Amaç- Bu araştırmanın temel amacı, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan otel işletmeler için, iç-girişimcilikte örgütsel faktörlerin ne kadar önemli olduğu göstermektir. Bu faktörlerin, rekabet ortamındaki işletmeler açısından önemini göstermek de bu çalışmanın amaçlarından biridir. Diğer bir amaç da araştırmanın bağımsız ve bağımlı değişkenlerini tek tek tanımlamaktır.
Yöntem- Bağımsız değişkenler; memnuniyet, iletişim, güç mesafesi, ödüllendirme ve eğitim gibi örgütsel faktörler olup, araştırmanın bağımlı değişkeni ise; iç-girişimciliktir (yaratıcılık, yenilikçilik ve proaktiflik). Veri toplama yöntemlerinden biri, literatür araştırmasına dayanan veri toplama yöntemi, diğerleri ise otel çalışanları ve yöneticiler için yapılan anketlerdir. Elde edilen verilerin analiz edilmesi için SPSS (sürüm 23) kullanılmıştır.
Bulgular- Personellere sorulan on soruya ait ana fikirler şu şekildedir: Örgütsel faktörlerin (memnuniyet, iletişim, güç mesafesi, ödüllendirme ve eğitim) iç-girişimcilik (yaratıcılık, yenilikçilik ve proaktiflik) üzerinde olumlu etkileri vardır. Hükümet, girişimcilik kural ve düzenlemelerini yeniden düzenlemeli ve çalışanları işlerinde daha yaratıcı olmaya teşvik etmelidir. İletişim ve iş tatmini, iç girişimciliğin geliştirilmesinde kurumsal faktörler olarak çok önemli bir rol oynamaktadır. İKY departmanı bu iki önemli faktöre dikkat etmelidir, her ikisi de üretimde ve üretkenlik yaratır.
Sonuç- Yapılan araştırmada iletişim ve iş tatmini ile performans arasındaki etkileşim dikkat çekicidir. Bu iki değişken arasında son bir anlamlı ilişki olduğunu göstermektedir.
Purpose- The main purpose of this research is to show how important organizational factors are in internal entrepreneurship for hotel businesses in Northern Cyprus. It is also one of the aims of this study to show the importance of these factors for businesses in a competitive environment. Another aim is to define the independent and dependent variables of the research one by one.
Methodology- Independent variables are; organizational factors such as satisfaction, communication, power distance, rewarding and education. Dependent variables of the research is internal-entrepreneurship (creativity, innovation and proactivity). One of the data collection methods in the research is a method based on the literature research and another methods are surveys prepared for hotel employees and managers. SPSS (version 23) was used to analyze the data obtained.
Findings- The main ideas for the ten questions asked to the staff are as follows; organizational factors (satisfaction, communication, power distance, rewarding and education) have positive effects on internal entrepreneurship (creativity, innovation and proactivity). The government should rearrange entrepreneurship rules and regulations and encourage employees to be more creative in their work; communication and job satisfaction play a very important role as institutional factors in the development of internal entrepreneurship; the HRM department should pay attention to these two important factors, both of which create productivity and productivity.
Conclusion- The interaction between communication, job satisfaction and performance is remarkable. As a conclusion, this study shows that there is a significant relationship between these two variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.