BibTex RIS Cite

A Qualitative Study of the Effectiveness of Teacher Education Programs in Preparing Primary School English Language Teachers

Year 2012, Volume: 32 Issue: 32, 77 - 87, 01.04.2012
https://doi.org/10.9779/PUJE498

Abstract

The Ministry of National Education’s decision in 1997 to implement English language instruction from the 4th grade onward has resulted in the restructuring of teacher education Bachelor of Arts (BA) programs in order to prepare teachers to adapt to this change. Accordingly, courses such as “Teaching Foreign Languages to Young Learners” have been included as part of the foreign language teacher education curriculum. However, to date, the effectiveness of these courses has not been investigated. Hence, employing a series of in-depth interviews with 25 English language teachers, this study proposed to examine the effectiveness of English language teacher education BA programs in preparing teachers to instruct young learners. The results suggest that only 8% of English teachers consider their BA programs to be effective. The strengths noted in these programs include application-based courses, while the fact that these programs do not prepare teachers for classroom practice was cited as their greatest shortcoming. The results also show that graduates of BA programs other than English Language Teaching feel that their certification programs do not prepare them to teach young learners.

Öğretmen Yetiştirme Programlarının İngilizce Öğretmen Adaylarını İlköğretimde İngilizce Öğretimine Ne Kadar Hazırladığına Yönelik Nitel Bir Araştırma

Year 2012, Volume: 32 Issue: 32, 77 - 87, 01.04.2012
https://doi.org/10.9779/PUJE498

Abstract

1997 yılında Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilköğretim İngilizce derslerini 4. sınıftan başlayacak şekilde planlaması bu dersleri etkili bir şekilde yürütebilecek öğretmenlerin yetiştirilmesine duyulan gereksinimi de beraberinde getirmiş ve bu da öğretmen yetiştirme ders programlarında değişiklikler yapılmasını zorunlu kılmıştır. Bu zorunluluk özellikle Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi derslerinin İngilizce öğretmeni yetiştiren programlara konulmasını beraberinde getirmiştir. Ancak, bu derslerin yeterliliği ve öğretmen yetiştirme programlarının ilköğretim düzeyi öğrencileriyle ders yürütebilecek nitelikte öğretmenler yetiştirmede başarısı hakkındaki çalışmalara duyulan gereksinim de giderek artmıştır. Bu çalışmada, İngilizce öğretmenlerini ilköğretim düzeyi öğrencilerine ders vermeye hazırlayan lisans programlarının etkililiği derinlemesine görüşme tekniğinin kullanıldığı bir nitel araştırma yöntemi izlenerek irdelenmiştir. Toplam 25 öğretmenle yapılan görüşmelerin sonuçlarına göre öğretmenlerin yalnızca % 8’i lisans programlarını yeterli görmektedir. Programın en güçlü yönü, uygulama derslerini içermesi; en güçsüz yönü ise öğretmenleri gerçek sınıf ortamına hazırlayamaması olarak göze çarpmaktadır. Çalışmanın en dikkat çekici sonucu, İngiliz Dili Eğitimi programı dışındaki programlardan mezun olup Öğretmenlik Sertifikası alarak öğretmen olanların mesleğe başladıklarında çocuklara yabancı dil öğretimi hakkında kendilerini yetersiz görmeleridir ki onlara göre bunun temel nedeni sertifika programlarının ilgili dersleri içermemesidir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Arda Arikan This is me

Publication Date April 1, 2012
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2012 Volume: 32 Issue: 32

Cite

APA Arikan, A. (2012). Öğretmen Yetiştirme Programlarının İngilizce Öğretmen Adaylarını İlköğretimde İngilizce Öğretimine Ne Kadar Hazırladığına Yönelik Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 77-87. https://doi.org/10.9779/PUJE498