The aim of this study is to determine the teachers' working in multigrade clasrooms views on free activity lesson. Qualitative research design has been used in the research. A total of 35 multigrade clasroom teachers working in the Karakoçan and Sivrice districts of Elazığ have participated in this study. The data of the research have been collected by interview form comprised of open-ended questions. The activity has been formed around the categories of ''planning of free activity lesson'', ''activities applied in free activity lesson'' and ''problems encountered in free activity lesson and recommendations'' in relation to free activity lesson. Content analysis, one of the qualitative analysis, have been used in the analysis of the data. According to the findings; it has used that already-planned lesson plans while planning the free-activity classes, they work to correct deficiencies of other subjects in this lesson, they have had problems due to the absence of the teacher guide book. The participants have developed solutions to similar problems which are encountered in free activity lesson. Finally, recommendations such as a teachersâ manual for the free-activities class should be developed, attention should be paid on providing necessary materials for free-activities classes, gymnasiums, art and activity centers aimed for common use of teachers and students in these schools should be created have been made on the basis of the findings of research results.
Bu çalışmanın amacı, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin serbest etkinlik dersi ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Elazığ/ Karakoçan ve Sivrice ilçelerinde görev yapan toplam 35 birleştirilmiş sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veriler açık uçlu sorulardan oluşan görüş formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma, serbest etkinlik dersi ile ilgili olarak âserbest etkinlik dersinin planlanmasıâ, âserbest etkinlik dersinde uygulanan etkinliklerâ, âserbest etkinlik dersinde karşılaşılan sorunlarâ ve âsorunlara yönelik çözüm önerileriâ kategorileri etrafında oluşturulmuştur. Verilerin analizinde nitel veri analizlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin; serbest etkinlik dersinin planlanmasında hazır plan kullandıkları, bu derste daha çok diğer derslerdeki eksikleri gidermeye çalıştıkları, bu derse ait öğretmen kılavuz kitabının olmamasından dolayı sorun yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcılar, serbest etkinlik dersinde karşılaşmış oldukları sorunlara benzer çözüm önerileri geliştirmişlerdir. Son olarak da araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayalı olarak; serbest etkinlik dersine yönelik öğretmen kılavuz kitap geliştirilmeli, bu okullarda serbest etkinlik dersinde kullanılabilecek araç-gereçlerin teminine ağırlık verilmeli, bu okullardaki öğretmen ve öğrencilerin ortak kullanabilecekleri spor salonu, sanat ve etkinlik merkezleri oluşturulmasına özel bir önem verilmeli gibi öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 34 Issue: 34 |