Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesindeki Suriyeli ve Türk Çocukların Oyunları ve Oyundaki İlişkileri

Year 2021, , 299 - 326, 14.01.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.682823

Abstract

Bu çalışmada, bir okul öncesi sınıfındaki Suriyeli ve Türk çocukların oyunları, bu oyunlarda kurdukları ilişkiler ve bu süreçte rol oynayan unsurlar araştırılmıştır. Etnografik durum araştırması olarak tasarlanan bu araştırma Kahramanmaraş ilinin merkezinde bulunan bir ana sınıfında 5-6 yaşlarındaki 18 çocuk ve 8 ebeveynin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler üç ay boyunca araştırmacılardan birinin kendi sınıfında gözlem, görüşme, doküman analizi ve araştırmacı günlüğü kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre Suriyeli ve Türk çocuklar beden dilini kullanarak oluşturdukları oyunlarda ilişkilerini ilerletmiş ve Suriyeli bir kız çocuğunu oyunlarda lider olarak kabul etmişlerdir. Türk ve Suriyeli çocuklar arasındaki ilişkiler zamanla yakın arkadaşlıklara dönüşürken, bazı çocuklar arasında sosyal dışlamalar da yaşanmıştır. Çocukların oyundaki ilişkilerini şekillendiren unsurlar ise öğretmenin ve ailelerin çocuklara yönelik yaklaşımları olmuştur.

References

  • Alba, R. D. (2013). Children of immigrants at school: A comparative look at integration in the United States and Western Europe. New York: University Press.
  • Bačáková, M. (2011). Developing inclusive educational practices for refugee children in the Czech Republic. Intercultural Education, 22(2), 163-175.
  • Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46, 5-68.
  • Bjorck-Akesson, E. M. & Brodin, J. M. (2005). Diversity of aspects on play in children with profound multiple disabilities. Early Child Development and Care, 175(7-8), 635-646. Corsaro, W. A. (2015). The socıology of childhood (4th ed.). California: Pine Forge Press.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (4.Baskı). M. Bütün ve S.B. Demir (Çev.). Siyasal Kitapevi: Ankara.
  • Cross, M. (2011). Children with social, emotional and behavioural difficulties and communication problems (2th ed.). London, England: Jessica Kingsley Publishers
  • Çakan, A., Mercan, M. ve Uzun, E. M. (2018). Okul öncesi kurumlarına devam eden mülteci çocukların sosyal-duygusal gelişimleri. İçinde V. Özpolat (Ed.). Zorunlu Göçler Ve Doğurduğu Sosyal Travmalar, (s. 267-297), Samsun Valiliği Bilim Kültür Hizmeti
  • Danacı, M. Ö., Eran, N., Çetin, Z., Pınarcık, Ö. ve Bahtiyar, M. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 3 (2), 73- 86.
  • Entzinger, H., & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in immigrant integration: Report for the European Commission Immigration and Asylum Committee, Rotterdam, European Research Centre on Migration and Ethnic Relations.
  • Erickson, F. (1984). What makes school ethnography ‘ethnographic’?. Anthropology & Education Quarterly, 15 (1), 51-66.
  • Eslek, D. ve Irmak, T. Y. (2018). Ekolojik sistemler kuramı çerçevesinde göçmen çocuklar ve oyunları üzerine bir derleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 347-362.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Gleave, J., & Cole-Hamilton, I. (2012). A world without play: A literature review. [Available online at: http://www.playengland.org.uk/media/371031/a-world-without-play-literature-review-2012.pdf], Retrieved on December 17, 2019
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Guo, Y., Maitra, S., & Guo, S. (2019). I belong to nowhere: Syrian refugee children’s perspectives on school integration. Journal of Contemporary Issues in Education, 14(1), 89-105.
  • Howard, T. C. (2001). Telling their side of the story: African-American students' perceptions of culturally relevant teaching. The Urban Review, 33(2), 131-149.
  • Howes, C., & Spieker, S., (2008). Attachment relationships in the context of multiple caregivers. J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.). Handbook of attachment theory and research (2th ed.), Guilford, New York, NY.
  • Howes, C., Guerra, A. W., Fuligni, A., Zucker, E., Lee, L., Obregon, N. B., et.al. (2011). Classroom dimensions predict early peer interaction when children are diverse in ethnicity, race, and home language. Early Childhood Research Quarterly, 26(4), 399-408.
  • Hoyte, F., Torr, J., & Degotardi, S. (2014). The language of friendship: Genre in the conversations of preschool children. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 20-34.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16 (4), 1768-1776.
  • Kardeş, S. (2018). Mülteci çocukların psikososyal gelişimine yönelik program uyarlanması. Yayımlanmamış doktora tezi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaağaç, F.C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1-1, 532-568.
  • Karakuş, M. (2019). Views of teachers and students on the problems of Syrian children in a refugee school in Turkey. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2), 211-219.
  • Lunneblad, J. (2017). Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: Strategies, objectives and standards. European Early Childhood Education Research Journal, 25(3), 359-369.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA.
  • MacMillan, K. K., Ohan, J., Cherian, S., & Mutch, R. C. (2015). Refugee children's play: Before and after migration to Australia. Journal of Paediatrics and Child Health, 51(8), 771-777.
  • Maurice, V.J., & Roßbach, H. G. (2017). The educational system in Germany. Korntheuer, Annette, Pritchard, Paul & Maehler, Débora B. (Eds.), In Structural context of refugee integration in Canada and Germany, (pp. 49-58). Köln: GESIS
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329-364.
  • MEB, (2018). Geçici koruma kapsamı altındaki öğrencilerin eğitim hizmetleri. [Çevrim-içi: https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/03175027_03122018__Ynternet_BYlteni.pdf ], Erişim tarihi: 16.12.2019.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3.Baskı). S.Turan (Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Mosselson, J. (2006). Roots & Routes: A re-imagining of refugee identity constructions and the implications for schooling. Current Issues in Comparative Education, 9(1), 20- 29.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Peterson, A., Meehan, C., Ali, Z., & Durrant, I. (2017). What are the educational needs and experiences of asylum-seeking and refugee children, including those who are unaccompanied, with a particular focus on inclusion?. A literature review. Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • Pinson, H., & Arnot, M. (2007). Sociology of education and the Wasteland of refugee education research. British Journal of Sociology of Education. 28(2), 399–407.
  • Prior, M. A., & Niesz, T. (2013). Refugee children’s adaptation to American early childhood classrooms: A narrative inquiry. The Qualitative Report, 18(20), 1-17.
  • Ramsey, P. (1991). Making friends in school: Promoting peer relationships in early childhood. New York: Teachers College Press.
  • Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. Oxford University Press: New York.
  • Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. USA: Oxford University Press.
  • Rogoff, B., Bakker-Sennett, J., Lacasa, P. & Goldsmith, D. (1995). Development through participation in sociocultural activity. New Directions for Child and Adolescent Development, 67, 45-65.
  • Rubin, K., Bukowski, W., & Parker, J. (2006). Peers, relationships, and interactions. W. Damon & R. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology. NY: Wiley Publishers. Rutter, J. (2006). Refugee children in the UK. Maidenhead: Open University Press.
  • Sağlam, H. İ. ve Kanbur, N.İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Schachner, M. K. (2017). From equality and inclusion to cultural pluralism– evolution and effects of cultural diversity perspectives in schools. European Journal of Developmental Psychology, 3(2), 1- 17.
  • Shriberg, J. (2010). Advancing teacher development in Colorado Refugee Education Programs. [Available online at: http://springinstitute.org/wp-content/uploads/2016/04/executivereporttdrproject.pdf], Retrieved on December 16, 2019.
  • Szente, J., Hoot, J., & Taylor, D. (2006). Responding to the special needs of refugee children: Practical ideas for teachers. Early Childhood Education Journal, 34(1), 15-20.
  • Taştekin, E., Bozkurt Yükçü, Ş., İzoğlu, A., Güngör, İ., Işık Uslu, E. A. ve Demircioğlu, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının ve algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Tatlıcıoğlu, O. (2019). Suriyeli çocukların iyi olma hallerinin incelenmesi: Altındağ örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Taylor, S., & Sidhu, K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Troesch, L. M., Keller, K., & Grob, A. (2016). Language competence and social preference in childhood: A meta-analysis. European Psychologist, 21 (3), 167-179.
  • UNICEF. (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları hak temelli perspektif. Unicef Dublin Teknoloji Enstitüsü.
  • UNICEF, (2016). Türkiye’de kayıp bir kuşak oluşmasını önlemek. [Çevrim-içi: http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/10.2016_Children%20of%20Syria_revised_TR_final.pdf], Erişim tarihi: 30.01.2020.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Van Ausdale, D., & Feagin,J. (2001). The First R: How children learn race and racism, Lanham, Maryland : Rowman and Littlefield.
  • Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

The Plays of Syrian and Turkish Children in Preschool and their Relations in Plays

Year 2021, , 299 - 326, 14.01.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.682823

Abstract

In the current study, the games of Syrian and Turkish children in a preschool classroom, the relationships they establish in these games, and the factors that play a role in this process are investigated. This study, which was designed as an ethnographic case study, was carried out in a nursery class in Kahramanmaraş with 18 children aged 5-6 and 8 parents. The data were collected over three months using observation notes, interviews, document analysis, and the researcher's diary in one of the researchers' classroom. The data obtained were analyzed by the content analysis method. According to the study results, Turkish and Syrian children improved their relations in the plays they created using body language and accepted a Syrian girl as a leader in the plays. While relations between some Turkish and Syrian children have evolved into a close friendship over time, social exclusion has also occurred among children. The approaches of teachers and families towards children were the factors that shaped the relationships of children in play.

References

  • Alba, R. D. (2013). Children of immigrants at school: A comparative look at integration in the United States and Western Europe. New York: University Press.
  • Bačáková, M. (2011). Developing inclusive educational practices for refugee children in the Czech Republic. Intercultural Education, 22(2), 163-175.
  • Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46, 5-68.
  • Bjorck-Akesson, E. M. & Brodin, J. M. (2005). Diversity of aspects on play in children with profound multiple disabilities. Early Child Development and Care, 175(7-8), 635-646. Corsaro, W. A. (2015). The socıology of childhood (4th ed.). California: Pine Forge Press.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (4.Baskı). M. Bütün ve S.B. Demir (Çev.). Siyasal Kitapevi: Ankara.
  • Cross, M. (2011). Children with social, emotional and behavioural difficulties and communication problems (2th ed.). London, England: Jessica Kingsley Publishers
  • Çakan, A., Mercan, M. ve Uzun, E. M. (2018). Okul öncesi kurumlarına devam eden mülteci çocukların sosyal-duygusal gelişimleri. İçinde V. Özpolat (Ed.). Zorunlu Göçler Ve Doğurduğu Sosyal Travmalar, (s. 267-297), Samsun Valiliği Bilim Kültür Hizmeti
  • Danacı, M. Ö., Eran, N., Çetin, Z., Pınarcık, Ö. ve Bahtiyar, M. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, 3 (2), 73- 86.
  • Entzinger, H., & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in immigrant integration: Report for the European Commission Immigration and Asylum Committee, Rotterdam, European Research Centre on Migration and Ethnic Relations.
  • Erickson, F. (1984). What makes school ethnography ‘ethnographic’?. Anthropology & Education Quarterly, 15 (1), 51-66.
  • Eslek, D. ve Irmak, T. Y. (2018). Ekolojik sistemler kuramı çerçevesinde göçmen çocuklar ve oyunları üzerine bir derleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 347-362.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Gleave, J., & Cole-Hamilton, I. (2012). A world without play: A literature review. [Available online at: http://www.playengland.org.uk/media/371031/a-world-without-play-literature-review-2012.pdf], Retrieved on December 17, 2019
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Guo, Y., Maitra, S., & Guo, S. (2019). I belong to nowhere: Syrian refugee children’s perspectives on school integration. Journal of Contemporary Issues in Education, 14(1), 89-105.
  • Howard, T. C. (2001). Telling their side of the story: African-American students' perceptions of culturally relevant teaching. The Urban Review, 33(2), 131-149.
  • Howes, C., & Spieker, S., (2008). Attachment relationships in the context of multiple caregivers. J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.). Handbook of attachment theory and research (2th ed.), Guilford, New York, NY.
  • Howes, C., Guerra, A. W., Fuligni, A., Zucker, E., Lee, L., Obregon, N. B., et.al. (2011). Classroom dimensions predict early peer interaction when children are diverse in ethnicity, race, and home language. Early Childhood Research Quarterly, 26(4), 399-408.
  • Hoyte, F., Torr, J., & Degotardi, S. (2014). The language of friendship: Genre in the conversations of preschool children. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 20-34.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16 (4), 1768-1776.
  • Kardeş, S. (2018). Mülteci çocukların psikososyal gelişimine yönelik program uyarlanması. Yayımlanmamış doktora tezi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaağaç, F.C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1-1, 532-568.
  • Karakuş, M. (2019). Views of teachers and students on the problems of Syrian children in a refugee school in Turkey. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2), 211-219.
  • Lunneblad, J. (2017). Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: Strategies, objectives and standards. European Early Childhood Education Research Journal, 25(3), 359-369.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA.
  • MacMillan, K. K., Ohan, J., Cherian, S., & Mutch, R. C. (2015). Refugee children's play: Before and after migration to Australia. Journal of Paediatrics and Child Health, 51(8), 771-777.
  • Maurice, V.J., & Roßbach, H. G. (2017). The educational system in Germany. Korntheuer, Annette, Pritchard, Paul & Maehler, Débora B. (Eds.), In Structural context of refugee integration in Canada and Germany, (pp. 49-58). Köln: GESIS
  • McBrien, J. L. (2005). Educational needs and barriers for refugee students in the United States: A review of the literature. Review of Educational Research, 75(3), 329-364.
  • MEB, (2018). Geçici koruma kapsamı altındaki öğrencilerin eğitim hizmetleri. [Çevrim-içi: https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_12/03175027_03122018__Ynternet_BYlteni.pdf ], Erişim tarihi: 16.12.2019.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3.Baskı). S.Turan (Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Mosselson, J. (2006). Roots & Routes: A re-imagining of refugee identity constructions and the implications for schooling. Current Issues in Comparative Education, 9(1), 20- 29.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Peterson, A., Meehan, C., Ali, Z., & Durrant, I. (2017). What are the educational needs and experiences of asylum-seeking and refugee children, including those who are unaccompanied, with a particular focus on inclusion?. A literature review. Canterbury: Canterbury Christ Church University.
  • Pinson, H., & Arnot, M. (2007). Sociology of education and the Wasteland of refugee education research. British Journal of Sociology of Education. 28(2), 399–407.
  • Prior, M. A., & Niesz, T. (2013). Refugee children’s adaptation to American early childhood classrooms: A narrative inquiry. The Qualitative Report, 18(20), 1-17.
  • Ramsey, P. (1991). Making friends in school: Promoting peer relationships in early childhood. New York: Teachers College Press.
  • Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. Oxford University Press: New York.
  • Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. USA: Oxford University Press.
  • Rogoff, B., Bakker-Sennett, J., Lacasa, P. & Goldsmith, D. (1995). Development through participation in sociocultural activity. New Directions for Child and Adolescent Development, 67, 45-65.
  • Rubin, K., Bukowski, W., & Parker, J. (2006). Peers, relationships, and interactions. W. Damon & R. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology. NY: Wiley Publishers. Rutter, J. (2006). Refugee children in the UK. Maidenhead: Open University Press.
  • Sağlam, H. İ. ve Kanbur, N.İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Schachner, M. K. (2017). From equality and inclusion to cultural pluralism– evolution and effects of cultural diversity perspectives in schools. European Journal of Developmental Psychology, 3(2), 1- 17.
  • Shriberg, J. (2010). Advancing teacher development in Colorado Refugee Education Programs. [Available online at: http://springinstitute.org/wp-content/uploads/2016/04/executivereporttdrproject.pdf], Retrieved on December 16, 2019.
  • Szente, J., Hoot, J., & Taylor, D. (2006). Responding to the special needs of refugee children: Practical ideas for teachers. Early Childhood Education Journal, 34(1), 15-20.
  • Taştekin, E., Bozkurt Yükçü, Ş., İzoğlu, A., Güngör, İ., Işık Uslu, E. A. ve Demircioğlu, H. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının ve algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Tatlıcıoğlu, O. (2019). Suriyeli çocukların iyi olma hallerinin incelenmesi: Altındağ örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Taylor, S., & Sidhu, K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Troesch, L. M., Keller, K., & Grob, A. (2016). Language competence and social preference in childhood: A meta-analysis. European Psychologist, 21 (3), 167-179.
  • UNICEF. (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları hak temelli perspektif. Unicef Dublin Teknoloji Enstitüsü.
  • UNICEF, (2016). Türkiye’de kayıp bir kuşak oluşmasını önlemek. [Çevrim-içi: http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/10.2016_Children%20of%20Syria_revised_TR_final.pdf], Erişim tarihi: 30.01.2020.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Van Ausdale, D., & Feagin,J. (2001). The First R: How children learn race and racism, Lanham, Maryland : Rowman and Littlefield.
  • Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 942-966.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Betül Yanık 0000-0001-7524-9159

Handenur Kozandağı This is me 0000-0001-8539-7366

Publication Date January 14, 2021
Submission Date January 31, 2020
Acceptance Date May 18, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Yanık, B., & Kozandağı, H. (2021). Okul Öncesindeki Suriyeli ve Türk Çocukların Oyunları ve Oyundaki İlişkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(51), 299-326. https://doi.org/10.9779/pauefd.682823

Cited By