BibTex RIS Cite

The Effects of Nature-Based Environmental Education on Environmental Perception and Behavior of Primary School Students

Year 2010, Volume: 27 Issue: 27, 125 - 138, 01.01.2010

Abstract

This study deals with the effects of nature-based environmental education program on the primary school students’ perceptions of and behaviors towards their environments. The study was conducted among primary school second level students (n=20) attending at a primary school in Muğla-Akyaka according to experimental design. The data in the study were collected by means of “environmental perception scale” and “environmental behavior observation form” and through the interpretations of the “stories” written by the students. At the end of the study, it was found that the students’ concrete concerns and reactions about the environmental problems which they are facingstrengthen their environmental values and raise their awareness of the destruction of these values.

Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi

Year 2010, Volume: 27 Issue: 27, 125 - 138, 01.01.2010

Abstract

Bu araştırma, doğa deneyimine dayalı olarak yürütülen çevre eğitimi programının ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algılarına ve davranışlarına etkisinin belirlenmesini konu almaktadır. Araştırma, doğa deneyimine dayalı çevre eğitimi programının, 2006/2007 EğitimÖğretim döneminde Muğla-Akyaka beldesinde bir ilköğretim okulunda öğrenim gören ilköğretim ikinci kademe öğrencileriyle (n:20) deneysel desene dayalı olarak yürütülmesiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen “çevresel algı ölçeği” ve “çevresel davranış gözlem formu”nun kullanılması, bunun yanında uygulamaya katılan öğrencilere “öykü” yazdırılması ve çözümlenmesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda, uygulamaya katılan öğrencilerin çevresel değerlerine ve bunların bozulmasına yönelik farkındalıklarına, yüz yüze oldukları çevre sorunlarına ilişkin somut kaygılarının ve tepkilerinin eklendiğini ve çevreye sorumlu davranış eğilimlerinin arttığı belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Oğuz Özdemir This is me

Publication Date January 1, 2010
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 27 Issue: 27

Cite

APA Özdemir, O. (2010). Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 125-138.