This research was performed among the participants of six certificate programs to determine the profile of science graduates in the program, to learn the perspective of the participants towards the program and to confirm how they profited from the program in Atatürk Education Faculty, Marmara University in 1999-2000 Academic Year. The participants involved to the research were the graduates of science departments of education faculties, science, science and arts and engineering faculties, and nurse high school. Data were collected through a questionnaire prepared by the researchers. Basic statistical functions of Microsoft Excel program were used to evaluate the research data. By means of this research, it was understood that the undergraduate program was directly related to the classroom teacherâs academic background. Science graduates felt insufficient themselves in social courses, especially Turkish First Read and Writing course. Their perspectives from the program were also towards the completion of these insufficiencies. Therefore, certificate programs must be redesigned according to prospective of classroom teacherâs academic background to fulfill their insufficiencies.
Bu araştırma; Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde açılan sertifika programlarından altısına katılanlardan fen bilimleri mezunlarının program içindeki profillerini çıkarmak, programa bakış açılarını öğrenmek ve programlardan ne kadar faydalandıklarını tespit etmek amacıyla 1999-2000 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini Mühendislik Fakülteleri ile Fen Edebiyat, Fen ve Eğitim Fakültelerinin Fen Bilimleri bölümlerinden ve Hemşirelik Yüksekokulundan mezun öğretmen adayları oluşturmaktadır. Veriler; araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığı ile toplanmış, Microsoft Excel programında yer alan temel, tanımlayıcı istatistiki fonksiyonlarla değerlendirilmiştir. Bu çalışmada alınan lisans eğitiminin, yapılacak olan sınıf öğretmenliği konusunda ne denli etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Fen Bilimleri mezunları kendilerini, Türkçe İlkokuma-Yazma dersi başta olmak üzere sosyal derslerde yetersiz hissetmektediriler. Programdan beklentileri de bu yetersizliklerinin giderilmesi yönündedir. Sertifika programları bu yetersizlikler düşünülerek düzenlenmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2001 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2001 Volume: 10 Issue: 10 |