Turkish Republic, which is the name of a big change and transformation project, aims to educate the citizens
in line with the new targets. To adopt these specified new values in society, we need regular, continuous,
consistent training. It can be possible with education and its curriculum. In general sense, education
curriculums include a systematic plans about both inside and outside educational activities.
The purpose of the study is to show how Turkish Republic has built a nation with democratic and active
individuals with its primary school curriculums. In this direction the data were obtained from documentary
reviewing. To sum up; in the early years of the Turkish Republic's nationalist and secular individuals; in the
years of multi- party era democratic individual, and in the 1980s pragmatic individuals such to integrate
the society were the profile of the citizens. After 2005 curriculums, the most obvious new goals are to train
universal citizens of the world.
Büyük bir değişim ve
dönüşüm projesinin adı olan cumhuriyet, yurttaşlarını belirlenen yeni hedefler
doğrultusunda yetiştirmeyi birincil amaç edinmiştir. Belirlenen yeni değerlerin
tüm topluma mal edilmesi düzenli, devamlı ve tutarlı bir eğitimi gerektirir. Bu
da elbette eğitim ve onun temel taşlarından olan programlarla mümkündür. En
genel anlamda eğitim programları, okul içinde ve dışında gerçekleşecek eğitsel
amaçlı etkinliklerin sistematik bir biçimde planlanmasını içerir.
Bu çalışmada sosyal, siyasal ve
ekonomik açıdan karmaşık hale gelmiş bir dünyada inisiyatif sahibi, demokrat ve
etkin bireylerden kurulu bir ulus inşa etmeyi amaç edinen genç Cumhuriyetin
ilköğretim programlarında, bu yolu nasıl aldığına ilişkin bir perspektif tutmak
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda veriler belgesel tarama modeliyle elde edilmiştir.
Özetle cumhuriyetin ilk yıllarında milliyetçi, laik birey, çok partili dönemle
demokratik kimlikli birey, 1980’li yıllarda pragmatist uslu birey gibi topluma
uyum ve faydayı amaç edinen yerel ölçekli bir yurttaşlık formasyonu hakimken
2005 programlarında evrensel dünya vatandaşı yetiştirmek en belirgin ve yeni
amaç olarak karşımıza çıkmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | May 20, 2014 |
Acceptance Date | June 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |