Purpose- The purpose of this study was to investigate the role of holy month of Ramadan as a periodical effect in terms of store loyalty tendency and brand equity evaluations of shoppers.
Methodology- Using convenience sampling method with online survey technique, 573 before and 818 during the month of Ramadan in 2017, a total of 1391 valid samples were obtained in the study. Difference tests were used as analysis method in order to compare the data taken before and during Ramadan.
Findings- Findings indicate that store loyalty seemed to be increased due to the increasing food expenditures of shoppers in their budgets. Additionally, not the brand equity but one of its dimensions, namely overall store quality perception showed a certain amount of decrease. The decrease in overall store quality perception was considered to be arisen from negative attitudes regarding airing quality, shelf layout, display locations, floor ads, personalized SMS/emails, search engine optimization, ease of product search in retailer’s website and ease of online shopping.
Conclusion- In the final analysis, despite the seemingly rise in store loyalty due to the increasing food expenditures in Ramadan; overall store quality perceptions decreased at least periodically due to the negative shopper attitudes regarding product quality level, spacious or tidiness of store environments, and intensiveness of promotion efforts.
Amaç- Araştırmanın amacı, alışveriş davranışlarını yönlendirebilen dönemsel bir etki olarak, Ramazan ayının alışverişçilerin mağaza sadakati eğilimi ve marka ederi değerlendirmelerine ilişkin rolünün araştırılmasıdır.
Yöntem- Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi ile çevrimiçi anket tekniği kullanılarak, 2017 yılının Ramazan ayı öncesinde 573, esnasında 818 olmak üzere toplam 1391 geçerli örnek elde edilmiştir. Ramazan öncesi ve Ramazan esnası verileri karşılaştırabilmek amacıyla analiz yöntemi olarak fark testleri kullanılmıştır.
Bulgular- Bulgular, mağaza sadakati eğiliminin alışverişçilerin bütçeleri içerinde artan gıda harcamalarına bağlı olarak yükselmiş olarak göründüğünü ortaya koymaktadır. Buna ilave olarak, alışverişçi temelli mağaza marka ederi değişkeninde değil, fakat onun alt boyutu olan mağaza genel kalite algısındaki düşüş görülmüştür. Yapılan ilave analizlerde, mağaza genel kalite algısındaki düşüşün ürün malzeme kalitesi, havalandırma kalitesi, teşhirlerin yerleşimi, raf düzenliliği, zemin reklamları, kişiselleştirilmiş SMS ve e-postalar, perakendecinin arama motorunda optimizasyonu, internet sitesinde ürün araştırma kolaylığı ve çevrimiçi alışveriş kolaylığına ilişkin algının olumsuzlaşması ile ilgili olduğu değerlendirilmiştir.
Sonuç- Son tahlilde, Ramazan ayında artan gıda alışverişinin mağaza sadakatinde yarattığı artış görünümüne karşın; ürün kalitesi, mağaza ortamı ferahlığı ve düzenliliği, tutundurma çabalarının fazla yoğun olmasına ilişkin olumsuz alışverişçi tutumu sonucunda mağaza genel kalite algısının en azından dönemsel olarak düştüğü gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.