Research Article
BibTex RIS Cite

The Adaptation of School Principals’ Systems Thinking Scale to Turkish Culture in The Context of Educational Organizations: A Validity and Reliability Study

Year 2024, , 438 - 457, 15.05.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1279366

Abstract

The aim of this study was to adapt the School Principal Systems Thinking scale developed by Shaked et al. (2018) to Turkish culture to determine school principals' systems thinking. The scale consists of 17 items and four sub-dimensions, namely openness, leadership, evaluation, and adoption. The scale was applied to 374 teachers working in Uşak province. According to the first and second-level confirmatory factor analysis results, the four-factor structure of the scale revealed good fit values. The standardized factor loadings for the 17 items of the scale ranged between .769 and .908, were statistically significant, and factorial validity was ensured. The fact that both the internal consistency coefficients and the structural reliability coefficients of the scale were greater than .70 indicated that the measurement results were reliable.

References

  • Ağalday, B., & Gül, M. (2022). A phenomenological analysis of the problems encountered by school principals in providing financial resources and their solution proposals. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 23(1), 155-177.
  • Akhtar, C. S., Awan, S. H., Naveed, S., & Ismail, K. (2018). A comparative study of the application of systems thinking in achieving organizational effectiveness in Malaysian and Pakistani banks. International Business Review, 27(4), 767-776.
  • Akın, U., Adıgüzel, Ö., & Aytaş, E. (2022). Köy okulunda müdür olmak: sorunlar, uygulamalar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 168-207.
  • Assaraf, O. B. Z., & Orion, N. (2005). Development of system thinking skills in the context of earth system education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 518-560.
  • Atıf Akbaba, A., & Yağmur, A. (2022). Göreve yeni başlayan köy okulu yöneticilerinin karşılaştıkları yönetimsel sorunlar (Van ili örneği). Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(32), 231-244.
  • Aybek, E. C. (2022). Doğrulayıcı faktör analizi. In S. G. Şahin & M. Buluş (Ed). Adım adım uygulamalı İstatistik (pp. 343-377). Pegem Yayıncılık.
  • Aybek, E. C. (2021, April 15). Data preparation for factor analysis. https://shiny.eptlab.com/dp2fa/
  • Aydoğan, D., Özbay, Y., & Büyüköztürk, Ş. (2017). Özgünlük Ölçeği’nin uyarlanması ve özgünlük ile mutluluk arasındaki ilişkide maneviyatın aracı rolü. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 38-59.
  • Bozdoğan, E., & Polat, S. (2022). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunlar ve çözüm önerileri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 76-89.
  • Bros, E., & Schechter, C. (2022). The coherence challenge between policy makers and school leaders: exploring a national pedagogical reform. Journal of School Leadership, 32(5), 488-513.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi: Ankara.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları: Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Can, E., & Ozan, C. (2022). Covid-19 pandemisinin okul yönetimine yansımaları. Journal of Turkish Educational Sciences, 20(2), 368-393.
  • Carmeli, A., Reiter-Palmon, R., & Ziv, E. (2010). Inclusive leadership and employee involvement in creative tasks in the workplace: The mediating role of psychological safety. Creativity Research Journal, 22(3), 250-260.
  • Cavkaytar, A., Aydın, B. A. L., Artar, T. M., & Uluyol, M. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim yaşantılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 195-219.
  • Checkland, P. (2012). Four conditions for serious systems thinking and action. Systems Research and Behavioral Science, 29(5), 465-469.
  • Çokluk Ö., Şekercioğlu G., & Büyüköztürk Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Yayıncılık.
  • Çolak, İ., & İşeri, E. T. (2022). Okul yöneticilerine göre sığınmacı öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 93-113.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 247-256.
  • Demirdağ, S. (2022). Okul yöneticilerinin Covid-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 273-291.
  • Dikbaş, Ş., & Polat, S. Okullarda kurulan robotik kodlama atölyelerine ilişkin okul yöneticilerinin beklentileri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 940-962.
  • Elagöz, Z. (2022). Eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin taşımalı eğitim kapsamındaki öğrencilerin eğitim öğretim motivasyonlarını artırıcı çalışmalarının öğrenci başarısına etkisinin incelenmesi. Academic Social Resources Journal, 7(39), 766-776.
  • Frank, M., & Waks, S. (2001). Engineering systems thinking: A multifunctional definition. Systemic Practice and Action Research, 14(3), 361.
  • George, D., & Mallery, P. (2013). SPSS for Windows step by step: A simple guide for reference. Allyn & Bacon: Boston.
  • Gülmez, E. (2020). İlkokullarda taşımalı eğitim uygulamasına yönelik görüşler (Denizli ili Buldan ilçesi örneği). Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 437-461.
  • Hambleton, R.K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-13.
  • Hernandez-Wolfe, P. (2019). Eco-informed couple and family therapy, systems thinking, and social justice. Ecopsychology, 10(3), 33-44.
  • Hojati, T., Ahmadpour, R., & Armand, M. (2022). Investigating the challenges and problems of virtual education from the perspective of primary school teachers and principals. Technology and Scholarship in Education, 1(1), 11-22.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural Equation Modeling with the Simplis Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Kaner, S., Buyukozturk, S., & Iseri, E. (2013). Conners parent rating scale-revised short: Turkish standardization study. Archives of Neuropsychiatry, 50(2), 100-110.
  • Karakuş, S. Ş., Yıldırım, H., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Üç faktörlü yeme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 229-237.
  • Katog, M. S. (2022). Coping with COVID-19: How public secondary school principals adapt to the new normal. International Journal of Early Childhood, 1, 2363-2367.
  • Kavrayıcı, C. (2023). Kapsayıcı Liderlik Ölçeği’nin Türk Kültürüne uyarlanması: Devlet okulları bağlamında geçerlik güvenirlik çalışması. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(3), 628-643. https://doi.org/10.34056/aujef.949216
  • Khanal, J., & Ghimire, S. (2022). Practices enacted by Nepal Open University for equity and access: a qualitative study. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 26(3), 78-84.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press. Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (Ed.). (2018). Issues and trends in education for sustainable development. UNESCO Publishing.
  • LoBue, A. (2022). Leadership for educational equity for principals in New York State: policy challenges and opportunities. Journal of Educational Administration and History, 55(2), 111-127. https://doi.org/10.1080/00220620.2022.2061925
  • Nabipoor, S., & Baratali, M. (2022). Emerging challenges of education and teaching in Corona from the perspective of teachers and primary school principals. Journal of Research in Educational Science, 15(55), 187-202.
  • Nadav, N., Benoliel, P., & Schechter, C. (2022). Principals' systems thinking and teachers' withdrawal behaviours: The intervening role of school structure and principal–teacher gender (dis) similarity. British Educational Research Journal, 20, 579-598.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw-Hill.
  • Mette, I. M., & Riegel, L. (2018). Supervision, systems thinking, and the impact of American school reform efforts on instructional leadership. Journal of Cases in Educational Leadership, 21(4), 34-51.
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). (2023, March 23). Education for sustainable development. https://www.mext.go.jp/en/unesco/title04/detail04/sdetail04/1375695.htm
  • Odide, M. O., Nduku, E., & Ntabo, J. A. (2022). Financial resource management challenges for principals in public secondary schools in langata subcounty. World Journal of Innovative Research, 12(6), 14-22.
  • Peters, D. H. (2014). The application of systems thinking in health: Why use systems thinking? Health research policy and systems, 12(1), 1-6.
  • Provinzano, K., & Mayger, L. K. (2022). Betwixt and Between Justice and Inaction: Full-Service Community School Principals and Community Equity Literacy. Urban Education, 0(0). https://doi.org/10.1177/00420859211073899
  • Richmond, B. (1994). System dynamics/systems thinking: Let’s just get on with it. System Dynamics Review, 10(2-3), 135-157.
  • Roegman, R., Perkins-Williams, R., Budzyn, M., Killian-Tarr, O., & Allen, D. (2022). How conceptions of equity inform principal data use: A purposeful examination of principals from four school districts. Educational Administration Quarterly, 58(2), 183-222.
  • Saiti, A. (2015). Conflicts in schools, conflict management styles and the role of the school leader: A study of Greek primary school educators. Educational Management Administration & Leadership, 43(4) 582–609.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Senge, P. (1994). The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. Doubleday/Currency.
  • Shaked, H., & Schechter, C. (2013). Seeing wholes: The concept of systems thinking and its implementation in school leadership. International Review of Education 59(6), 771–791. https://doi.org/10.1007/s11159-013-9387-8
  • Shaked, H., & Schechter, C. (2020). Systems thinking leadership: New explorations for school improvement. Management in Education, 34(3), 107–114. https://doi.org/10.1177/0892020620907327
  • Shaked, H., Schechter, C., & Daly, A. J. (2019). Leading Holistically: How schools, districts, and states improve systemically. Routledge.
  • Shaked, H., Benoliel, P., Nadav, N., & Schechter, C. (2018). Principals’ systems thinking: The meaning and measure of a leadership construct. In Leading Holistically: How Schools, Districts, and States Improve Systemically (pp. 54-73). Routledge.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2016, January 28). Education 2030: Incheon declaration and framework for action for the implementation of sustainable development goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656
  • Üstün, A., & Gürlek, M. (2022). Okul müdürlerine göre okul yöneticisi atamalarında karşılaşılan sorunlar ve olası çözüm önerileri. Academic Social Resources Journal, 7(38), 624-631.
  • Yanbakar, E., & Aslan, O. (2022). Okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri. Social Science Development Journal. 7(32), 21-31.
  • Yurdugül, H., & Alsancak-Sırakaya, D. (2013). Çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluluk ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 391-402.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.

Okul Müdürü Sistem Düşüncesi Ölçeğinin Eğitim Örgütleri Bağlamında Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2024, , 438 - 457, 15.05.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1279366

Abstract

Çalışmada okul müdürlerinin sistem düşüncelerini belirlemek üzere Shaked ve diğerleri (2018) tarafından geliştirilen Okul Müdürü Sistem Düşüncesi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlaması amaçlanmıştır. Ölçek, açıklık, liderlik, değerlendirme ve benimseme olmak üzere dört alt boyut ve 17 maddeden oluşmaktadır. Ölçek, Uşak ilinde görev yapan 374 öğretmene uygulanmıştır. Birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin dört faktörlü yapısının iyi uyum değerlerine sahip olduğu görülmektedir. Ölçeğin 17 maddesi için standartlaştırılmış faktör yüklerinin ,769 ile ,908 arasında değiştiği, istatistiksel olarak anlamlı olduğu ve faktöriyel geçerliğinin sağlandığı görülmektedir. Ölçeğin hem iç tutarlık katsayılarının hem de yapısal güvenirlik katsayılarının ,70’den büyük olması ölçme sonuçlarının güvenilir olduğuna işaret etmektedir.

References

  • Ağalday, B., & Gül, M. (2022). A phenomenological analysis of the problems encountered by school principals in providing financial resources and their solution proposals. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 23(1), 155-177.
  • Akhtar, C. S., Awan, S. H., Naveed, S., & Ismail, K. (2018). A comparative study of the application of systems thinking in achieving organizational effectiveness in Malaysian and Pakistani banks. International Business Review, 27(4), 767-776.
  • Akın, U., Adıgüzel, Ö., & Aytaş, E. (2022). Köy okulunda müdür olmak: sorunlar, uygulamalar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 168-207.
  • Assaraf, O. B. Z., & Orion, N. (2005). Development of system thinking skills in the context of earth system education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 518-560.
  • Atıf Akbaba, A., & Yağmur, A. (2022). Göreve yeni başlayan köy okulu yöneticilerinin karşılaştıkları yönetimsel sorunlar (Van ili örneği). Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(32), 231-244.
  • Aybek, E. C. (2022). Doğrulayıcı faktör analizi. In S. G. Şahin & M. Buluş (Ed). Adım adım uygulamalı İstatistik (pp. 343-377). Pegem Yayıncılık.
  • Aybek, E. C. (2021, April 15). Data preparation for factor analysis. https://shiny.eptlab.com/dp2fa/
  • Aydoğan, D., Özbay, Y., & Büyüköztürk, Ş. (2017). Özgünlük Ölçeği’nin uyarlanması ve özgünlük ile mutluluk arasındaki ilişkide maneviyatın aracı rolü. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 38-59.
  • Bozdoğan, E., & Polat, S. (2022). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda yaşanan yönetsel sorunlar ve çözüm önerileri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 76-89.
  • Bros, E., & Schechter, C. (2022). The coherence challenge between policy makers and school leaders: exploring a national pedagogical reform. Journal of School Leadership, 32(5), 488-513.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi: Ankara.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları: Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Can, E., & Ozan, C. (2022). Covid-19 pandemisinin okul yönetimine yansımaları. Journal of Turkish Educational Sciences, 20(2), 368-393.
  • Carmeli, A., Reiter-Palmon, R., & Ziv, E. (2010). Inclusive leadership and employee involvement in creative tasks in the workplace: The mediating role of psychological safety. Creativity Research Journal, 22(3), 250-260.
  • Cavkaytar, A., Aydın, B. A. L., Artar, T. M., & Uluyol, M. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim yaşantılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 195-219.
  • Checkland, P. (2012). Four conditions for serious systems thinking and action. Systems Research and Behavioral Science, 29(5), 465-469.
  • Çokluk Ö., Şekercioğlu G., & Büyüköztürk Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Yayıncılık.
  • Çolak, İ., & İşeri, E. T. (2022). Okul yöneticilerine göre sığınmacı öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 93-113.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 247-256.
  • Demirdağ, S. (2022). Okul yöneticilerinin Covid-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 273-291.
  • Dikbaş, Ş., & Polat, S. Okullarda kurulan robotik kodlama atölyelerine ilişkin okul yöneticilerinin beklentileri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 940-962.
  • Elagöz, Z. (2022). Eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin taşımalı eğitim kapsamındaki öğrencilerin eğitim öğretim motivasyonlarını artırıcı çalışmalarının öğrenci başarısına etkisinin incelenmesi. Academic Social Resources Journal, 7(39), 766-776.
  • Frank, M., & Waks, S. (2001). Engineering systems thinking: A multifunctional definition. Systemic Practice and Action Research, 14(3), 361.
  • George, D., & Mallery, P. (2013). SPSS for Windows step by step: A simple guide for reference. Allyn & Bacon: Boston.
  • Gülmez, E. (2020). İlkokullarda taşımalı eğitim uygulamasına yönelik görüşler (Denizli ili Buldan ilçesi örneği). Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 437-461.
  • Hambleton, R.K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-13.
  • Hernandez-Wolfe, P. (2019). Eco-informed couple and family therapy, systems thinking, and social justice. Ecopsychology, 10(3), 33-44.
  • Hojati, T., Ahmadpour, R., & Armand, M. (2022). Investigating the challenges and problems of virtual education from the perspective of primary school teachers and principals. Technology and Scholarship in Education, 1(1), 11-22.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: Structural Equation Modeling with the Simplis Command Language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.
  • Kaner, S., Buyukozturk, S., & Iseri, E. (2013). Conners parent rating scale-revised short: Turkish standardization study. Archives of Neuropsychiatry, 50(2), 100-110.
  • Karakuş, S. Ş., Yıldırım, H., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Üç faktörlü yeme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(3), 229-237.
  • Katog, M. S. (2022). Coping with COVID-19: How public secondary school principals adapt to the new normal. International Journal of Early Childhood, 1, 2363-2367.
  • Kavrayıcı, C. (2023). Kapsayıcı Liderlik Ölçeği’nin Türk Kültürüne uyarlanması: Devlet okulları bağlamında geçerlik güvenirlik çalışması. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(3), 628-643. https://doi.org/10.34056/aujef.949216
  • Khanal, J., & Ghimire, S. (2022). Practices enacted by Nepal Open University for equity and access: a qualitative study. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 26(3), 78-84.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press. Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (Ed.). (2018). Issues and trends in education for sustainable development. UNESCO Publishing.
  • LoBue, A. (2022). Leadership for educational equity for principals in New York State: policy challenges and opportunities. Journal of Educational Administration and History, 55(2), 111-127. https://doi.org/10.1080/00220620.2022.2061925
  • Nabipoor, S., & Baratali, M. (2022). Emerging challenges of education and teaching in Corona from the perspective of teachers and primary school principals. Journal of Research in Educational Science, 15(55), 187-202.
  • Nadav, N., Benoliel, P., & Schechter, C. (2022). Principals' systems thinking and teachers' withdrawal behaviours: The intervening role of school structure and principal–teacher gender (dis) similarity. British Educational Research Journal, 20, 579-598.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw-Hill.
  • Mette, I. M., & Riegel, L. (2018). Supervision, systems thinking, and the impact of American school reform efforts on instructional leadership. Journal of Cases in Educational Leadership, 21(4), 34-51.
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). (2023, March 23). Education for sustainable development. https://www.mext.go.jp/en/unesco/title04/detail04/sdetail04/1375695.htm
  • Odide, M. O., Nduku, E., & Ntabo, J. A. (2022). Financial resource management challenges for principals in public secondary schools in langata subcounty. World Journal of Innovative Research, 12(6), 14-22.
  • Peters, D. H. (2014). The application of systems thinking in health: Why use systems thinking? Health research policy and systems, 12(1), 1-6.
  • Provinzano, K., & Mayger, L. K. (2022). Betwixt and Between Justice and Inaction: Full-Service Community School Principals and Community Equity Literacy. Urban Education, 0(0). https://doi.org/10.1177/00420859211073899
  • Richmond, B. (1994). System dynamics/systems thinking: Let’s just get on with it. System Dynamics Review, 10(2-3), 135-157.
  • Roegman, R., Perkins-Williams, R., Budzyn, M., Killian-Tarr, O., & Allen, D. (2022). How conceptions of equity inform principal data use: A purposeful examination of principals from four school districts. Educational Administration Quarterly, 58(2), 183-222.
  • Saiti, A. (2015). Conflicts in schools, conflict management styles and the role of the school leader: A study of Greek primary school educators. Educational Management Administration & Leadership, 43(4) 582–609.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Senge, P. (1994). The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. Doubleday/Currency.
  • Shaked, H., & Schechter, C. (2013). Seeing wholes: The concept of systems thinking and its implementation in school leadership. International Review of Education 59(6), 771–791. https://doi.org/10.1007/s11159-013-9387-8
  • Shaked, H., & Schechter, C. (2020). Systems thinking leadership: New explorations for school improvement. Management in Education, 34(3), 107–114. https://doi.org/10.1177/0892020620907327
  • Shaked, H., Schechter, C., & Daly, A. J. (2019). Leading Holistically: How schools, districts, and states improve systemically. Routledge.
  • Shaked, H., Benoliel, P., Nadav, N., & Schechter, C. (2018). Principals’ systems thinking: The meaning and measure of a leadership construct. In Leading Holistically: How Schools, Districts, and States Improve Systemically (pp. 54-73). Routledge.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2016, January 28). Education 2030: Incheon declaration and framework for action for the implementation of sustainable development goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656
  • Üstün, A., & Gürlek, M. (2022). Okul müdürlerine göre okul yöneticisi atamalarında karşılaşılan sorunlar ve olası çözüm önerileri. Academic Social Resources Journal, 7(38), 624-631.
  • Yanbakar, E., & Aslan, O. (2022). Okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri. Social Science Development Journal. 7(32), 21-31.
  • Yurdugül, H., & Alsancak-Sırakaya, D. (2013). Çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluluk ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 391-402.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Articles
Authors

Nidan Oyman Bozkurt 0000-0001-9319-2141

Ceyhun Kavrayıcı 0000-0002-8878-6102

Early Pub Date May 4, 2024
Publication Date May 15, 2024
Submission Date April 7, 2023
Acceptance Date January 18, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Oyman Bozkurt, N., & Kavrayıcı, C. (2024). Okul Müdürü Sistem Düşüncesi Ölçeğinin Eğitim Örgütleri Bağlamında Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(61), 438-457. https://doi.org/10.9779/pauefd.1279366