Purpose- While entrepreneurship is a concept that indicates itself in the process of bringing an organization to the stage, intrapreneurship can take place within an existing organization. In the literature, intrapreneurship is defined as taking risks and innovating to make their organizations more competitive and better although it is not on job descriptions.Due to the benefits it provides, organizations are trying to transform intrapreneurship to the culture and organizations want to employ intrapreneurship-oriented employees. Although having different dimensions; innovation, proactiveness, risk taking and autonomy take place in studies.This study aimed to determine the levels of intrapreneurship of the banking sector employees in the service sector, where competition is intense. In this highly competetive environment, banks are trying to differentiate from competitors and gain advantage.
Methodology- The application of the study was made on the employees of national bank branches operating in Balıkesir province by face-to-face survey method. In the questionnaire, a scale consisting of 21 expressions and 4 dimensions developed by Durmaz (2011) using different studies were used in order to measure intrapreneurship. The data obtained from the questionnaire were subjected to statistic alanalysis and the results were interpreted.
Findings- In this study, intrapreneurship levels of banking employees and intrapreneurship status of according to various demographic variables was determined. In our study, banking employees intrapreneurship average was founded 3.71. It has been observed that the level of intrapreneurship of male employees is higher than that of female employees. Employees between the ages of 41 and 45 were found to have higher intrapreneurship scores than others.
Conclusion- As a result of the study, it is concluded that banking employees have high intrapreneurship score and has reached the highest average level of innovation within the dimensions of intrapreneurship. While the topic of intrapreneurship is particularly important for the service sector and similar studies are suggested in other areas.
Amaç- Girişimcilik bir örgütü meydana getirme süreci içerisinde kendisini gösteren bir kavramken, iç girişimcilik var olan bir örgüt içerisinde meydana gelebilmektedir. Literatürde iç girişimcilik, çalışanların, örgütlerini daha rekabetçi ve daha iyi bir duruma getirebilmek için görev tanımlarında bulunmamasına karşın risk almaları ve yenilik üretmeleri olarak tanımlanmaktadır. Yapılan çalışmalarda iç girişimcilik, sağladığı faydalar sebebiyle örgüt yönetimince kültüre dönüştürülmeye çalışılmakta ve örgütler iç girişimcilik eğilimli çalışanları istihdam etmek istemektedir. Farklı boyutlandırmaları bulunmakla birlikte ağırlıklı olarak yenilikçilik, proaktiflik, risk alma ve özerklik boyutları çalışmalarda yer edinmektedir.Bu çalışma hizmet sektöründe yer alan ve rekabetin yoğun yaşandığı bankacılık sektörü çalışanlarının iç girişimcilik düzeylerini tespit etmeyi amaçlamıştır. Bankalar bu yoğun rekabet içerisinde yaptıkları yenilik ile rakiplerinden farklılaşmaya ve avantaj sağlamaya çalışmaktadırlar.
Yöntem- Çalışmanın uygulaması Balıkesir ilinde faaliyet gösteren ulusal banka şubelerinin çalışanları üzerinde ve yüz yüze anket yöntemi ile yapılmıştır. Ankette iç girişimciliğin ölçülmesi için farklı araştırmacıların çalışmalarından yararlanılarak Durmaz (2011) tarafından geliştirilen 21 ifade ve 4 boyuttan oluşan ölçek kullanılmıştır. Anket çalışmasından elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutulmuş ve sonuçlar yorumlanmıştır.
Bulgular- Çalışmada bankacılık çalışanlarnın iç girişmcilik seviyeleri ve çeşitli demografik değişkenlere göre iç girişimcilik durumları tespit edilmiştir. Araştırmamızda örneklem dahilindeki bankacıların iç girişimcilik ortalamaların 3,71 olarak tespit edilmiştir. Erkek çalışanların girişmcilik düzeylerinin kadın çalışanlara göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. 41 ile 45 yaş aralığındaki çalışanların diğerlerine göre daha yüksek girişimcilik skoruna sahip oldukları gözlemlenmiştir.
Sonuç- Çalışma sonucunda bankacılık çalışanlarının yüksek iç girişimcilik skoruna sahip oldukları, iç girişimcilik boyutları içerisinde yenilikçilik boyutunun en yüksek ortalamaya sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İç girişimcilik konusu özellikle hizmet sektörü için önemli olmakla birlikte başka alanlarda da benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.