In this study, the relationships between test anxiety and some psychosocial variables were investigated. The sample consisted of 926 (434 female and 492 male) students at Pamukkale University. To collect the data, Test Anxiety Inventory developed by Spilberger (1980) and Sex Role Inventory developed by Bem (1974) were used. Acording to the results, there were significiant differences between gender, sex role identity perception of achievement, programs and classes for test anxiety.
Bu çalışmada, sınav kaygısıyla bazı psiko-sosyal değişkenlerin ilişkileri incelenmiştir. Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinden oluşan 926 (434 kız ve 492 erkek) kişi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Spilberger (1980) tarafından geliştirilen Sınav Kaygısı Envanteri, Bem (1974) tarafından geliştirilen Cinsiyet Rolü Değerlendirme Envanteri kullanılmıştır. Verilerin varyans analizi sonuçlarına göre, sınav kaygısının, cinsiyet, cinsiyet rolü kimliği özellikleri, başarı düzeyini algılama, bölümler ve sınıflar arasında anlamlı düzeyde fark yarattığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2002 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 11 Issue: 11 |