Conference Paper
BibTex RIS Cite

ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, , 173 - 177, 30.07.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1262

Abstract

Amaç- Öğretmenlerin içinde bulunduğu çalışma koşullarını ifade eden çalışma yaşam alanı da öğretmenlerin çalışma ortamındaki iş yükü, değerler, aidiyet, kontrol, ödül ve adalete ilişkin algılarını içermektedir. Bu çalışmanın amacı devlet okullarındaki öğretmenlerin mesleki başa çıkma öz yeterlilik algısı üzerinde çalışma yaşam alanının iş yükü, değerler ve aidiyet boyutlarının etkili olup olmadığını araştırmaktır.
Yöntem- Çalışma ilişkisel tarama modelinde olup araştırmanın örneklemini 2019- 2020 eğitim – öğretim yılında devlet okullarında görev yapan 208 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma yaşam alanı (ÇYA) boyutlarını ölçmek için Masluk ve diğerleri (2008) tarafından geliştirilen ancak bizim çalışmamızda sadece üç boyutu içeren 16 maddeli Çalışma Yaşam Alanı Ölçeği kullanılmıştır. Mesleki başa çıkma öz yeterlik algısını ölçmek için Rigotti ve diğerleri (2008) tarafından geliştirilen 6 maddeli tek boyutlu mesleki başa çıkma öz yeterlik algısı ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular- Öğretmenlerin iş yükleri ve okula olan aidiyet duyguları mesleki başa çıkma öz yeterlik algılarını olumlu ve anlamlı olarak etkilemektedir. Ancak öğretmenlerin okul ile kendi değer yargıları arasındaki benzerliğin derecesi onların mesleki başa çıkma algılarını etkilememektedir.
Sonuç- Öğretmenlerin artan iş yükleri karşısında öğretmenler kendisine verilen işleri tamamladıkça kendilerini daha yeterli hissetmekte ve onların mesleki başa çıkma öz yeterlilik algıları da yükselmektedir. Benzer şekilde öğretmenler aidiyet algıları yükseldikçe, kendilerine verilen işleri yapabileceklerine dair inançları artmakta ve mesleki başa çıkma öz yeterlilik algıları yükselmektedir.

References

  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Data Analysis, Fifth Edition, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R. L. ve Black,W.C. (2000). Multivariate
  • Halbesleben, J. R., Bowler, W. M., Bolino, M. C., & Turnley, W. H. (2010). Organizational concern, prosocial values, or impression management? How supervisors attribute motives to organizational citizenship behavior. Journal of Applied Social Psychology, 40(6), 1450-1489.
  • Hooper, D., J. Coughlan, and M. R. Mullen, “Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit”, Electronic Journal of Business Research Methods, 2008, 6(1), 53-60.
  • Hu, L., and P. M. Bentler, “Cutoff Criteria For Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives”, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 1999, 6(1), 1-55.
  • Laschinger, H. K. S., Borgogni, L., Consiglio, C., & Read, E. (2015). The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study. International journal of nursing studies, 52(6), 1080-1089.
  • Laschinger, H. K. S., Borgogni, L., Consiglio, C., & Read, E. (2015). The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study. International journal of nursing studies, 52(6), 1080-1089.
  • Maddux, J. E. (2002). “Self-efficacy: the power of believing you can,” in Handbook of Positive Psychology, eds C. R. Snyder and S. J. Lopez (New York: Oxford University Press), 277–287.
  • Masluk, B., Santos, S. G., Cartagena, A. A., Martinez, A. A., Peck, E., & Leiter, M. P. (2018). “Areas of Worklife scale”(AWS) short version (Spanish): a confirmatory factor analysis based on a secondary school teacher sample. Journal of Occupational Medicine and Toxicology, 13(1), 20.
  • Perrewé, P. L., & Zellars, K. L. (1999). An examination of attributions and emotions in the transactional approach to the organizational stress process. Journal of organizational behavior, 20(5), 739-752.
  • Pisanti, R., Lombardo, C., Lucidi, F., Lazzari, D., & Bertini, M. (2008). Development and validation of a brief occupational coping self‐efficacy questionnaire for nurses. Journal of Advanced Nursing, 62(2), 238-247.
  • Rigotti, T., Schyns, B., & Mohr, G. (2008). A short version of the occupational self-efficacy scale: Structural and construct validity across five countries. Journal of Career Assessment, 16(2), 238-255.
  • Rioux, S. M., & Penner, L. A. (2001). The causes of organizational citizenship behavior: a motivational analysis. Journal of applied Psychology, 86(6), 1306.
  • Schwarzer, R., & Knoll, N. (2003). Positive coping: Mastering demands and searching for meaning

THE EFFECT OF WORK LIFE AREA VARIABLES ON THE PERCEPTION OF OCCUPATIONAL COPING SELF-EFFICACY: A RESEARCH ON TEACHERS

Year 2020, , 173 - 177, 30.07.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1262

Abstract

Purpose- Work life areas, which expresses the working conditions of teachers, also includes teachers' perceptions about workload, values, community, control, reward and fairness in the work environment. The purpose of the study is to investigate whether the workload, values and community dimensions of the work life areas are effective on the occupational coping self efficacy of teachers in public schools.
Methodology- The study is a relational screening model and the sample of the research consists of 208 teachers working in public schools in the 2019-2020 academic year. In order to measure the work life area dimensions, the 16-item work life area scale developed by Masluk et al. (2008), but only three dimensions, was used in our study. One-dimensional occupational coping self-efficacy perception scale developed by Rigotti et al. (2008) was used to measure the perception of occupational coping self-efficacy.
Findings- Teachers' workload and community to the school affect their occupational coping self-efficacy perceptions positively and significantly. However, the degree of similarity between teachers' values and values of school does not affect their perception of occupational coping self-efficacy.
Conclusion- In the face of the increasing workloads of teachers, teachers feel more competent as they complete the tasks given to them, and their self-efficacy perceptions increase. Similarly, as teachers' perception of belonging increases, their beliefs that they can do the jobs given to them increase and their self-efficacy perception increases.

References

  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Data Analysis, Fifth Edition, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R. L. ve Black,W.C. (2000). Multivariate
  • Halbesleben, J. R., Bowler, W. M., Bolino, M. C., & Turnley, W. H. (2010). Organizational concern, prosocial values, or impression management? How supervisors attribute motives to organizational citizenship behavior. Journal of Applied Social Psychology, 40(6), 1450-1489.
  • Hooper, D., J. Coughlan, and M. R. Mullen, “Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit”, Electronic Journal of Business Research Methods, 2008, 6(1), 53-60.
  • Hu, L., and P. M. Bentler, “Cutoff Criteria For Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives”, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 1999, 6(1), 1-55.
  • Laschinger, H. K. S., Borgogni, L., Consiglio, C., & Read, E. (2015). The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study. International journal of nursing studies, 52(6), 1080-1089.
  • Laschinger, H. K. S., Borgogni, L., Consiglio, C., & Read, E. (2015). The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study. International journal of nursing studies, 52(6), 1080-1089.
  • Maddux, J. E. (2002). “Self-efficacy: the power of believing you can,” in Handbook of Positive Psychology, eds C. R. Snyder and S. J. Lopez (New York: Oxford University Press), 277–287.
  • Masluk, B., Santos, S. G., Cartagena, A. A., Martinez, A. A., Peck, E., & Leiter, M. P. (2018). “Areas of Worklife scale”(AWS) short version (Spanish): a confirmatory factor analysis based on a secondary school teacher sample. Journal of Occupational Medicine and Toxicology, 13(1), 20.
  • Perrewé, P. L., & Zellars, K. L. (1999). An examination of attributions and emotions in the transactional approach to the organizational stress process. Journal of organizational behavior, 20(5), 739-752.
  • Pisanti, R., Lombardo, C., Lucidi, F., Lazzari, D., & Bertini, M. (2008). Development and validation of a brief occupational coping self‐efficacy questionnaire for nurses. Journal of Advanced Nursing, 62(2), 238-247.
  • Rigotti, T., Schyns, B., & Mohr, G. (2008). A short version of the occupational self-efficacy scale: Structural and construct validity across five countries. Journal of Career Assessment, 16(2), 238-255.
  • Rioux, S. M., & Penner, L. A. (2001). The causes of organizational citizenship behavior: a motivational analysis. Journal of applied Psychology, 86(6), 1306.
  • Schwarzer, R., & Knoll, N. (2003). Positive coping: Mastering demands and searching for meaning
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Ezgi Dede This is me 0000-0002-3975-0904

Canan Cetın This is me 0000-0002-3498-3346

Hande Saglam This is me 0000-0001-6642-1228

Publication Date July 30, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Dede, E., Cetın, C., & Saglam, H. (2020). ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia, 11(1), 173-177. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1262
AMA Dede E, Cetın C, Saglam H. ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAP. July 2020;11(1):173-177. doi:10.17261/Pressacademia.2020.1262
Chicago Dede, Ezgi, Canan Cetın, and Hande Saglam. “ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 11, no. 1 (July 2020): 173-77. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1262.
EndNote Dede E, Cetın C, Saglam H (July 1, 2020) ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia 11 1 173–177.
IEEE E. Dede, C. Cetın, and H. Saglam, “ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, PAP, vol. 11, no. 1, pp. 173–177, 2020, doi: 10.17261/Pressacademia.2020.1262.
ISNAD Dede, Ezgi et al. “ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 11/1 (July 2020), 173-177. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1262.
JAMA Dede E, Cetın C, Saglam H. ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2020;11:173–177.
MLA Dede, Ezgi et al. “ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia, vol. 11, no. 1, 2020, pp. 173-7, doi:10.17261/Pressacademia.2020.1262.
Vancouver Dede E, Cetın C, Saglam H. ÇALIŞMA YAŞAM ALANI DEĞİŞKENLERİNİN MESLEKİ BAŞA ÇIKMA ÖZ YETERLİLİK ALGISINA ETKİSİ: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2020;11(1):173-7.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.