The purpose of this study was to determine The Pamukkale University-School of Sport Science and Technology studentsâ attitudes toward reading habit and to analyze the differences among studentsâ attitudes in terms of gender and department. Total of 233 students [85 female ( Age= 21.42±1.77) - 148 male ( Age= 21.76±1.96)] who studying Department of Physical Education (n= 121), Recreation (n= 49) and Trainer Education (n= 63), participated the study voluntarily. âThe Attitude Scale Towards Reading Habit (?= 0.88)â which contains 30 statements (21 positive-9 negative) and developed by Gömleksiz (2004a), completed as instrument to gather data. According to the results, it was found that female studentsâ attitudes ( =120.91±17.639) were more positive than male students ( =115.35±17.014). According to data analyzed, it was determined that there is only one significant difference in sub-scale of âloveâ according to department between Department of Physical Education and Trainer Education in favour of Physical Education students (p
Bu çalışmanın amacı, Pamukkale Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokuluânda öğrenim gören öğrencilerin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarını belirlemek ve öğrencilerin tutumları arasında cinsiyet ve bölüm değişkenine göre farklılık olup olmadığını incelemektir. Çalışmaya adı geçen yüksekokulun Beden Eğitimi Öğretmenliği (n= 121), Rekreasyon (n= 49) ve Antrenörlük Eğitimi (n= 63) bölümlerinde öğrenim gören, 85 kız ( Yaş= 21.42±1.77) ve 148 erkek ( Yaş= 21.76±1.96) olmak üzere toplam 233 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Gömleksiz (2004a) tarafından geliştirilen ve 21âi olumlu, 9âu olumsuz 30 maddeden oluşan âKitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği (?= 0.88)â kullanılmıştır. Sonuçlara göre, çalışmaya katılan kız öğrencilerin ( =120.91±17.639), erkek öğrencilere ( =115.35±17.014) göre kitap okumaya ilişkin daha olumlu tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Yapılan inceleme sonucu, bölüm değişkenine göre sadece âsevgiâ alt boyutunda Beden Eğitimi Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümleri arasındaki farkın, öğretmenlik bölümü öğrencileri lehine istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 26 Issue: 26 |