This study relies on information obtained from teachers to compare the behavioral/emotional problems of preschool children with and without previous experience of earthquakes with respect to the variables of sex and motherâs educational level. The study sample comprised a total of 482 children, 210 of whom were attending preschools in the Sultandağı (Afyon) earthquake zone (study group) and the remaining 272 attending preschools in Ankara (control group). âThe Caregiver-Teacher Report Form for Ages 11/2 _ 5; C-TRF / 11/2 â"5â and the âDemographic Data Teacher Formâ were used as the data collection instruments. The results suggested that experiencing earthquakes and the variable of motherâs educational level did not create a meaningful difference in childrenâs behavioral/emotional problems. However, it was observed that the variable of sex caused a meaningful difference in the participating childrenâs behavioral/emotional problems, independently from the experience of earthquakes. It was found that teachers viewed boys as having more somatic problems, and girls as having more attention problems.
Bu çalışmada, deprem yaşayan ve yaşamayan okul öncesi çocukların davranışsal/duygusal sorunları öğretmenlerden elde edilen bilgiler doğrultusunda cinsiyet ve anne öğrenim düzeyi değişkenlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Sultandağı (Afyon) deprem bölgesinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 210 çocuk (çalışma grubu) ve Ankaraâda okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 272 çocuk (kontrol grubu) olmak üzere toplam 482 çocuk oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak âÖğretmen Bilgi Formu - 11/2 â"5 yaş (The Caregiver-Teacher Report Form for Ages 11/2 _ 5; C-TRF / 11/2 â"5)â ve âDemografik Bilgiler Öğretmen Formuâ kullanılmıştır. Analiz sonuçları, deprem deneyiminin ve anne öğrenim düzeyi değişkeninin çocukların davranışsal/duygusal problemlerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığını ortaya koymuştur. Ancak, cinsiyetin deprem deneyiminden bağımsız olarak örneklemdeki çocukların sorun davranışları üzerindeki temel etkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Öğretmenler, erkek çocukları somatik sorunlarda, kızları ise dikkat sorunlarında daha sorunlu olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 28 Issue: 28 |