Amaç- Ülkemizde ve dünyada Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi Uygulamaları konulu çalışmada, değişen dünya düzeni içerisinde yüksek
finansal varlığa sahip kişilerin, varlıklarını korumak/arttırmak için aldıkları aksiyonlar, beklentileri & tercihleri ve bu unsurlar içerisinde
bankaların önemli yeri irdelenmektedir.
Yöntem-Yüksek finansal varlığa sahip kişilerin finansal beklentileri ve hedefleri paralelinde, geniş yatırım seçenekleri ile risk gruplarına bağlı
olarak varlık alokasyon alternatifleri önerilmesi, orta ve uzun vade yatırım yaklaşımları alternatifleri sunulması, müşteri sadakati açısından
büyük önem taşımaktadır. Bu müşterilerin Türkiye & uluslararası ortamda adetsel & varlık tutarı olarak zaman içerisindeki gelişimi ve bu
gelişim çerçevesinde, müşteri taleplerindeki değişim de göz önünde bulundurularak, nasıl bir hizmet modeli ile hem müşteri hem de banka
açısından maksimum fayda sağlayabileceği konularında da analizler yapılarak, mevcut hizmet modelleri değerlendirilecektir.
Bulgular – Varlığı yüksek bireylerin varlıklarını koruma ve yükseltme istekleri, ilk özel bankayı kuruluşundan bu yana değişmemiştir. Risk algısı
ile beraber varlık alokasyonu, doğru hizmeti doğru yerden alma ve farklılaştırılmış kişiye özel ürün & hizmetlerin sağlanması, büyük değişim
göstermiştir. Yüksek varlıklı müşteri adedi Türkiye’de çok fazla olmamakla beraber, artış hızı diğer ülkelere göre gözle görülür bir fark
içermektedir. Günümüzde; dünyadaki yüksek varlıklı bireysel kişilerin adetleri her yıl artmaktadır. Bu durumu Avrupa’da 2013-2019 yılları
arasında yüksek varlıklı kişilerin adedindeki artıştan izlemek mümkündür. Banka müşterilerinin varlık tutarı arttıkça, beklentileri de
yükselmeye başlamaktadır. Beklentiler sadece finansal destek alanında olmayıp, aynı zamanda daha kişiselleştirilmiş hizmet ve daha özel
ürünler sunulması beklentisini tetiklemiştir. Bu beklenti beraberinde rekabeti getirmiş, rekabette, sektörde ürün ve hizmet çeşitliliği olarak
ortaya çıkmıştır. Burada en temel özellik müşteri güveninin kazanılmasıdır. Bu beraberinde kişinin kuruma olan bağlılığını getirmekte ve zorlu
bir pazarda tercihleri belirleyen ana faktör olan güven zinciri karşımıza çıkmaktadır. Müşterilere verilen finansal bilgilerin tam ve çeşitli olması,
müşteri memnuniyeti açısından büyük önem arz etmektedir. Çünkü her zaman son kararın yine müşteri tarafından verildiği unutulmamalıdır.
Müşteri temsilcilerinin kendi tercihlerine baktığımızda, kurumlarında önerdiklerinin dışında tercihlerinin olabildiği gözlemlenmiştir. Buradan
yola çıkarak finansal müşterinin tüm bilgileri edinmesi gerektiği ve bu çerçevede kendi yatırım kararlarını kendisinin aldığı tartışma
götürmezdir. İki çeşit varlık biçimi dikkat çekicidir. Birincisi aileden zengin olan kişiler, ikincisi ise belirli bir eğitim ve iş tecrübesi sonrasında
varlık edinenler. Bu müşteri tiplerini birbirinden ayırma; bir banka için büyük kolaylık sağlayabilecektir.
Sonuç - Müşterilere sunulan hizmetlerde özellikle teknolojik olarak daha gelişmiş bir ortamın sağlanması, uluslararası piyasalara da daha etkin
olunmasını beraberinde getirecektir. Müşterilere uluslararası piyasalar ile ilgili bilgi akışının da ülke içerisindeki gibi hızlı ve seri olabilmesi,
finansal olan veya olmayan, tüm ürün/hizmet bilgilerinin eksiksiz olması en fazla fark yaratabilecek özellik olarak gözlemlenmektedir. Müşteri
beklenti ve tercihlerinin nasıl şekilleneceği her zaman öngörülemez. Bu nedenle bir bankanın, her müşterinin tüm ürünler & hizmetler ile
ilgilenebileceğinden yola çıkarak hareket etmesi, yine hem müşteri hem banka açısından daha memnun edici ve karlı olabilecektir. Ülkemizde
gelişmekte olan Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi; özellikle doğru segmentasyon, doğru müşteriye doğru ürün sunumu, gizlilik esasları ve
diğer ürün / hizmet skalasının genişletilmesi ve beklentiyi karşılayacak düzeyde teknolojik gelişmeler ile başarı yakalayabilecektir.
Purpose - Within the changing world conditions high net worth people aim to keep and increase their assets by taking actions, having
expectations and demands and taking all of these into consideration this article tries to verify the bank’s important position.
Methodology- In parallel with the financial expectations and targets of these people; widened investment & asset allocation & short-long
term investment alternatives are very important facts to have the client loyalty. The changes in the number of clients & their assets during
last few years; making national & international comparisons, shows us the ideal service models both in the benefit of the bank and the client.
Findings – The desire of wealthy individuals to protect and raise their assets has not changed since the first private bank was established.
Along with the perception of risk, asset allocation, getting the right service from the right place, and providing differentiated personalized
products & services have changed greatly. Although the number of high-wealth customers is not very high in Turkey, the rate of increase
includes a noticeable difference compared to other countries. Today; the number of high-net worth individuals around the world is increasing
every year. It is possible to monitor this situation from the increase in the number of high-net worth people in Europe between 2013-2019.
As the amount of thei assets increases, the bank client’s expectations begin to rise. Expectations are not only in the field of financial support,
but also triggered the expectation of more personalized service and more special products. This expectation has brought competition with
it, and it has emerged as a product and service diversity in the sector.The most basic feature is gaining customer trust. This brings with it the
loyalty of the person to the institution and being the main factor that determines the preferences in a challenging market that can be named
as thrust chain.It is of great importance in terms of customer satisfaction that the financial information given to the customers is complete
and diverse, because it should always be remembered that the final decision is made by the customer. When we look at the examples of
preferences of the customer representatives, it has been observed that they may have preferences other than the ones they suggest in their
institutions. From this point of view, it is indisputable that the financial customer should obtain all the information and that he/she makes
his/her own investment decisions within this framework.Two types of wealth are noteworthy. The first is those who are wealthy from the
family, and the second is those who acquire wealth after a certain education and work experience. To distinguish these customer types from
each other; can provide great convenience for a bank.
Conclusion – Providing a more technologically advanced environment in the services offered to customers, will also bring about being more
effective in international markets. It is observed that the information flow to customers about international markets can be as fast and rapid
as in the country, and the completeness of all financial or non-financial product/service information, is the feature that can make the most
important difference. It is not always predictable how customer expectations and preferences will be shaped. For this reason, if a bank acts
on the basis that each customer can deal with all products & services, it will be more satisfactory and profitable for both the customer and
the bank. Private Banking and Wealth Management, which is developing in our country; will be able to achieve success not only in our country
but also in the international arena, especially with the right segmentation, the right product presentation to the right customer, the expansion
of the privacy principles and other product / service scale, and technological developments at a level that will meet the expectations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.