The main purpose of this study is to investigate the effects of problem
solving approaches on pre-service elementary teachers’ basic mathematics
achievement and problem-solving performance. The study has been conducted as
quasi - experimental design with 110 elementary school pre-service teachers at
a public University in Central Anatolia Region.
The study has lasted 12 weeks. Experimental group has been instructed by
questioning problem solving approach while control group has been instructed by
traditional problem solving approach. The data have been collected through Basic Mathematics Achievement Test,
Mathematical Problem Solving Test and has
been analyzed by using multivariate analysis of covariance. The results have revealed that
questioning problem solving approach has a statistically significant effect on
pre-service elementary school teachers’ basic mathematics achievement and
problem solving performance (The effect size has been found as h2=0.265).
Mathematics education problem solving questioning problem solving basic mathematics achievement problem-solving performance.
Bu çalışmanın amacı, problem
çözme yaklaşımlarının sınıf öğretmeni adaylarının, temel matematik
başarılarına, problem çözme performanslarını araştırmaktır. Çalışma, yarı
deneysel çalışma olarak İç Anadolu Bölgesindeki bir devlet üniversitesinde 110
sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma 10 hafta
sürmüştür. Deney grubuna sorgulayan problem çözme yaklaşımı ile ders
işlenirken, kontrol grubunda geleneksel problem çözme yaklaşımı ile ders
işlenmiştir. Veriler, Temel Matematik Başarı Testi ve Matematiksel Problem
Çözme Testi ile toplanmıştır. Elde
edilen veriler çok yönlü kovaryans analizi kullanılarak analiz edilmiştir.
Sonuçlar, sorgulayıcı problem çözme yaklaşımının öğretmen adaylarının temel
matematik başarılarına ve problem çözme performanslarına anlamlı bir etkisi
olduğunu göstermiştir (Etki büyüklüğü h2=0.265
olarak bulunmuştur).
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | March 2, 2014 |
Acceptance Date | May 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |