The purpose of this study is to evaluate an in service course program which was developed with the help of university's partnership for physics teachers and aimed to provide professional development to them about science laboratory works. The course which had been developed based on this purpose was implemented to thirty physics teachers who work in the city center high schools of Trabzon and lasted at ten days. Data gathered by the help of attitude questionnaire towards to science laboratories, questionnaires implemented after the program, achievement tests and a practical examination. it was concluded that nearly ali the participant physics teachers found the course activities effective in reaching them to the aims of the course and found it successful to make them gain new knowledge, skills and attitudes. in addition, ali the related research data showed that if a course developed by the help of university's partnership and takes into consideration of the basic factors to deVelop an in-service course, it will mostly be successful. in the success of the program, which was evaluated in this article, taking teachers' ideas about their needs towards physics laboratories and teaching methods, and giving responsibility to academics from universities in the teaching of the course were very effective.
Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenlerinin laboratuar çalışmaları konusunda mesleki gelişimlerini sağlamak için, üniversite destekli olarak geliştirilip uygulanan bir hizmet içi eğitim programının değerlendirmesini yapmaktır. Hazırlanan hizmet içi eğitim (HİE) programı, Trabzon il merkezindeki okullarda çalışan otuz fizik öğretmenine on gün süreyle uygulanmıştır. Fen laboratuarlarına yönelik tutum anketi ile kurs sonu değerlendirme anketleri, başarı testi ve uygulama sınavı yardımıyla toplanan araştırma verilerinden; programın kursa katılan öğretmenlerin laboratuar konusundaki mesleki bilgi, beceri ve genel anlamda tutumlarını arttırmada başarılı olduğu anlaşılmıştır. İlgili tüm araştırma verileri, öğretmenler için hizmet içi eğitim kursları geliştirilirken, Milli Eğitim Bakanlığı ile üniversiteler arasında aktif bir işbirliği sağlanması ve ayrıca, hizmet içi eğitim programı geliştirmenin temel unsurlarına dikkat edilmesi durumunda olumlu sonuçların alınabileceğini ortaya koymaktadır. Bu makalede değerlendirmesi yapılan HİE programının başarısında, ihtiyaçların belirlenmesi ve öğretim yöntemlerinin seçilmesi aşamalarında öğretmenlerin fikirlerinin alınması ve uygulanmasında üniversiteden öğretim elemanlarının görev alması etkili olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2004 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 16 Issue: 16 |