Amaç: Öğretmenlerde disfoni prevelansını ve disfoni yapan risk faktörleri arasındaki ilişkiyi tesbit etmek.
Gereç ve yöntem: Araştırmaya alınan 167 öğretmenin anket sonuçlarına göre disfoni tarifleyen 87 öğretmen hasta grubu, disfoni tariflemeyen 80 öğretmen anketi ise kontrol grubu olarak alındı. Her iki grup için non parametrik istatistiksel yöntemler kullanılarak değerlendirmeler yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya alınan 167 öğretmenin 87’sinde (%52,1) disfoni şikayeti saptandı. Larengofarengeal reflü varlığının ve alerjik hastalık varlığının disfoni riskini arttırdığı belirlendi. Öğretmenlerin sorumlu olduğu eğitim-öğretim kademesinin arttıkça disfoni riskinin de arttığı görüldü. Larenks endoskopisinin %65,5’inde organik bir lezyon saptanmazken, %26,4’ünde larengofarengeal reflü bulguları, %6,8’de vokal kord nodülü ve %1,1’de vokal kord polibi olduğu görüldü.
Sonuç: Çalışmamız, öğretmenlerdeki ses kalite bozukluğunun yaygın görülen fiziksel bir rahatsızlık olduğunu ve bu kişilerin değerlendirilirken larengofarengeal reflü ve alerjik hastalık varlığının öncelikle sorgulanması gerektiğini düşündürmektedir.
Purpose: The aim of this study was to determine the relationship between the prevalence of and risk factors for dysphonia among teachers.
Materials and methods: According to the questionnaire results of 167 teachers, 87 teachers who described dysphonia were included in the patient group and 80 teachers who did not describe dysphonia were included in the control group. For both groups, statistical evaluations were performed using non-parametric statistical methods.
Results: 87 (52.1%) of 167 teachers included in the study had the complaint of dysphonia. The presence of laryngopharyngeal reflux and allergic diseases caused increase in the risk of dysphonia. The risk of dysphonia was also increased with increasing stage of education that the teachers were responsible for. Laryngeal endoscopy revealed no organic lesion in 65.5% of the patients, whereas showed laryngopharyngeal reflux findings in 26.4%, vocal cord nodule in 6.8% and vocal cord polyp in 1.1%.
Conclusion: This study showed that dysphonia is a common disorder among teachers and while evaluating these subjects the presence of laryngopharyngeal reflux and allergic diseases should primarily be considered.
Approval for the study was obtained from Pamukkale University non- invasive clinical research ethics committee in 2006.
None
None
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Otorhinolaryngology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 3, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 5, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |