Research Article
BibTex RIS Cite

MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ

Year 2021, Volume: 14 Issue: 1, 23 - 27, 31.12.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1480

Abstract

Amaç- Bu çalışmanın amacı işletmelerin marka değeri ile seçilmiş gelir tablosu bileşenleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmada ayrıca
işletmelerin faaliyet gösterdiği sektör ile marka değeri arasındaki ilişki de araştırılmıştır.
Yöntem- Çalışmada Borsa İstanbul’da işlem gören 51 şirketin marka değerleri ile satışlar, yurtdışı satışlar, faaliyet karı ve pazarlama giderleri
arasındaki ilişki Panel Tobit Yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Şirketlerin marka değerleri Brand Finance Turkey 100 raporlarından elde
edilmiştir. Şirketler 12 farklı sektörde sınıflandırılmış ve marka değeri üzerindeki sektörel etki de Panel Tobit Yöntemi ile incelenmiştir.
Bulgular- Yapılan analizler sonucunda şirketlerin marka değerleri ile satışları, faaliyet karı ve pazarlama giderleri arasında anlamlı ve pozitif
bir ilişki bulunmuştur. Diğer yandan yurtdışı satışlar ile marka değeri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Çalışmada ayrıca, lojistik ve
ulaştırma sektörü ile telekomünikasyon sektörlerinde yer almanın şirketlerin marka değerini artırmada diğer sektörlere göre daha anlamlı
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç- Çalışmanın bulguları, işletmelere marka değerini artırmaya yönelik finansal yönetim stratejilerinin belirlenmesinde yol gösterici
olabilir.

References

  • Aaker, D. 1991. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Akgün, Ö.V. & Akgün, A. (2014). Marka ve marka değeri olgusu: marka değerinin tespitine yönelik bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 8, 1-13.
  • Bahadir, S.C.,Bharadwaj, S.G. & Srivastava, R.K. (2008). Financial value of brands in mergers and aquisitions: ıs value in the eye of the beholder?, Journal of Marketing, 72(6), 49-64.
  • Bank, S., Yazar, E.E. & Sivri, U. (2020). The portfolios with strong brand value: more returns? lower risk?, Borsa Istanbul Review 20 (1), 64-79.
  • Jovanovic, M., Krstic, B., & Milanovic, S., (2020). The ımpact of brand value on market performance ındicators of high-technology enterprises. Facta Universitatis Series: Economics and Organization, 17(4), 317-328.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Knapp, D.E. (1999). Brand Mindset: Five Essential Strategies for Building Brand Advantage Throughout Your Company. A.B.D: McGraw-Hill.
  • Kim, H., Kim, W.G. & An, J.A. (2003). The effects of consumer-based brand equity on firms financial performance. Journal of Consumer Marketing, 20(4), 335-351.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited Dependent and Qualitative Variables in Econometrics. Cambridge University Press, U.S.A.
  • Mukaddas, M.F. & Ahmad, I. (2016). Determinants of brand equity: an empirical study of IT ındustry. Practical Application of Science. 3(12), 555-560.
  • Özdemir, Ş. & Öncül, M. (2016). Marka değerleme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 205-224.
  • Simon, C. & Sullivan, M. (1993). The measurement and determinants of brand equity: a financial approach. Marketing Science, 12(1), 28-52.
  • Şenol, Z., Koç, S. & Ünlü, U. (2019). Marka değeri ile firma değeri arasındaki ilişki: Borsa İstanbul örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 338-350.
  • Tobin, J. (1958), Estimation of relationships for limited dependent variables. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 26(1), 24-36.
  • Topuz, Y.V. & Akşit, N. (2016) The effect of the brand value on firm value: an empirical ımplementation to global brands. British Journal of Marketing Studies. 4 (1), 21-31

RELATIONSHIP BETWEEN BRAND VALUE AND INCOME STATEMENT COMPONENTS: A PANEL TOBIT ANALYSIS ON BIST COMPANIES

Year 2021, Volume: 14 Issue: 1, 23 - 27, 31.12.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1480

Abstract

Purpose- The purpose of this study is to analyze the relationship between the brand value of enterprises and selected income statement
components. In the study, the relationship between the sector in which the enterprises operate and the brand value is also examined.
Methodology- In the study, the relationship between the brand values of 51 companies traded in Borsa Istanbul and the sales, international
sales, operating profit and marketing expenses of these companies was examined by using the Panel Tobit model. The brand values of the
companies were obtained from the Brand Finance Turkey 100 reports. The companies were classified in 12 different sectors then the sectoral
impact on the brand value was also examined by using Panel Tobit model.
Findings- The analysis reveals that there is a significant and positive relationship between the brand values of the companies and their sales,
operating profit and marketing expenses. On the other hand, there is not a significant relationship between international sales and brand
value. In the study, it was also concluded that being operating in the logistics and transportation sector and the telecommunications sector
is more significant than other sectors in terms of increasing the brand value of the companies.
Conclusion- The findings of the study can guide enterprises in determining financial management strategies to increase their brand value.

References

  • Aaker, D. 1991. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.
  • Akgün, Ö.V. & Akgün, A. (2014). Marka ve marka değeri olgusu: marka değerinin tespitine yönelik bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 8, 1-13.
  • Bahadir, S.C.,Bharadwaj, S.G. & Srivastava, R.K. (2008). Financial value of brands in mergers and aquisitions: ıs value in the eye of the beholder?, Journal of Marketing, 72(6), 49-64.
  • Bank, S., Yazar, E.E. & Sivri, U. (2020). The portfolios with strong brand value: more returns? lower risk?, Borsa Istanbul Review 20 (1), 64-79.
  • Jovanovic, M., Krstic, B., & Milanovic, S., (2020). The ımpact of brand value on market performance ındicators of high-technology enterprises. Facta Universitatis Series: Economics and Organization, 17(4), 317-328.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Knapp, D.E. (1999). Brand Mindset: Five Essential Strategies for Building Brand Advantage Throughout Your Company. A.B.D: McGraw-Hill.
  • Kim, H., Kim, W.G. & An, J.A. (2003). The effects of consumer-based brand equity on firms financial performance. Journal of Consumer Marketing, 20(4), 335-351.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited Dependent and Qualitative Variables in Econometrics. Cambridge University Press, U.S.A.
  • Mukaddas, M.F. & Ahmad, I. (2016). Determinants of brand equity: an empirical study of IT ındustry. Practical Application of Science. 3(12), 555-560.
  • Özdemir, Ş. & Öncül, M. (2016). Marka değerleme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 205-224.
  • Simon, C. & Sullivan, M. (1993). The measurement and determinants of brand equity: a financial approach. Marketing Science, 12(1), 28-52.
  • Şenol, Z., Koç, S. & Ünlü, U. (2019). Marka değeri ile firma değeri arasındaki ilişki: Borsa İstanbul örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 338-350.
  • Tobin, J. (1958), Estimation of relationships for limited dependent variables. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 26(1), 24-36.
  • Topuz, Y.V. & Akşit, N. (2016) The effect of the brand value on firm value: an empirical ımplementation to global brands. British Journal of Marketing Studies. 4 (1), 21-31
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Cengiz Onder This is me 0000-0002-5061-6343

Elif Guneren Genc This is me 0000-0001-5439-914X

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Onder, C., & Genc, E. G. (2021). MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ. PressAcademia Procedia, 14(1), 23-27. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1480
AMA Onder C, Genc EG. MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ. PAP. December 2021;14(1):23-27. doi:10.17261/Pressacademia.2021.1480
Chicago Onder, Cengiz, and Elif Guneren Genc. “MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ”. PressAcademia Procedia 14, no. 1 (December 2021): 23-27. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1480.
EndNote Onder C, Genc EG (December 1, 2021) MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ. PressAcademia Procedia 14 1 23–27.
IEEE C. Onder and E. G. Genc, “MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ”, PAP, vol. 14, no. 1, pp. 23–27, 2021, doi: 10.17261/Pressacademia.2021.1480.
ISNAD Onder, Cengiz - Genc, Elif Guneren. “MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ”. PressAcademia Procedia 14/1 (December 2021), 23-27. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1480.
JAMA Onder C, Genc EG. MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ. PAP. 2021;14:23–27.
MLA Onder, Cengiz and Elif Guneren Genc. “MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ”. PressAcademia Procedia, vol. 14, no. 1, 2021, pp. 23-27, doi:10.17261/Pressacademia.2021.1480.
Vancouver Onder C, Genc EG. MARKA DEĞERİ VE GELİR TABLOSU BİLEŞENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BIST ŞİRKETLERİ ÜZERİNE PANEL TOBİT YÖNTEMİYLE BİR ANALİZ. PAP. 2021;14(1):23-7.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.