Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Historical Game Journey (HGJ) Practice on Primary School Students’ Sensitivity to Cultural Heritage, and Achievement in Cultural Heritage

Year 2025, Issue: 64, 150 - 166, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1445689

Abstract

Creating cultural awareness and raising consciousness are important in transferring cultural heritage to future generations. The general purpose of this study is to determine the effect of the IT infrastructure-supported game-based application developed to raise awareness and sensitivity in children about cultural heritage on children's sensitivity to cultural heritage and achievement level related to cultural heritage. In the study, a one-group pretest-posttest design from experimental designs was used. The participants of the study were 134 students attending the 3rd and 4th grades of primary school in Eskişehir. Cultural heritage sensitivity scale, cultural heritage achievement test and semi-structured interview form were used to collect the data. Wilcoxon Signed Ranks Test was used to analyze quantitative data and descriptive analysis was used to analyze qualitative data. As a result of the study, it was concluded that the HGJ practice process increased students' sensitivity to cultural heritage and their academic achievement. In addition, both students and parents found the practice enjoyable and instructive despite the problems experienced. Suggestions were made based on the results obtained in the study.

References

  • Aerila, J. A., Rönkkö, M. L., & Grönman, S. (2016). Field trip to a historic house museum with preschoolers: Stories and crafts as tools for cultural heritage education. Visitor Studies, 19(2), 144-155. https://doi.org/10.1080/10645578.2016.1220187
  • Almqvist Nielsen, L. (2023). Prehistoric history in Swedish primary school education: pupils’ expression of empathy after visiting a cultural heritage site. Education 3-13, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004279.2023.2191631
  • Arıkan, İ., & Doğan, Y. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel mirasla ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerce incelenmesi (Adıyaman örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 29-68.
  • Bozok, B. (2018). Görsel sanatlar ve arkeoloji işbirliği ile gerçekleştirilen kültürel miras eğitiminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 681-694.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education]. (29th Ed.). Pegem Akademi Yayınları.
  • Curtis, R., & Seymour, C. (2004). Louisiana Heritage Education Program and heritage in the classroom: children's attitudes toward cultural heritage. Journal of Social Studies Research, 28(2), 20-24.
  • De Freitas, S., & Neumann, T. (2009). The use of ‘exploratory learning’for supporting immersive learning in virtual environments. Computers & Education, 52(2), 343-352.
  • Dönmez, C., & Yeşilbursa, C. C. (2014). Kültürel miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarına etkisi. Elementary Education Online, 13(2), 425-442.
  • Güvenç, B. (2004). Kültürün abc’si. 3. basım. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (2005). İnsan ve kültür. 11. basım. Remzi Kitabevi.
  • Halaç, H. H., & Demir, İ. (2017). Toplumsal hafızamız kültürel mirasımız. Journal of International Social Research, 10(52), 1141-1145. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1993
  • Halaç, H. H., & Bademci, F. (2021). Kültürel miras: sistematik literatür incelemesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 172-190.
  • Halaç, H. H., Gürdoğan-Bayır, Ö., & Çengelci-Köse, T. (2021). İlkokul öğrencilerine yönelik kültürel mirasa duyarlılık ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 197-218. https://doi.org/10.35675/befdergi.810944
  • Kantekin, M. (2023). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde kültürel miras konularının öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı. [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practise of structural equation modeling. Guilford Publications.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Leow, F. T., & Ch’ng, E. (2021). Analysing narrative engagement with immersive environments: designing audience-centric experiences for cultural heritage learning. Museum Management and Curatorship, 36(4), 342-361.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Özdoğan, D. (2022). Parametrik olmayan testler. S. Göçer Şahin ve M. Buluş (Eds.). Adım adım uygulamalı istatistik içinde (ss. 223-270). Pegem Akademi.
  • Papanastasiou, G. P., Drigas, A. S., & Skianis, C. (2017). Serious games in preschool and primary education: Benefits and impacts on curriculum course syllabus. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(1). https://doi.org/10.3991/ijet.v12i01.6065
  • Peterson, M. (2010). Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning. Computer Assisted Language Learning, 23(5), 429-439.
  • Prensky, M. (2001). Fun, play and games: What makes games engaging. Digital Game-Based Learning, 5(1), 5-31.
  • Riopel, M., Nenciovici, L., Potvin, P., Chastenay, P., Charland, P., Sarrasin, J. B., & Masson, S. (2019). Impact of serious games on science learning achievement compared with more conventional instruction: an overview and a meta-analysis. Studies in Science Education, 55(2), 169-214.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. D. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. 1.Baskı. Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. MA: Allyn&Bacon, Inc.
  • UNESCO. (1972). Convention concerning the protection of the world cultural and natural heritage. Adopted by the General Conference at its seventeenth session Paris, 16 november 1972. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO. (2022). Basic texts of the 2003 convention for the safeguarding of the intangible cultural heritage, 2022 edition. https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts-_2022_version-EN_.pdf
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, 28-30 Eylül Denizli. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf

Tarihsel Oyun Yolculuğu (TOY) Uygulamasının İlkokul Öğrencilerinin Kültürel Mirasa Duyarlılıklarına ve Kültürel Miras Konusundaki Başarılarına Etkisi

Year 2025, Issue: 64, 150 - 166, 19.05.2025
https://doi.org/10.9779/pauefd.1445689

Abstract

Kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılmasında kültürel farkındalık oluşturma ve bilinçlendirme önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, çocuklarda kültürel miras konusunda farkındalık ve duyarlılık oluşturmak amacıyla geliştirilen elektronik rehber sistemleri destekli oyun temelli uygulamanın ilkokul öğrencilerinin kültürel mirasa duyarlılık ve kültürel mirasa ilişkin başarı düzeyine etkisini belirlemektir. Araştırmada deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir’de ilkokul 3. ve 4. sınıfa devam eden 134 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında kültürel mirasa duyarlılık ölçeği ile kültürel miras başarı testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda TOY uygulama sürecinin öğrencilerin kültürel mirasa olan duyarlılıklarını ve akademik başarılarını artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara dayalı olarak öneriler getirilmiştir.

Ethical Statement

Bu araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 15/02/2018 tarihli ve 19866 protokol numarası ile alınan izinle yürütülmüştür.

Supporting Institution

TÜBİTAK

References

  • Aerila, J. A., Rönkkö, M. L., & Grönman, S. (2016). Field trip to a historic house museum with preschoolers: Stories and crafts as tools for cultural heritage education. Visitor Studies, 19(2), 144-155. https://doi.org/10.1080/10645578.2016.1220187
  • Almqvist Nielsen, L. (2023). Prehistoric history in Swedish primary school education: pupils’ expression of empathy after visiting a cultural heritage site. Education 3-13, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004279.2023.2191631
  • Arıkan, İ., & Doğan, Y. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel mirasla ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerce incelenmesi (Adıyaman örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 29-68.
  • Bozok, B. (2018). Görsel sanatlar ve arkeoloji işbirliği ile gerçekleştirilen kültürel miras eğitiminin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 681-694.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education]. (29th Ed.). Pegem Akademi Yayınları.
  • Curtis, R., & Seymour, C. (2004). Louisiana Heritage Education Program and heritage in the classroom: children's attitudes toward cultural heritage. Journal of Social Studies Research, 28(2), 20-24.
  • De Freitas, S., & Neumann, T. (2009). The use of ‘exploratory learning’for supporting immersive learning in virtual environments. Computers & Education, 52(2), 343-352.
  • Dönmez, C., & Yeşilbursa, C. C. (2014). Kültürel miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarına etkisi. Elementary Education Online, 13(2), 425-442.
  • Güvenç, B. (2004). Kültürün abc’si. 3. basım. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (2005). İnsan ve kültür. 11. basım. Remzi Kitabevi.
  • Halaç, H. H., & Demir, İ. (2017). Toplumsal hafızamız kültürel mirasımız. Journal of International Social Research, 10(52), 1141-1145. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1993
  • Halaç, H. H., & Bademci, F. (2021). Kültürel miras: sistematik literatür incelemesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 172-190.
  • Halaç, H. H., Gürdoğan-Bayır, Ö., & Çengelci-Köse, T. (2021). İlkokul öğrencilerine yönelik kültürel mirasa duyarlılık ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 197-218. https://doi.org/10.35675/befdergi.810944
  • Kantekin, M. (2023). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde kültürel miras konularının öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı. [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practise of structural equation modeling. Guilford Publications.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Leow, F. T., & Ch’ng, E. (2021). Analysing narrative engagement with immersive environments: designing audience-centric experiences for cultural heritage learning. Museum Management and Curatorship, 36(4), 342-361.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Özdoğan, D. (2022). Parametrik olmayan testler. S. Göçer Şahin ve M. Buluş (Eds.). Adım adım uygulamalı istatistik içinde (ss. 223-270). Pegem Akademi.
  • Papanastasiou, G. P., Drigas, A. S., & Skianis, C. (2017). Serious games in preschool and primary education: Benefits and impacts on curriculum course syllabus. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(1). https://doi.org/10.3991/ijet.v12i01.6065
  • Peterson, M. (2010). Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning. Computer Assisted Language Learning, 23(5), 429-439.
  • Prensky, M. (2001). Fun, play and games: What makes games engaging. Digital Game-Based Learning, 5(1), 5-31.
  • Riopel, M., Nenciovici, L., Potvin, P., Chastenay, P., Charland, P., Sarrasin, J. B., & Masson, S. (2019). Impact of serious games on science learning achievement compared with more conventional instruction: an overview and a meta-analysis. Studies in Science Education, 55(2), 169-214.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. D. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. 1.Baskı. Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. MA: Allyn&Bacon, Inc.
  • UNESCO. (1972). Convention concerning the protection of the world cultural and natural heritage. Adopted by the General Conference at its seventeenth session Paris, 16 november 1972. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO. (2022). Basic texts of the 2003 convention for the safeguarding of the intangible cultural heritage, 2022 edition. https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts-_2022_version-EN_.pdf
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, 28-30 Eylül Denizli. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Out-of-School Learning
Journal Section Articles
Authors

Hicran Hanım Halaç 0000-0001-8046-9914

Ömür Gürdoğan Bayır 0000-0002-7455-7237

Tuba Cengelci Köse 0000-0002-9193-4313

Tolga Önel 0000-0002-3256-8122

Mehmet Bilge Kağan Önaçan 0000-0002-7147-0945

Early Pub Date May 16, 2025
Publication Date May 19, 2025
Submission Date March 4, 2024
Acceptance Date January 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 64

Cite

APA Halaç, H. H., Gürdoğan Bayır, Ö., Cengelci Köse, T., … Önel, T. (2025). Tarihsel Oyun Yolculuğu (TOY) Uygulamasının İlkokul Öğrencilerinin Kültürel Mirasa Duyarlılıklarına ve Kültürel Miras Konusundaki Başarılarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(64), 150-166. https://doi.org/10.9779/pauefd.1445689