The aim of this research is to produce more knowledge about progress of geometrical thinking at preschool age children. In order to this 7 questions have been asked to 105 children between the ages of 3 and 7. The answers of them have been carefully observed and taken notes as marked down 2,1,0 in sequence right, half and false. The data were ordered based on children birthdays and have been analyzed. Results of analysis showed that the progress of each skills related geometrical thinking at preschool age children is different each others. The handled data can use to progress the education program of preschool.
Bu çalışmanın amacı; çocukta geometrik düşünmenin gelişimi ile ilgili daha fazla bilgi elde etmektir. Bunun için değişik yaşlardaki 105 çocuğa toplam 7 uygulamalı soru yöneltilmiştir. Çocukların verdikleri cevaplar dikkatle gözlenmiş ve cevaplarla ilgili ayrıntılı notlar alınmıştır. Tam olarak cevaplananlar 2, yarım cevaplananlar 1 ve yanlış cevaplanan ya da cevapsız kalanlar 0 ile kodlanmıştır. Elde edilen veriler daha sonra öğrencilerin yaşları esas alınarak sıraya konulmuş ve analize tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları çocukların geometrik düşünme ile ilgili yeteneklerinin gelişimlerinin farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Varılan sonuçlar okul öncesi öğretim programlarını etkileyecek niteliktedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 1999 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 6 Issue: 6 |