Günümüzde kullanımı hızla yaygınlaşmakta olan mobil cihazlar ve ilgili hizmetler hem pazarlama akademisyenlerinin ve profesyonellerinin hem de girişimcilerin ilgisini çekmektedir. Mobil cihazlar üzerinde çalışan mobil uygulamalar birer hizmet ürünü veya ürünleri zenginleştirici öğeler olarak pazara sunulmaktadır. Tüketicilerin uygulama tercihinde etkili olan faktörler içerisinde yer alan görsel öğeler arasında ikonlar öne çıkmaktadır. Bu çalışmada ikonların görsel ve bilişsel öğeleri renk, simetri, karmaşıklık, somutluk, anlamlı olma ve aşinalık alt boyutlarıyla incelenmiştir. Mahrabian ve Russell tarafından geliştirilen PAD modelinden faydalanılarak ikonların niteliklerinin duygu durumlarına ve uygulama indirme niyetine etkisi sınanmıştır. Tüketici algıları Internet üzerinden yoklama yöntemi yardımıyla ölçülmüş ve her bir faktörün uygulama indirilme niyetine etkisi yapısal eşitlik modellemesinden faydalanılarak belirlenmiştir. Bu faktörlere ek olarak uygulamanın estetik öğelerinin ilk izlenimle oluşan algılanan kaliteye etkisi de sınanmıştır. Bu araştırmayla mobil uygulamaların başarısında rol oynayan görsel unsurların belirlenerek uygulama geliştiricilerin tasarımlarını iyileştirmelerini sağlayacak sonuçlar elde edilmesi ve Türkiye’deki ileri araştırmalara yol gösterilmesi hedeflenmiştir
mobil uygulamalar mobil pazarlama çevrimiçi tüketici davranışı estetik ve tüketici davranışı
Mobile devices and related services are attracting the interest of both marketing academicians and professionals as well as entrepreneurs. Mobile applications (apps) that work on these devices are promoted as individual service products or as supplementary services. In this context, this study aims to reveal the effect of visual elements in mobile app choice using app icons, the primary visual elements affecting consumer choice. The icons provide the first impression and are considered as the most frequently seen visual elements of apps. The visual and cognitive elements; color, symmetry, complexity, concreteness, familiarity and meaningfulness dimensions are used as icon characteristics. By utilizing the PAD model developed by Mahrabian and Russell, the effect of icon characteristics on users’ dispositions and on download intentions was tested. Moreover, the effect of visual icon attributes on perceived quality was tested using the data collected through an online survey study. The analysis was carried out using structural equation modelling. This study aims to enable mobile app developers in improving their designs by revealing the effect of various visual elements on consumers’ mobile app download intentions and expected to pioneer further studies in Turkey
Mobile marketing mobile applications online consumer behavior aesthetics in consumer behavior
Other ID | JA29SD62RS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.