The aim of this research is to develop a tool to measure the self-care skills of 3-6 years-old preschoolers. The sample included 211 children from randomly-chosen two private and four public preschools. The validity of the test was ensured by construct and content validity analyses. Based on the explanatory factor analysis, no item was excluded and the test consisted of 50 items. Also, the test was divided into six sub-categories (hygiene and self-care, eating, relaxation, dressing, self-protection from accidents, the arrangement of the environment) based on expert views. Maximum Likelihood Confirmatory Factor Analysis was done to test the goodness-of-fit index. The fit-index values showed that test items were assigned suitably of the subtests. Internal consistency coefficient, test-retest reliability, and split-test reliability were used for the reliability of the test. High Cronbach’s Alpha coefficients computed separately for three, four, five and six-year-olds, the result of the test-rest analysis and Spearman-Brown coefficients revealed satisfactory values for the reliability of the test. The results concluded that The Assessment of Self-Care Skills Test is a valid and reliable tool designed to measure self-care skills of three to six-year-old children.
Bu araştırmanın amacı 3-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerini değerlendirmeye
yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini tesadüfi küme
örneklem yoluyla seçilen iki özel ve dört resmi okul öncesi eğitim kurumuna
devam eden 211 çocuk oluşturmuştur. Testin geçerlik çalışmasında; yapı
geçerliği ve kapsam geçerliği analizi işlemleri uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi
sonuçlarına göre testten madde çıkarımı yapılmamış ve test toplam 50 maddeden
oluşmuştur. Ayrıca kapsam geçerliği sonucunda uzmanların önerileri
doğrultusunda test altı alt başlık (temizlik ve kişisel bakım, yemek
yeme, dinlenme, giyinme, kendini kazalardan koruma, çevreyi düzenleme) altında
toplanmıştır. Testin uygunluk indeksini test etmede Maksimum Olabilirlilik
Doğrulayıcı Faktör Analizleri kullanılmıştır. Elde edilen uyum indeks
değerleri, ölçek maddelerinin alt testler için uygun şekilde tayin edildiğini
göstermiştir. Testin güvenirlik çalışması için iç tutarlık katsayısı,
test-tekrar test güvenirliği ve iki yarı test güvenirliği işlemleri
kullanılmıştır. Testin üç, dört, beş ve altı yaş için ayrı ayrı hesaplanan
Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı değerlerinin yüksek olması, yapılan
test-tekrar test uygulamasından elde edilen sonuç ve Spearman Brown
katsayıları, testin güvenirliği bakımından yeterli olduğunu göstermiştir.
Araştırma sonucunda elde edilen genel sonuç; Öz Bakım Becerileri Değerlendirme
Testi’nin üç-altı yaş çocuklarının öz bakım becerilerini değerlendirmek için
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğudur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | January 23, 2019 |
Acceptance Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |