BibTex RIS Cite

The Effect of Project Based Instruction on Academic Self-Concept and Attitudes Towards Course

Year 2009, Volume: 25 Issue: 25, 55 - 66, 01.01.2009

Abstract

In this study, it was aimed to determine the effect of Project Based Instruction on teacher candidates’ academic self-concept, and attitudes towards the course. Revised Bloom taxonomy was used in planning of the course. The study was carried out in the “Instructional Design” course within the Undergraduate Program in the Department of Computer and Instructional Technologies in Ege University through 12 weeks period. In the research, a pre-test post-test control group experimental design was used. The students who took this course in the 2006â€"2007 academic years constituted the participants of the study. Since the students took this course in two sections, one of the sections was randomly assigned as the experimental group (n=37) while the other as the control group (n=35). Covariance analyses were used to compare the groups in terms of dependent variables. The results demonstrated positive effects of project based instruction on students’ academic self-concept and attitudes.

Projeye Dayalı Öğretimin Akademik Benlik Kavramı ve Derse Yönelik Tutuma Etkisi

Year 2009, Volume: 25 Issue: 25, 55 - 66, 01.01.2009

Abstract

Bu çalışmada, projeye dayalı öğretimin işe koşulmasının öğretmen adaylarının akademik benlik kavramları ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Projeye dayalı öğretimin işe koşulacağı dersin planlanmasında ise yenilenmiş Bloom taksonomisi kullanılmıştır. Çalışma, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü lisans programında yer alan “Öğretim Tasarımı” dersi kapsamında 12 hafta sürmüştür. Araştırmada, kontrol gruplu öntest-sontest deneysel desen kullanılmıştır. 2006â€"2007 öğretim yılında bu dersi alan öğrenciler çalışmanın denekleri olarak belirlenmiştir. Öğrenciler bu dersi iki şube olarak aldıklarından dolayı şubelerden biri yansız atama yoluyla deney grubu (n=37); diğeri ise kontrol grubu (n=35) olarak atanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının bağımlı değişkenler açısından karşılaştırılabilmesi amacıyla kovaryans analizi kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde projeye dayalı öğretimin öğrencilerin akademik benlik kavramları ve tutumları üzerindeki olumlu etkileri görülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Makbule Başbay This is me

Nuray Senemoğlu This is me

Publication Date January 1, 2009
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2009 Volume: 25 Issue: 25

Cite

APA Başbay, M., & Senemoğlu, N. (2009). Projeye Dayalı Öğretimin Akademik Benlik Kavramı ve Derse Yönelik Tutuma Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 55-66.