Objective: The indoor and outdoor factors have important effects
on growth and development of the child
in the early childhood. The caregivers with in adequate knowledge and education
may not provide the child necessary stimuli, so age-appropriate development of
the children will be prevented. The aim of this study is to observe the effect
of caregivers on the neuro-development of infants.
Amaç: Erken
çocukluk döneminde iç ve dış ortam faktörlerinin çocuğun büyüme ve gelişimi
üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır. Yetersiz bilgi ve eğitimi olan bakım
verenlerin gerekli uyaranları sunmamaları, çocukların yaşlarına uygun
gelişmelerine engel olacaktır. Bu çalışmanın amacı da; 0-24 ay arası
infantlarda bakım veren kişilerin, bebeklerin kişisel-sosyal, ince motor, dil
ve kaba motor alanlardaki gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesidir.
Yöntemler: Çalışma, yaşları 0-24 ay
arasında olan 839 çocuk üzerinde yürütüldü. Tüm hastaların fizik muayeneleri ve
antropometrik ölçümleri yapıldı. Elde edilen değerler persantil eğrisi üzerinde
işaretlendi. Genel aile bilgileri ve bakım veren kişiler sorgulandı. Tüm
çocuklara Denver II Gelişimsel Tarama Testi yapıldı. Test sonuçları normal,
anormal ve şüpheli olarak yorumlandı.
Bulgular: 12-24 ay arası ücretli
bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların kilo ve boylarının, anne-baba ve
büyükanne tarafından bakım verilenlerden istatiksel olarak anlamlı derecede
düşük olduğu bulunmuştur (sırasıyla p=0.007 ve p=0.038). Ancak baş çevresi gruplar arasında
anlamlı bir değişiklik göstermemiştir (p=0.249). 12-24
ay arasında ücretli bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların, anne-baba ve
büyükanne tarafından bakılanların aksine, Denver II Test sonuçlarında daha
yüksek oranda anormal ve şüpheli sonuçlara rastlanmıştır (p=0.028). 12-24 ay arasındaki 342 çocuk, Denver II
Gelişimsel Tarama Testinin dört alanına göre ayrıntılı incelendiğinde; ücretli
bakıcılar tarafından bakım verilen çocukların, anne-baba ve büyükanne
tarafından bakılanların aksine, dil ve ince motor alanda daha düşük skorlara
sahip olduğu görülmüştür (p=0.001, p=0.004).
Sonuç: Sonuç olarak, bu çalışma
çocukların fiziksel, sosyal ve kognitif gelişimleri üzerinde bakım veren
kişilerin çok önemli bir rolü olduğunu ortaya koymuştur. Aynı zamanda
gelişimsel gerilik riski taşıyan çocukların erken dönemde belirlenmesi için de
tarama çalışmalarının yaygınlaştırılması gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2020 |
Submission Date | August 7, 2019 |
Acceptance Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |