Research Article
BibTex RIS Cite

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Mesleki Kaygılarının Değerlendirilmesi

Year 2024, , 51 - 58, 15.06.2024
https://doi.org/10.54862/pashid.1395951

Abstract

Amaç: Bu araştırmada bir üniversitenin acil yardım ve afet yönetimi bölümü öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerini belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Kesitsel tipteki epidemiyolojik çalışmada öğrenci sayısı 114 olup evrenin %83.82’sine ulaşılmıştır. Değişkenlere ait veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu ve Mesleki Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Analizlerde sosyodemografik değişkenler ile mesleki kaygı ölçeği arasında t-testi, one-way anowa, mann-whitney u ve kruskal-wallis h analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılmayı kabul edenlerin (114 Kişi) %56.1’i (n=64) kadın, yaş ortalaması (SS) 20.81 (1.78) yıldır. Mesleki kaygı ölçeği puanları ortalaması 58.3511.87 puandır. İki değişkenli analizlerde kadın değişkeni ile mesleki kaygı ölçeği ve alt boyutları ve 20 yaş ve altı değişkeni ile mesleki kaygı ölçeği ve alt boyutlarından mesleki bilgi, iş sağlığı ve iletişim becerisi arasında daha yüksek bir ilişki bulunmuştur (p<0.05). Çok değişkenli analizlerde mesleki bilgi, iş sağlığı ve iletişim becerisi alt boyutları ile 2’nci sınıfların kaygı puanları arasında daha yüksek bir ilişki bulunmuştur (p<0.05)
Sonuç: Meslek tanımları henüz yapılmamış bir bölümün mesleki kaygılarını anlamaya yönelik bulgular politika yapıcılar için bir çıkarım sunmaktadır.

Project Number

Yok.

References

  • Aktepe Coşar, D., Bingöl, N., & Demirağ, H. (2023). Determination of vocational anxiety levels of health services vocational school students. Journal of Paramedic and Emergency Health Services, 4(2), 66–75.
  • Aronsson, G., Theorell, T., Grape, T., Hammarström, A., Hogstedt, C., Marteinsdottir, I., … Hall, C. (2017). A systematic review including meta-analysis of work environment and burnout symptoms. BMC Public Health, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12889-017-4153-7
  • Arslan, R., Tunca Güçlü, N., & Alkın Şahin, S. (2023). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 161–171. https://doi.org/10.33206/mjss.1158406
  • Aycan, A., & Üzüm, H. (2019). Occupational anxiety of physical education teacher candidates. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 745–752. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174
  • Aydın, A., & Tiryaki, S. (2017). A study on the determination of the factors affecting the anxiety level of university students (KTU sample). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 715–722. https://doi.org/10.17475/kastorman.282559
  • Baltaci, F., Üngüren, E., Avsallı, H., & Demirel, O. N. (2012). A Study to Determine Tourism Students’ Perspective on Educational Satisfaction and Future. International Journal of Alanya Faculty of Business, 4(1), 17–25.
  • Buist-Bouwman, M. A., De Graaf, R., Vollebergh, W. A. M., & Ormel, J. (2005). Comorbidity of physical and mental disorders and the effect on work-loss days. Acta Psychiatrica Scandinavica, 111(6), 436–443. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.2005.00513.x
  • Çelebi, İ., Şemeret, N., Alkaş, G., Keleş, A., & Şen, E. (2023). Validity and Reliability Study of the Occupational Anxiety Scale for Health Services Students: Validity Study. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 8(1), 134–144. https://doi.org/10.5336/healthsci.2022-92994
  • Çelik, M., & Şengül, M. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Kişilik Özellikleri ve Mesleki Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı, 6(4), 2597–2615.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49–65. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed
  • Ergin, A., Utku Uzun, S., & Topaloğlu, S. (2016). Future Occupational Anxiety and Trait Anxiety Levels of 5 th And 6 th Year Medical Students at Pamukkale University and Their Contributing Factors. Medical Journal of Mugla Sitki Kocman University, 3(3), 16–21.
  • Evgin, D., Çalışkan, Z., & Caner, N. (2017). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Kaygı Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540
  • Goksin Cihan, F., Kutlu, R., & Karademirci, M. M. (2017). Occupational Future Concerns and Stress Management Conditions of Intern Doctors. Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122–127. https://doi.org/10.5152/jarem.2017.1321
  • Gudykunst, W. B., & Nishida, T. (2001). Anxiety, uncertainty, and perceived effectiveness of communication across relationships and cultures. International Journal of Intercultural Relations, 25(1), 55–71.
  • Koçak, H., & Çalişkan, C. (2017). İlk ve acil yardım (paramedik) lisans eğitimi tartışmaları ve acil yardım ve afet yönetimi eğitimi. Nisan, 2(1), 63–66. Retrieved from http://ebs.comu.edu.tr/default.aspx
  • Othman, N., Ahmad, F., El Morr, C., & Ritvo, P. (2019). Perceived impact of contextual determinants on depression, anxiety and stress: a survey with university students. International Journal of Mental Health Systems, 13(1), 17. https://doi.org/10.1186/s13033-019-0275-x
  • Özçelik Kaynak, K., & Öztuna, B. (2020). Unemployment anxiety and hopelessness towards unemployment in university students: a research on students of Dokuz Eylül University Vocational Health School. Journal of Yasar University, 15(60), 953–970.
  • Pepe, B., & Aydın, A. D. (2022). Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Düzce University Journal of Sports Science, 2(1), 26–31.
  • Quek, Tam, Tran, Zhang, Zhang, Ho, & Ho. (2019). The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 2735. https://doi.org/10.3390/ijerph16152735
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE), 6(10), 117–135. Retrieved from www.asead.com
  • Sevinç Postacı, E., Uysal, İ., Aytuğ Koşan, A. M., & Toraman, Ç. (2020). Developing an Occupational Anxiety Scale for Emergency Medical Service Professionals. Tıp Eğitimi Dünyası, 19(58), 102–115. https://doi.org/10.25282/ted.689108
  • Sun, Y., Wang, D., Han, Z., Gao, J., Zhu, S., & Zhang, H. (2020). Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. Journal of Korean Academy of Nursing, 50(4), 533. https://doi.org/10.4040/jkan.20125
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Fidell Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston: Pearson. Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selcuk University Journal of Institute of Social Sciences Dr. Mehmet YILDIZ Special Edition, 243–253. Retrieved from www.tuik.gov.tr
  • Temel, M., Çelikkalp, Ü., Bilgiç, Ş., & Varol, G. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrasına Yönelik Mesleki Kaygıları ve Ekileyen Faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 23(1), 23–34. https://doi.org/10.17049/ataunihem.478072
  • Temel, M., Çelikkalp, Ü., Bilgiç, Ş., & Varol Saraçoğlu, G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik mesleki kaygıları ve etkileyen faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 23(1), 23–34. https://doi.org/10.17049/ataunihem.478072
  • Theorell, T., Hammarström, A., Aronsson, G., Träskman Bendz, L., Grape, T., Hogstedt, C., … Hall, C. (2015, August 1). A systematic review including meta-analysis of work environment and depressive symptoms. BMC Public Health, Vol. 15. BioMed Central Ltd. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1954-4
  • Uzundağ, H. İ., Urgan, S., & Özer, E. (2020). Analysis of the occupational anxiety status of physical education and sports teachers. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 119–129.

Assesment of Occupational Anxiety of Emergency Aid and Disaster Management Students

Year 2024, , 51 - 58, 15.06.2024
https://doi.org/10.54862/pashid.1395951

Abstract

Objective: The purpose of this study is to determine the level of occupational anxiety of students in the emergency aid and disaster management department of a university.
Method: In this cross-sectional epidemiological study, the number of students was 114 and 83.82% of the population was reached. Data on variables were collected using a questionnaire prepared by the researchers and the Occupational Anxiety Scale. In the analyses, t-test, one-way ANOVA, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H analyses were performed between socio-demographic variables and the occupational anxiety scale.
Results: Of those who agreed to participate in the study (114 participants), 56.1% (n=64) were female and the mean age (SD) was 20.81 (1.78) years. The mean score on the occupational anxiety scale was 58.3511.87 points. In bivariate analyses, a higher relationship was found between the female variable and the occupational anxiety scale and its sub-dimensions, and between the variable being 20 years or younger and the occupational anxiety scale and its sub-dimensions of occupational knowledge, occupational health and communication skills (p<0.05). In multivariate analyses, a higher relationship was found between the sub-dimensions of occupational knowledge, occupational health and communication skills and the anxiety scores of the 2nd year students (p<0.05).
Conclusion: Findings to understand the occupational concerns of a department whose occupational definitions have not yet been made provide an implication for policy makers.

Ethical Statement

Etik kurul izni alınmıştır.

Supporting Institution

Yok.

Project Number

Yok.

Thanks

Yok.

References

  • Aktepe Coşar, D., Bingöl, N., & Demirağ, H. (2023). Determination of vocational anxiety levels of health services vocational school students. Journal of Paramedic and Emergency Health Services, 4(2), 66–75.
  • Aronsson, G., Theorell, T., Grape, T., Hammarström, A., Hogstedt, C., Marteinsdottir, I., … Hall, C. (2017). A systematic review including meta-analysis of work environment and burnout symptoms. BMC Public Health, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12889-017-4153-7
  • Arslan, R., Tunca Güçlü, N., & Alkın Şahin, S. (2023). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 161–171. https://doi.org/10.33206/mjss.1158406
  • Aycan, A., & Üzüm, H. (2019). Occupational anxiety of physical education teacher candidates. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 745–752. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.49440-571174
  • Aydın, A., & Tiryaki, S. (2017). A study on the determination of the factors affecting the anxiety level of university students (KTU sample). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 715–722. https://doi.org/10.17475/kastorman.282559
  • Baltaci, F., Üngüren, E., Avsallı, H., & Demirel, O. N. (2012). A Study to Determine Tourism Students’ Perspective on Educational Satisfaction and Future. International Journal of Alanya Faculty of Business, 4(1), 17–25.
  • Buist-Bouwman, M. A., De Graaf, R., Vollebergh, W. A. M., & Ormel, J. (2005). Comorbidity of physical and mental disorders and the effect on work-loss days. Acta Psychiatrica Scandinavica, 111(6), 436–443. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.2005.00513.x
  • Çelebi, İ., Şemeret, N., Alkaş, G., Keleş, A., & Şen, E. (2023). Validity and Reliability Study of the Occupational Anxiety Scale for Health Services Students: Validity Study. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 8(1), 134–144. https://doi.org/10.5336/healthsci.2022-92994
  • Çelik, M., & Şengül, M. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Kişilik Özellikleri ve Mesleki Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı, 6(4), 2597–2615.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49–65. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed
  • Ergin, A., Utku Uzun, S., & Topaloğlu, S. (2016). Future Occupational Anxiety and Trait Anxiety Levels of 5 th And 6 th Year Medical Students at Pamukkale University and Their Contributing Factors. Medical Journal of Mugla Sitki Kocman University, 3(3), 16–21.
  • Evgin, D., Çalışkan, Z., & Caner, N. (2017). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Kaygı Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540
  • Goksin Cihan, F., Kutlu, R., & Karademirci, M. M. (2017). Occupational Future Concerns and Stress Management Conditions of Intern Doctors. Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122–127. https://doi.org/10.5152/jarem.2017.1321
  • Gudykunst, W. B., & Nishida, T. (2001). Anxiety, uncertainty, and perceived effectiveness of communication across relationships and cultures. International Journal of Intercultural Relations, 25(1), 55–71.
  • Koçak, H., & Çalişkan, C. (2017). İlk ve acil yardım (paramedik) lisans eğitimi tartışmaları ve acil yardım ve afet yönetimi eğitimi. Nisan, 2(1), 63–66. Retrieved from http://ebs.comu.edu.tr/default.aspx
  • Othman, N., Ahmad, F., El Morr, C., & Ritvo, P. (2019). Perceived impact of contextual determinants on depression, anxiety and stress: a survey with university students. International Journal of Mental Health Systems, 13(1), 17. https://doi.org/10.1186/s13033-019-0275-x
  • Özçelik Kaynak, K., & Öztuna, B. (2020). Unemployment anxiety and hopelessness towards unemployment in university students: a research on students of Dokuz Eylül University Vocational Health School. Journal of Yasar University, 15(60), 953–970.
  • Pepe, B., & Aydın, A. D. (2022). Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Düzce University Journal of Sports Science, 2(1), 26–31.
  • Quek, Tam, Tran, Zhang, Zhang, Ho, & Ho. (2019). The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 2735. https://doi.org/10.3390/ijerph16152735
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics (EJRSE), 6(10), 117–135. Retrieved from www.asead.com
  • Sevinç Postacı, E., Uysal, İ., Aytuğ Koşan, A. M., & Toraman, Ç. (2020). Developing an Occupational Anxiety Scale for Emergency Medical Service Professionals. Tıp Eğitimi Dünyası, 19(58), 102–115. https://doi.org/10.25282/ted.689108
  • Sun, Y., Wang, D., Han, Z., Gao, J., Zhu, S., & Zhang, H. (2020). Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. Journal of Korean Academy of Nursing, 50(4), 533. https://doi.org/10.4040/jkan.20125
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Fidell Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston: Pearson. Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selcuk University Journal of Institute of Social Sciences Dr. Mehmet YILDIZ Special Edition, 243–253. Retrieved from www.tuik.gov.tr
  • Temel, M., Çelikkalp, Ü., Bilgiç, Ş., & Varol, G. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrasına Yönelik Mesleki Kaygıları ve Ekileyen Faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 23(1), 23–34. https://doi.org/10.17049/ataunihem.478072
  • Temel, M., Çelikkalp, Ü., Bilgiç, Ş., & Varol Saraçoğlu, G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik mesleki kaygıları ve etkileyen faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 23(1), 23–34. https://doi.org/10.17049/ataunihem.478072
  • Theorell, T., Hammarström, A., Aronsson, G., Träskman Bendz, L., Grape, T., Hogstedt, C., … Hall, C. (2015, August 1). A systematic review including meta-analysis of work environment and depressive symptoms. BMC Public Health, Vol. 15. BioMed Central Ltd. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1954-4
  • Uzundağ, H. İ., Urgan, S., & Özer, E. (2020). Analysis of the occupational anxiety status of physical education and sports teachers. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 119–129.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Public Health Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Cüneyt Çalışkan 0000-0003-0232-1118

Kerem Kınık 0000-0002-6913-5312

Project Number Yok.
Publication Date June 15, 2024
Submission Date November 27, 2023
Acceptance Date June 13, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Çalışkan, C., & Kınık, K. (2024). Assesment of Occupational Anxiety of Emergency Aid and Disaster Management Students. Paramedik Ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(1), 51-58. https://doi.org/10.54862/pashid.1395951