Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS

Year 2017, , 691 - 696, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.645

Abstract

The purpose
of this research is to identify the effects of satisfaction from after-sales
services components in authorized automobile services on recommendation
behaviors to other customers. The research is designed based on quantitative
methods. The population of research consists of the customers who get services
from authorized automobile services (HASMER) in Duzce. The data have been
collected by questionnaire form. It has collaborated with authorized automobile
service to discover the components of service and developing a scale for
measuring those service components. The obtained data have been analyzed by
using AMOS and SPSS. The results of this research show that the most effective
factors affecting recommendations behaviors of costumers are satisfaction level
from staff-customer interaction, maintenance service and not changing the
initial price offered to customers. Based on the results, authorized automobile
services are strongly recommended to identify the cost items clearly in the
beginning of the maintenance process and not to increase it when the work is
done. Furthermore, authorized automobile services are strongly advised to
employ the staffs who are experienced in maintenance, and have good-humored and
communicative personality. 

References

  • Akçay, M., Şenol, O. (2009). Otomotiv Yetkili Servis Diş Müşterilerinin Memnuniyet Düzeylerine Etki Eden Faktörler Üzerine Bir Alan Araştırması. Selçuk-Teknik Dergisi, 8(1), 30-47.
  • Bayuk, M. N., Küçük, F. (2007). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati ilişkisi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 22 (1), 285-292.
  • Bengül, S. (2006). Satış Sonrası Müşteri Hizmetlerinin Marka Bağlılığı Üzerindeki Etkisi: Beyaz Eşya Kullanıcıları Üzerinde Bir Araştırma ve Yapısal Bir Marka Bağlılık Modeli Önerisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çatı, K., Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selcuk University Social Sciences Institute Journal, 19, 167-188.
  • Güllülü, U. Bilgili, B. (2011). Satış sonrası hizmetlerde kalite algısı ve müşteri memnuniyeti ilişkileri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, 23-41.
  • Karahan, M., Dinç, H. (2016). Otomobil Bakim ve Servis Hizmetleri Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 199-214.
  • Keskin, D., Çepni, B. (2012). Ağızdan Ağıza Pazarlama Kapsamında Demografik ve Sosyal Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Sinema Filmi Tercihleri Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8 (16), 99-117.
  • Öz, M., Uyar, E. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 123-132.
  • Özbek, V . (2016). Algılanan Risk Ve Algılanan Değer Arasındaki İlişkide Algılanan Hizmet Kalitesinin Düzenleyici Etkisi. International Review of Economics and Management, 4 (3), 62-83. DOI: 10.18825/irem.91601
  • Özgüner, Z. Kurtuldu, H.S. (2015). Yetkili servislerde verilen satış sonrası hizmetlerin, müşteri memnuniyetine etkisi: İstanbul ili otomotiv sektöründe bir uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 2: 569-589, http://dx.doi.org/10.18074/cnuiibf.237.
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N., Johnson, L.W. (1997). Retail service quality and perceived value a comparison of two models. Journal of Retailing and Consumer Services, 4 (1), 39-48
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N., Johnson, L.W. (1999). The role of perceived risk in the quality-value relationship: a study in a retail environment. Journal of Retailing, 75 (1), 77-105.
  • Yazgan, H.İ., Kethüda, Ö., Kahraman, Ç. (2014). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ağızdan Ağza Pazarlamaya Etkisi, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15 (1), 237-252.
  • Yee, C.J., San, N.C., Khoon, C.H. (2011). Consumers’ perceived quality, perceived value and perceived risk towards purchase decision on automobile. American Journal of Economics and Business Administration, 3(1), 47-57.
Year 2017, , 691 - 696, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.645

Abstract

References

  • Akçay, M., Şenol, O. (2009). Otomotiv Yetkili Servis Diş Müşterilerinin Memnuniyet Düzeylerine Etki Eden Faktörler Üzerine Bir Alan Araştırması. Selçuk-Teknik Dergisi, 8(1), 30-47.
  • Bayuk, M. N., Küçük, F. (2007). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati ilişkisi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 22 (1), 285-292.
  • Bengül, S. (2006). Satış Sonrası Müşteri Hizmetlerinin Marka Bağlılığı Üzerindeki Etkisi: Beyaz Eşya Kullanıcıları Üzerinde Bir Araştırma ve Yapısal Bir Marka Bağlılık Modeli Önerisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çatı, K., Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati ile Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selcuk University Social Sciences Institute Journal, 19, 167-188.
  • Güllülü, U. Bilgili, B. (2011). Satış sonrası hizmetlerde kalite algısı ve müşteri memnuniyeti ilişkileri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, 23-41.
  • Karahan, M., Dinç, H. (2016). Otomobil Bakim ve Servis Hizmetleri Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 199-214.
  • Keskin, D., Çepni, B. (2012). Ağızdan Ağıza Pazarlama Kapsamında Demografik ve Sosyal Faktörlerin Üniversite Öğrencilerinin Sinema Filmi Tercihleri Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8 (16), 99-117.
  • Öz, M., Uyar, E. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (26), 123-132.
  • Özbek, V . (2016). Algılanan Risk Ve Algılanan Değer Arasındaki İlişkide Algılanan Hizmet Kalitesinin Düzenleyici Etkisi. International Review of Economics and Management, 4 (3), 62-83. DOI: 10.18825/irem.91601
  • Özgüner, Z. Kurtuldu, H.S. (2015). Yetkili servislerde verilen satış sonrası hizmetlerin, müşteri memnuniyetine etkisi: İstanbul ili otomotiv sektöründe bir uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 2: 569-589, http://dx.doi.org/10.18074/cnuiibf.237.
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N., Johnson, L.W. (1997). Retail service quality and perceived value a comparison of two models. Journal of Retailing and Consumer Services, 4 (1), 39-48
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N., Johnson, L.W. (1999). The role of perceived risk in the quality-value relationship: a study in a retail environment. Journal of Retailing, 75 (1), 77-105.
  • Yazgan, H.İ., Kethüda, Ö., Kahraman, Ç. (2014). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ağızdan Ağza Pazarlamaya Etkisi, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15 (1), 237-252.
  • Yee, C.J., San, N.C., Khoon, C.H. (2011). Consumers’ perceived quality, perceived value and perceived risk towards purchase decision on automobile. American Journal of Economics and Business Administration, 3(1), 47-57.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Onder Kethuda

Suleyman Agras

Oznur Karayel This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Kethuda, O., Agras, S., & Karayel, O. (2017). THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS. PressAcademia Procedia, 3(1), 691-696. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.645
AMA Kethuda O, Agras S, Karayel O. THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS. PAP. June 2017;3(1):691-696. doi:10.17261/Pressacademia.2017.645
Chicago Kethuda, Onder, Suleyman Agras, and Oznur Karayel. “THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS”. PressAcademia Procedia 3, no. 1 (June 2017): 691-96. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.645.
EndNote Kethuda O, Agras S, Karayel O (June 1, 2017) THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS. PressAcademia Procedia 3 1 691–696.
IEEE O. Kethuda, S. Agras, and O. Karayel, “THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS”, PAP, vol. 3, no. 1, pp. 691–696, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.645.
ISNAD Kethuda, Onder et al. “THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS”. PressAcademia Procedia 3/1 (June 2017), 691-696. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.645.
JAMA Kethuda O, Agras S, Karayel O. THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS. PAP. 2017;3:691–696.
MLA Kethuda, Onder et al. “THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS”. PressAcademia Procedia, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 691-6, doi:10.17261/Pressacademia.2017.645.
Vancouver Kethuda O, Agras S, Karayel O. THE EFFECT OF SATISFACTION FROM AFTER-SALES SERVICES PROVIDED IN AUTHORIZED AUTOMOBILE SERVICES ON RECOMMENDATIONS TO OTHER CUSTOMERS. PAP. 2017;3(1):691-6.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.