Research Article
BibTex RIS Cite

EFFECT OF LEARNED RESOURCEFULNESS ON LEARNING-CENTERED LEADERSHIP: A FIELD RESEARCH

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 109 - 115, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.864

Abstract

Purpose- Today, as lifelong learning becomes increasingly important, there is a growing need for learning-centered leaders who benefit from the environment, who are responsible, who make informed decisions, motivate learning, and support learning. Learning-centered leaders develop a shared vision for learning and create a supportive environment for learning development. It is believed that those who possess all these qualities should have the strategies of resolving problems in a high and superior manner. The literature on power has received considerable attention recently. The purpose of this study is to examine the effect of learned strength on learning-centered leadership.

Methodology- The research data were obtained by applying the questionnaire technique to the students studying at a state university.

Findings- The data were entered into the SPSS program and subjected to frequency analysis, correlation analysis and regression analysis.

Conclusion- Analysis showed that there were significant relationships between the variables and that learning power had a positive effect on learning-centered leadership.

References

  • Baydoğan, M., Dağ, İ. (2008). Hemodiyaliz hastalarındaki depresiflik düzeyinin yordanmasında kontrol odağı, öğrenilmiş güçlülük ve sosyotropi-otonomi. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(1), ss.19-28.
  • Burçak, A. D. (2012). İç denetim programının ergenlerin denetim odağı, öğrenilmiş güçlülük ve savunma mekanizmalarını kullanma biçimi üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı, İzmir.
  • Coutu, D. L. (2004). Dayanıklılığın bileşenleri, örgütsel ve kişisel dayanıklılık. (Çev. A.Kardam). İstanbul: Acar Matbaacılık A.Ş. Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayını.
  • Çakır, A. (2014). Kamu sağlık sektöründe öğrenilmiş güçlülük ile stresle başa çıkma arasındaki ilişki. Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Lıu, S., Hallinger, P., Feng, D. (2016). Supporting the professional learning of teachers in China: does principal leadership make a difference?. Teaching and Teacher Education, 59 (2016) 79-91.
  • Özkan, M. S., Yıldız, Z. (2015). Öğrenilmiş güçlülük: kavramsal bir inceleme. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, ss.25-40.
  • Sousa, M. J., Rocha, A. (2018). Leadership styles and skills developed through game-based learning. Journal of Business Research xxx (xxxx) xxx–xxx. Article in Press.
  • Telli, E., Ünsar, A. S., Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: konuyla ilgili bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, ss.135-150.
  • Rosenbaum, M. (1983). Learned resourcefulness as a behavioral repertoire for the self-regulation of internal events: issues and speculations. M. Rosenbaum, C. M. Franks, Y. Jaffe (Der.), Perspectives on Behavior Therapy in the Eighties, New York, Springer, ss. 54 73.
  • Rosenbaum, M. (1990). The role of learned resourcefulness in the self-control of health behavior. M. Rosenbaum (Der.), Learned Resourcefulness: On Coping Skills, Self-Control, And Adaptive Behavior, New York, Springer, ss. 3 30.
  • Şahin, F. (2009). Yönetsel güçlülük: etkili yönetim ve liderlik bileşeni olarak kavramsallaştirilmasi ve ölçülebilmesine ilişkin bir araştirma. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, Niğde.
  • Güloğlu, B., Aydın, G. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük ve otomatik düşünce biçimi arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ss.157-168.
  • Polatçı, S., Boyraz, E. (2010). Öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülüklerinin kaynak ve sonuçlarına ilişkin bir model önerisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4): 137-154.
  • Yıldırım, M. H., Gülpınar, Ş., Uğuz, Ş. (2012). İş yaşamında öğrenilmiş güçlülük ile iş stresi arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, ss.133-144.
  • Tetık, H. T., Köse, S. (2015). Örgüt çalişanlarının paternalistik liderlik algıları ve öğrenilmiş güçlülük düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(26): 29-56.

ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 109 - 115, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.864

Abstract

Amaç- Hayat boyu öğrenmenin gün geçtikçe önem kazandığı günümüzde, çevresine fayda sağlayan, sorumluluk sahibi olan, bilgiye dayalı karar veren, öğrenimi motive eden, öğrenmeyi destekleyen öğrenme merkezli liderlere olan ihtiyaç da artmaktadır. Öğrenme merkezli liderler, öğrenme için ortak bir vizyon geliştirir ve öğrenim gelişimi için destekleyici bir ortam yaratır. Tüm bu özelliklere sahip olan kişilerin zorluklarla başa çıkma azimlerinin yüksek ve üstün bir şekilde sorunları çözme stratejilerine sahip olması gerektiği düşünülmektedir. Literatürde de öğrenilmiş güçlülük konusu son zamanlarda oldukça ilgi görmektedir. Bu çalışmanın amacı öğrenilmiş güçlülüğün öğrenme merkezli liderlik üzerindeki etkisini ele almaktır.

Yöntem- Araştırma verileri, bir devlet üniversitesinde okuyan öğrencilere anket tekniği ile uygulanarak elde edilmiştir.

Bulgular- Veriler SPSS programına girilerek frekans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizlerine tabi tutulmuştur.

Sonuç- Yapılan analizler sonucunda değişkenler arasında anlamlı ilişkiler olduğu ve öğrenilmiş güçlülüğün öğrenme merkezli liderlik üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Baydoğan, M., Dağ, İ. (2008). Hemodiyaliz hastalarındaki depresiflik düzeyinin yordanmasında kontrol odağı, öğrenilmiş güçlülük ve sosyotropi-otonomi. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(1), ss.19-28.
  • Burçak, A. D. (2012). İç denetim programının ergenlerin denetim odağı, öğrenilmiş güçlülük ve savunma mekanizmalarını kullanma biçimi üzerindeki etkisi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı, İzmir.
  • Coutu, D. L. (2004). Dayanıklılığın bileşenleri, örgütsel ve kişisel dayanıklılık. (Çev. A.Kardam). İstanbul: Acar Matbaacılık A.Ş. Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayını.
  • Çakır, A. (2014). Kamu sağlık sektöründe öğrenilmiş güçlülük ile stresle başa çıkma arasındaki ilişki. Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Lıu, S., Hallinger, P., Feng, D. (2016). Supporting the professional learning of teachers in China: does principal leadership make a difference?. Teaching and Teacher Education, 59 (2016) 79-91.
  • Özkan, M. S., Yıldız, Z. (2015). Öğrenilmiş güçlülük: kavramsal bir inceleme. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, ss.25-40.
  • Sousa, M. J., Rocha, A. (2018). Leadership styles and skills developed through game-based learning. Journal of Business Research xxx (xxxx) xxx–xxx. Article in Press.
  • Telli, E., Ünsar, A. S., Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: konuyla ilgili bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, ss.135-150.
  • Rosenbaum, M. (1983). Learned resourcefulness as a behavioral repertoire for the self-regulation of internal events: issues and speculations. M. Rosenbaum, C. M. Franks, Y. Jaffe (Der.), Perspectives on Behavior Therapy in the Eighties, New York, Springer, ss. 54 73.
  • Rosenbaum, M. (1990). The role of learned resourcefulness in the self-control of health behavior. M. Rosenbaum (Der.), Learned Resourcefulness: On Coping Skills, Self-Control, And Adaptive Behavior, New York, Springer, ss. 3 30.
  • Şahin, F. (2009). Yönetsel güçlülük: etkili yönetim ve liderlik bileşeni olarak kavramsallaştirilmasi ve ölçülebilmesine ilişkin bir araştirma. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi, Niğde.
  • Güloğlu, B., Aydın, G. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük ve otomatik düşünce biçimi arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ss.157-168.
  • Polatçı, S., Boyraz, E. (2010). Öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülüklerinin kaynak ve sonuçlarına ilişkin bir model önerisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4): 137-154.
  • Yıldırım, M. H., Gülpınar, Ş., Uğuz, Ş. (2012). İş yaşamında öğrenilmiş güçlülük ile iş stresi arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, ss.133-144.
  • Tetık, H. T., Köse, S. (2015). Örgüt çalişanlarının paternalistik liderlik algıları ve öğrenilmiş güçlülük düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(26): 29-56.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsmail Bakan 0000-0001-8644-8778

İnci Fatma Dogan 0000-0002-9749-2878

Mehtap Kocdemir This is me 0000-0002-2220-8000

Makbule Oguz 0000-0002-4612-7387

Publication Date September 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Bakan, İ., Dogan, İ. F., Kocdemir, M., Oguz, M. (2018). ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. PressAcademia Procedia, 7(1), 109-115. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.864
AMA Bakan İ, Dogan İF, Kocdemir M, Oguz M. ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. PAP. September 2018;7(1):109-115. doi:10.17261/Pressacademia.2018.864
Chicago Bakan, İsmail, İnci Fatma Dogan, Mehtap Kocdemir, and Makbule Oguz. “ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI”. PressAcademia Procedia 7, no. 1 (September 2018): 109-15. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.864.
EndNote Bakan İ, Dogan İF, Kocdemir M, Oguz M (September 1, 2018) ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. PressAcademia Procedia 7 1 109–115.
IEEE İ. Bakan, İ. F. Dogan, M. Kocdemir, and M. Oguz, “ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI”, PAP, vol. 7, no. 1, pp. 109–115, 2018, doi: 10.17261/Pressacademia.2018.864.
ISNAD Bakan, İsmail et al. “ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI”. PressAcademia Procedia 7/1 (September 2018), 109-115. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.864.
JAMA Bakan İ, Dogan İF, Kocdemir M, Oguz M. ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. PAP. 2018;7:109–115.
MLA Bakan, İsmail et al. “ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI”. PressAcademia Procedia, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 109-15, doi:10.17261/Pressacademia.2018.864.
Vancouver Bakan İ, Dogan İF, Kocdemir M, Oguz M. ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜĞÜN ÖĞRENME MERKEZLİ LİDERLİK ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. PAP. 2018;7(1):109-15.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.