BibTex RIS Cite

-

Year 1999, Volume: 6 Issue: 6, 33 - 40, 01.02.1999

Abstract

Today individualized instruction has been importantly discussed. One of these methods is programmed instruction. Programmed instruction that has been currently applied since 1955 in many countries, however, in our country only few sutudies have made on this subject. İn this study, the programmed instruction appiled to fourth grade students in Social Science classes 58 students have took part in the study, 29 of them were chosen as experimental group and 29 of them were control group. Experimental group studied the unit by the means of programmed instruction material on the other hand, control group studiet the unit by the help a teacher. A primary test has applied to both of the groups then the final test has applied to both groups after the instruction. After the datas are collected that are belonged to the groups, the analysis of datas are determined by using “ t ” value. Finally, between the averages of both two groups a meaningful difference fount in favour of the experimental group.

SOSYAL BİLGİER ÖĞRETİMİNDE PROĞRAMLI ÖĞRETİM YÖNTEMİ UYGULAMASI

Year 1999, Volume: 6 Issue: 6, 33 - 40, 01.02.1999

Abstract

Günümüzde bireysel öğretim yöntemleri üzerinde önemle durulmaktadır. Bu yöntemlerden birisi de Programlı Öğretimdir. Bir çok ülkede 1955’lerden bu yana uygulama imkanı bulan programlı öğretim İle ilgili sınırlı çalışma yapılmıştır. Bu araştırmada programlı öğretim ilkokul 4. Sınıflarda Sosyal Bilgiler dersinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 29’u deney, 29’u kontrol grubu olmak üzere toplam 58 öğrenci katılmıştır. Deney grubu üniteyi programlı öğretim materyali ile, kontrol grubu ise öğretmen yönetiminde geleneksel yöntemle işlemiştir. Her iki gruba öğretimden önce test, öğretimden sonra son test uygulanmıştır. Gruplara ilişkin veriler sağlandıktan sonra “ t ” testi kullanılarak verilen analizi gerçekleştirilmiştir. Sonuçta her iki grubun son testi aritmetik ortamları arsında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

GÜLSÜM Çatalbaş This is me

Publication Date February 1, 1999
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 1999 Volume: 6 Issue: 6

Cite

APA Çatalbaş, G. (1999). SOSYAL BİLGİER ÖĞRETİMİNDE PROĞRAMLI ÖĞRETİM YÖNTEMİ UYGULAMASI. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(6), 33-40.