Research Article
BibTex RIS Cite

DO BRAND LOVE LEVELS FOR SMART PHONE BRANDS DIFFER? A RESEARCH ON UNIVERSITY STUDENTS

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 268 - 271, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.895

Abstract

Purpose- The aim of this study is to determine university students’ brand love levels towards smart phone brands and reveal whether brand love levels differ according to brands such as Apple, Samsung, and other brands.

Methodology- The research was implemented on 707 university students determined with convenience sampling and survey method was used. In this context, variance analysis was implemented to reveal if brand love levels of university students using different smart phone brands differ or not. Data was analyzed through descriptive statistics, one-way-ANOVA and independent sample t-test.

Findings- In the scope of this study, it is determined that brand love levels toward smart phone brands differ and the highest brand love is toward Apple smart phones.

Conclusion- Based on these findings, it is possible to say that brand love levels on smart phones differ. Firms wanting to have competitive advantage should read well this result. This result could be interpreted as firms in this sector should concentrate on marketing strategies that increase brand love.

References

  • Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3): 347–356.
  • Aşkın, N., Ipek, I. (2016). Marka aşkının marka deneyimi ile marka sadakati arasındaki ilişkiye aracılık etkisi. Ege Academic Review, 16(1).
  • Aydın, H. (2017). Marka güveni, farkındalığı ve benlik imaj uyumunun marka bağlılığına etkisinde marka aşkının aracılık rolü. Ege Academic Review, 17(2).
  • Langner, T., Schmidt, J., Fischer, A. (2015). Is it really love? A comparative investigation of the emotional nature of brand and interpersonal love. Psychology & Marketing, Volume 32, Issue 6 June 2015 Pages 624–634.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve SPSS destekli uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Önen, V. (2018). Marka değerinin marka aşkına etkisinin incelenmesi: Starbucks cafe örneği. Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), p.49-63.
  • Roberts, K. (2006). Love marks: the future beyond brands. New York: Power House Books.
  • Rossiter, J. R. (2012). A new C-OAR-SE-based content-valid and predictively valid measure that distinguishes brand love from brand liking. Marketing Letters. September 2012, Volume 23, Issue 3, pp 905–916.
  • Shimp, T. A., Madden, T. J. (1988). Consumer-object relations: a conceptual framework based analogously on Sternberg‟s triangular theory of love. Advances in Consumer Research, 15(1), 163–168.
  • Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, Vol.93, No.2, pp.119-135.
  • Whang, Y. O., Allen, J., Sahoury, N., Zhang, H. (2004). Falling in love with a product: the structure of a romantic consumer-product relationship. Advances in Consumer Research, 31, 320–327.

AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 268 - 271, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.895

Abstract

Amaç- Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon markalarına yönelik marka aşkı düzeylerini belirlemek ve Apple, Samsung ve diğer markaların marka aşkı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır.

Yöntem- Araştırma, kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan 707 üniversite öğrencisi üzerinde anket yöntemiyle yürütülmüştür. Bu bağlamda, farklı markalara sahip öğrencilerin marka aşkı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla Varyans Analizi yapılmıştır. Verilerin analizi, betimleyici istatistikler, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklem t-testi üzerinden yürütülmüştür.

Bulgular- Araştırma kapsamında, akıllı telefon markalarına yönelik marka aşkı düzeylerinin farklılık gösterdiği; en yüksek marka aşkı düzeyinin Apple marka akıllı telefonlarda gerçekleştiği bulunmuştur.

Sonuç- Araştırma bulgularından yola çıkarak, akıllı telefon markalarında marka aşkı düzeylerinin farklılık gösterdiği söylenebilir. Rekabette öne geçmek isteyen firmalar bu sonucu iyi değerlendirmelidir. Bu sonuç, sektörde faaliyette bulunan firmaların marka aşkını artırmaya yönelik pazarlama taktiklerine ağırlık vermeleri gerektiği şeklinde yorumlanabilir.

References

  • Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3): 347–356.
  • Aşkın, N., Ipek, I. (2016). Marka aşkının marka deneyimi ile marka sadakati arasındaki ilişkiye aracılık etkisi. Ege Academic Review, 16(1).
  • Aydın, H. (2017). Marka güveni, farkındalığı ve benlik imaj uyumunun marka bağlılığına etkisinde marka aşkının aracılık rolü. Ege Academic Review, 17(2).
  • Langner, T., Schmidt, J., Fischer, A. (2015). Is it really love? A comparative investigation of the emotional nature of brand and interpersonal love. Psychology & Marketing, Volume 32, Issue 6 June 2015 Pages 624–634.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve SPSS destekli uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Önen, V. (2018). Marka değerinin marka aşkına etkisinin incelenmesi: Starbucks cafe örneği. Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), p.49-63.
  • Roberts, K. (2006). Love marks: the future beyond brands. New York: Power House Books.
  • Rossiter, J. R. (2012). A new C-OAR-SE-based content-valid and predictively valid measure that distinguishes brand love from brand liking. Marketing Letters. September 2012, Volume 23, Issue 3, pp 905–916.
  • Shimp, T. A., Madden, T. J. (1988). Consumer-object relations: a conceptual framework based analogously on Sternberg‟s triangular theory of love. Advances in Consumer Research, 15(1), 163–168.
  • Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, Vol.93, No.2, pp.119-135.
  • Whang, Y. O., Allen, J., Sahoury, N., Zhang, H. (2004). Falling in love with a product: the structure of a romantic consumer-product relationship. Advances in Consumer Research, 31, 320–327.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Volkan Ozbek 0000-0002-2140-2709

Oykem Dogan This is me 0000-0002-3381-5527

Publication Date September 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Ozbek, V., & Dogan, O. (2018). AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia, 7(1), 268-271. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.895
AMA Ozbek V, Dogan O. AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. September 2018;7(1):268-271. doi:10.17261/Pressacademia.2018.895
Chicago Ozbek, Volkan, and Oykem Dogan. “AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 7, no. 1 (September 2018): 268-71. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.895.
EndNote Ozbek V, Dogan O (September 1, 2018) AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia 7 1 268–271.
IEEE V. Ozbek and O. Dogan, “AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”, PAP, vol. 7, no. 1, pp. 268–271, 2018, doi: 10.17261/Pressacademia.2018.895.
ISNAD Ozbek, Volkan - Dogan, Oykem. “AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 7/1 (September 2018), 268-271. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.895.
JAMA Ozbek V, Dogan O. AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2018;7:268–271.
MLA Ozbek, Volkan and Oykem Dogan. “AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 268-71, doi:10.17261/Pressacademia.2018.895.
Vancouver Ozbek V, Dogan O. AKILLI TELEFON MARKALARINA YÖNELİK MARKA AŞKI DÜZEYLERİ FARKLILIK GÖSTERİR Mİ? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2018;7(1):268-71.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.