Hizmet ve değer, deneyimsel bir hizmet çevresindeki iki ayrılmaz kavramdır. Hizmet kişisel değeri tüketici perspektifinden öznel olarak değerlendirilen bir kavram olup, hizmet değeri, müşteri tatmini ve sadakati ile ilişkilidir. Bu bağlamda, bu araştırmanın amacı; hizmet kişisel değerleri, hizmet değeri, tatmin ve sadakat arasındaki ilişkileri incelemektir. Veriler, kolayda örneklem yöntemi kullanılarak özel hastanelerden hizmet alan kişilerden (250) elde edilmiştir. Üç boyutu kapsayan (barışçıl yaşam, sosyal tanınmışlık ve sosyal bütünleşme) hizmet kişisel değerleri ve iki boyutu kapsayan (süreç ve sonuç) hizmet değeri Lages ve Fernandes (2005), Hau ve Thuy (2012)’dan uyarlanmıştır. Tatmin ve sadakate ilişkin ifadeler Oliver (1997) and Zeithaml vd. (1996)’ye göre düzenlenmiştir. Ölçeklerin geçerlilik ve güvenilirliğini test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılmıştır. Daha sonra ise, Lisrel 8.80 paket programı ile yapısal eşitlik modeli (YEM) oluşturulmuş ve test edilmiştir. Araştırmanın sonucu; hizmet kişisel değerleri, hizmet değeri, tatmin ve sadakat arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Hizmet değeri, tatmin ve sadakat üzerinde tam aracılık görevi görmektedir. Bu araştırmanın sonuçları, özel hastane yöneticilerinin sağlık hizmeti, tatmin ve sadakate ilişkin stratejileri iyi bir biçimde nasıl tasarlamaları gerektiği konusunda çıkarımlar sağlamaktadır.
Service and value are the two inseparable concepts in
experiential service environment. Service personal value is a concept that is
subjectively assessed from a consumer perspective, and is associated with
service value, consumer satisfaction and loyalty. In this context, the purpose
of this study was to examine the relationships between services personal
values, service value, satisfaction, and loyalty. Data were collected from
persons (250) receiving services from private hospitals using convenience sampling
method. The scales of service personal values involving three dimensions
(peaceful life, social recognition and social integration) and service value
comprising two dimensions (outcome and process) were adapted from Lages and
Fernandes (2005), Hau and Thuy (2012). The items of satisfaction and loyalty
were adjusted from Oliver (1997) and Zeithaml et al. (1996). Confirmatory
factor analysis (CFA) was used to investigate validity and reliability of the
scales. Then, a structural equation model (SEM) was developed and tested using
data with Lisrel 8.80 software. The results of the study indicates significant
relationships between services personal values, service value, satisfaction,
and loyalty. Service value have a full mediator effect on satisfaction and
loyalty. The results of the study have significant implications as to how well
private hospital managers design strategies of health service, satisfaction,
and loyalty.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.