciences 50(5-A) 1194.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, S., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, S., & DEMİREL, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayimcilik.
  • CAN, H. (1999). Organizasyon ve Yönetim (5.baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇAM, S. (1999). İletişim Becerileri Eğitimi Programının Öğretmen Adaylarının Ego Durumlarına ve Problem Çözme Becerisine Etkisi. Türk PDR Dergisi, 12,16-27.
  • ÇETİNKAYA, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19-2, 567-576.
  • DICKSON, D. A. (1989). Interpersonal Communication in the Health Professions: A Focus on Training, Counseling Psychology Quartely, 2(3), 345-366.
  • DÖKMEN, Ü., (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma, M.E.B. Yayınları, No.2531, İstanbul, s.10.
  • ERİGÜÇ, G., & ERİŞ, H. (2013). Communication Skills of Students at Vocational Health High School: Harran University Sample. Electronic Journal of Social Science, Summer, 12(46), 232-254.
  • ERİGÜÇ, G., ŞENER, T. & HÜSEYİN, E. (2013). İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1).
  • ERSANLI, K., & BALCI, S. (1998). İletişim Becerileri Envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.[Examination the perception of problem-solving skills of university students whose irrational thoughts are different]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Association, 22 (10), 7, 12.
  • EYÜPGİLLER, S. (2000), Bankalar İçin Banka İşletmeciliği Bilgisi, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O., FİDAN, M. & SUMMAK, E., (2001) Halkla İlişkiler Ders Notları, Selçuk Üniversitesi, İİBF Yayınları, Konya.
  • GÜRGEN, H., (1997). Örgütlerde İletişim Kalitesi, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÜRŞİMŞEK, I., VURAL, D. E., & DEMİRSÖZ, E. S. (2008). Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâları İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 1-11.
  • KEENAN, F. & BRADY, D. ( 2002). Carees, News Analysis How Soft-Touch Ceos Get Hard Results. Retreived March 25, From Business Week Online.
  • KORKUT, F. (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 143-149.
  • KÜÇÜK, D. P. (2012). Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğrencilerinin İletişim ve Problem Çözme Becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1).
  • OSKAY, Ünsal (2001), İletişimin ABC’si, İstanbul: Der Yayınları.
  • SARAÇOĞLU, A.S., YENİCE,N. & KARASAKALOĞLU, N.(2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri ile Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2009. Cilt:VI, Sayı:II, 187-206
  • SELLICK, K. J. (1991). Nurses’ Interpersonal Behaviors and the Development of Helping Skills. International Journal of Nursing Studies, 28(1), 3-11.
  • ŞENDOĞDU, A. (2006), Bankacılığa Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
  • TAYLOR, S. (2000). Strategies for Success: Polishing Your Personal Skills. Career World, 28(6), 20.
  • TOY, S. (2007). Mühendislik Ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • UĞURLU, C,T. (2013). Öğretmenlerin İletişim Becerisi ve Empatik Eğilim Davranışlarının Çocuk Sevme Düzeyleri Üzerine Etkisi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2),51-61
There are 28 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

İsmail Atabay This is me

Bayram Alamur This is me

Mustafa Melkin Onder

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Atabay, İ., Alamur, B., & Onder, M. M. (2017). DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR. PressAcademia Procedia, 3(1), 533-540. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.628
AMA Atabay İ, Alamur B, Onder MM. DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR. PAP. June 2017;3(1):533-540. doi:10.17261/Pressacademia.2017.628
Chicago Atabay, İsmail, Bayram Alamur, and Mustafa Melkin Onder. “DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR”. PressAcademia Procedia 3, no. 1 (June 2017): 533-40. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.628.
EndNote Atabay İ, Alamur B, Onder MM (June 1, 2017) DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR. PressAcademia Procedia 3 1 533–540.
IEEE İ. Atabay, B. Alamur, and M. M. Onder, “DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR”, PAP, vol. 3, no. 1, pp. 533–540, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.628.
ISNAD Atabay, İsmail et al. “DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR”. PressAcademia Procedia 3/1 (June 2017), 533-540. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.628.
JAMA Atabay İ, Alamur B, Onder MM. DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR. PAP. 2017;3:533–540.
MLA Atabay, İsmail et al. “DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR”. PressAcademia Procedia, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 533-40, doi:10.17261/Pressacademia.2017.628.
Vancouver Atabay İ, Alamur B, Onder MM. DETERMINATION OF THE LEVEL OF COMMUNICATION SKILLS OF EMPLOYEES IN THE BANKING SECTOR. PAP. 2017;3(1):533-40.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.