Research Article
BibTex RIS Cite

TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 220 - 225, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1095

Abstract

Amaç- Ülkemizde kendi adıylada markalaşan TURQUALITY®Programı, dünyadaki ilk ve
tek devlet destekli bir markalaşma programıdır. Bu çalışma, Turquality
programının amacını, kapsamını ve Türk ürünlerinin markalaşmasında sağladığı
desteği anlatmaktadır.

Yöntem-
2006 yılında ilk olarak hayata geçirilen
Turquality programın kapsamı, sonraki yıllarda genişletilmiştir. Bu çalışmada,
Turquality programının tanımı ve kapsamı analiz edilmiştir.

Bulgular-
Turquality programının yurt dışına açılmak
isteyen firmalara sağladığı imkanlar ve firmaların bu desteklerden yararlanmak
için, yapması gerekenler anlatılmaktadır.







Sonuç-
Türk ürünlerinin markalaşması, uluslararası
piyasalarda rekabetçi olmaları ve bu üstünlüklerini uzun vadede
sürüdürebilmeleri için, Turquality Programı çok öenemli avantajlar sunmaktadır.

References

  • Aaker, David.(2014). Markalama. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.Yayınları, İstanbul.
  • Karpat, A.I., (2004). Marka Yönetimi ve Başarılı Markalar için Temel İkeler, İltişim Yayınları, İstanbul.
  • Mehmet Büyük Ekşi, (2019).Röportaj, 29 Nisan 2019, Eski TİM Başkanı.
  • Merter, G.,(2017). Marka Cinsiyeti ve Kozmetik Sektörüne Yönelik Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Perreault Jr, William D. C., Joseph P. McCarthy, E.Jerome, Çev. Önce, A.G. (2013) Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara.
  • Salim Çam,(2019). Röportaj, 26 Nisan 2019, TURQUALITY® Uzmanı.
  • Yalçın, Y. E. (2009). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Ama. Mediacat Kitapları, İstanbul. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts 09.05.2019
  • https://www.ticaret.gov.tr / 05.05.2019
  • https://www.TURQUALITY®.com / 13.03.2019

GOVERNMENTAL SUPPORTS OF TURQUALITY AND ITS SIGNIFICANCE IN BRANDING

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 220 - 225, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1095

Abstract

Purpose-
Turquality, a branding on its own, is the first and the single government
supported national branding program. This study investigates the concept,
coverage and the supports of Turquality program for branding the Turkish
products.

Methodology-
The Turquality program has initiated in 2006
and then extended in later years. The definition and the coverage of the
Turquality program is analyzed in this study.

Findings-
The paper explains that the advantages of
Turquality Program for the Turkish firms intented to go international and
requirements the firms must meet seeking support of the Turquality Program.







Conclusion-
Turquality program provides great advantages
and governmental support for branding Turkish products and keeping these
products comptetive in the long run.

References

  • Aaker, David.(2014). Markalama. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.Yayınları, İstanbul.
  • Karpat, A.I., (2004). Marka Yönetimi ve Başarılı Markalar için Temel İkeler, İltişim Yayınları, İstanbul.
  • Mehmet Büyük Ekşi, (2019).Röportaj, 29 Nisan 2019, Eski TİM Başkanı.
  • Merter, G.,(2017). Marka Cinsiyeti ve Kozmetik Sektörüne Yönelik Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Perreault Jr, William D. C., Joseph P. McCarthy, E.Jerome, Çev. Önce, A.G. (2013) Nobel Akademik Yayıncılık,Ankara.
  • Salim Çam,(2019). Röportaj, 26 Nisan 2019, TURQUALITY® Uzmanı.
  • Yalçın, Y. E. (2009). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Ama. Mediacat Kitapları, İstanbul. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts 09.05.2019
  • https://www.ticaret.gov.tr / 05.05.2019
  • https://www.TURQUALITY®.com / 13.03.2019
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Nilgun Kadat This is me

Suat Teker 0000-0002-7981-3121

Publication Date July 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Kadat, N., & Teker, S. (2019). TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ. PressAcademia Procedia, 9(1), 220-225. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1095
AMA Kadat N, Teker S. TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ. PAP. July 2019;9(1):220-225. doi:10.17261/Pressacademia.2019.1095
Chicago Kadat, Nilgun, and Suat Teker. “TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ”. PressAcademia Procedia 9, no. 1 (July 2019): 220-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1095.
EndNote Kadat N, Teker S (July 1, 2019) TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ. PressAcademia Procedia 9 1 220–225.
IEEE N. Kadat and S. Teker, “TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ”, PAP, vol. 9, no. 1, pp. 220–225, 2019, doi: 10.17261/Pressacademia.2019.1095.
ISNAD Kadat, Nilgun - Teker, Suat. “TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ”. PressAcademia Procedia 9/1 (July 2019), 220-225. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1095.
JAMA Kadat N, Teker S. TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ. PAP. 2019;9:220–225.
MLA Kadat, Nilgun and Suat Teker. “TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ”. PressAcademia Procedia, vol. 9, no. 1, 2019, pp. 220-5, doi:10.17261/Pressacademia.2019.1095.
Vancouver Kadat N, Teker S. TURQUALITY DEVLET DESTEKLERİ VE MARKALAŞMADAKİ ÖNEMİ. PAP. 2019;9(1):220-5.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.