Research Article
BibTex RIS Cite

Having University Students Gain the Awareness of Using Time Effectively through Creative Drama

Year 2014, Volume: 36 Issue: 36, 87 - 100, 01.07.2014

Abstract

In this research, the aim is to examine the
influences of creative drama activities on the awareness of university students
for using time effectively. The research has been realized on 25 university
students who chose the course of “Creative Drama” as common elective course at
Mersin University.
In the research the mixed research method was
utilized where qualitative and quantitative data were collected together.
Qualitative data was collected by “Time Management Inventory” made up of 27
items. Inventory was applied on the participants as pre-test and post-test.
Additionally, end of the sessions, a form which was made up of open-ended
questions was applied to the participants. The result of the research has shown
that the creative drama activities had a positive effect on the awareness of
the participants for using time effectively. According to the results, the
participants gained the most awareness about “time traps”.

References

  • Adamson, B. J.,Covic, T., and Lincoln, M. (2004). Teaching time and organizational management skills to first year health science students: Does training make a difference? Journal of Further and Higher Education, 28(3), 261-276. Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 16-27.
  • Adıgüzel, Ö. ve Timuçin, E. (2010). The effect of creative drama on student achievement in the instruction of some development and learning theories. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1741-1746.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2002). Zaman yönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 326–335.
  • Aslan, E. Erbay, F. Ve Saygın, (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 1-8
  • Aydeniz, H. Ve Özçelik, N. (2012), Impact of creative drama method on the French achievement of universitystudents, Procedia – Social and Behavioral Sciences. 47, 962 – 967.
  • Balcı, A. (1990). Zaman yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. İnternetten 8 nisan 2013 tarihinde alınmıştır: http://scholar.google.com.tr/scholar?q=ZAMAN+Y%C3%96NET%C4%B0M%C4%B0&hl=tr&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=btIrUNiLNITPhAe2x4GIDQ&ved=0CEIQgQMwAA
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. Ve Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. (7) 2: 57–73
  • Başak, T., Uzun, Ş. ve Arslan, F. (2008). Time management skills of nursing students, TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Britton, B. K. Ve Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology. 83(3),405-410.
  • Can, N. (2000). Zaman yönetimi ve planlılık bilinci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 239-256.
  • Cemaloğlu, N., ve Filiz, S. (2010). The relation between time management skills and academic achievement of potential teachers. Educational Research Quarterly, 33(4), 3-23.
  • Çağlıyan, V. Ve Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir değerlendirme. KMU İİBF Dergisi, 17, 74-189.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretmen sanatı. Ankara: PagemA Yayıncılık.
  • Dursun, F. (2004, Temmuz). Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanım Amaçları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Eldeleklioğlu, J., Yılmaz, A. ve Gültekin, F. (2010). Investigation of teacher trainees’ psychological well-being in terms of time management. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 342-348.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • George, D. Dixon, S. Stansal, E. Gelb, S. L.,Pheri, T. (2008). Time Diary and questionnaire assessment of factors associated with academic and personal success among university undergraduates. Journal of American College Health, 56(6), 706-715.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gogus, A. and Güneş, H. (2011). Leaning styles and effective learning habits of university students: A case from Turkey. CollegeStudentJournal. 45 (3), 586-600.
  • Gözel, E. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 24, 67-84.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karagöz, Y. Kıngır, S.,Mesci, M. ve Akbaş, Z. (2010). Zamanın etkin kullanımını sağlayan faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 97-108.
  • Kaya H., Kaya, N., Öztürk Palloş, A ve Küçük, L. (2012). Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284–288
  • Kearns, H. Ve Gardiner, M. (2007). Is it Time Well Spent? The relationship between time management behaviours, perceived effectiveness and work related morale and distress in a university context. Higher Education Research& Development. 6(2), 235–24.
  • Kocabaş, İ. ve Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 203-210.
  • Misra, R., ve McKean, M. (2000). College students’ academic stres and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman Yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 221-229
  • Yılmaz, A. ve Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3 (1), 25-46.
  • Yolal, M. ve Kozak, R. (2008). Bilgiye erişim aracı olarak öğrencilerin internete yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20, 155-128.
  • YÖK, (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • YÖK. (2009). Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlikler Çerçevesi Ara Raporu. İnternetten 8 Nisan 2013 tarihinde alınmıştır: http://bologna.yok.gov.tr/files/1fd58513c8ad79fe43ca1b7c1adc4a8b.pdf
  • Zampetakis, L. A.,Bouranta, N. ve Moustakis, V. S. (2010). On the relationship between individual creativity and time management. ThinkingSkills and Creativity, 5(1), 23-32.  

Üniversite Öğrencilerine Zamanı İyi Kullanma Farkındalığının Yaratıcı Drama Yoluyla Kazandırılması

Year 2014, Volume: 36 Issue: 36, 87 - 100, 01.07.2014

Abstract

Bu
araştırmada yaratıcı drama etkinliklerinin üniversite öğrencilerinin zamanı iyi
kullanma farkındalığı üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya, Mersin Üniversitesi’nde ortak seçmeli ders olarak “Yaratıcı Drama”
yı seçen 25 ikinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel
verilerin birlikte toplandığı karma araştırma yöntemi uygulanmıştır.
Araştırmanın nicel verileri Britton ve Tresser (1991) tarafından geliştirilen,
Alay ve Koçak (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan 27 maddeden oluşan “Zaman
Yöntemi Envanteri” aracılığıyla toplanmıştır. Envanter, ön test ve son test
olarak katılımcılara uygulanmıştır. Ayrıca oturumlar bittikten sonra
katılımcılara üç açık uçlu sorudan oluşan bir form uygulanmıştır. Araştırma
sonucu, yaratıcı drama etkinliklerinin katılımcıların zamanı iyi kullanma farkındalığı üzerinde olumlu etkiye sahip
olduğu göstermiştir.  Katılımcılar en
fazla “zaman tuzakları” hakkında
farkındalık kazanmışlardır. 

References

  • Adamson, B. J.,Covic, T., and Lincoln, M. (2004). Teaching time and organizational management skills to first year health science students: Does training make a difference? Journal of Further and Higher Education, 28(3), 261-276. Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 16-27.
  • Adıgüzel, Ö. ve Timuçin, E. (2010). The effect of creative drama on student achievement in the instruction of some development and learning theories. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1741-1746.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2002). Zaman yönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 326–335.
  • Aslan, E. Erbay, F. Ve Saygın, (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 1-8
  • Aydeniz, H. Ve Özçelik, N. (2012), Impact of creative drama method on the French achievement of universitystudents, Procedia – Social and Behavioral Sciences. 47, 962 – 967.
  • Balcı, A. (1990). Zaman yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. İnternetten 8 nisan 2013 tarihinde alınmıştır: http://scholar.google.com.tr/scholar?q=ZAMAN+Y%C3%96NET%C4%B0M%C4%B0&hl=tr&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=btIrUNiLNITPhAe2x4GIDQ&ved=0CEIQgQMwAA
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. Ve Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. (7) 2: 57–73
  • Başak, T., Uzun, Ş. ve Arslan, F. (2008). Time management skills of nursing students, TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Britton, B. K. Ve Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology. 83(3),405-410.
  • Can, N. (2000). Zaman yönetimi ve planlılık bilinci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 239-256.
  • Cemaloğlu, N., ve Filiz, S. (2010). The relation between time management skills and academic achievement of potential teachers. Educational Research Quarterly, 33(4), 3-23.
  • Çağlıyan, V. Ve Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir değerlendirme. KMU İİBF Dergisi, 17, 74-189.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretmen sanatı. Ankara: PagemA Yayıncılık.
  • Dursun, F. (2004, Temmuz). Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanım Amaçları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Eldeleklioğlu, J., Yılmaz, A. ve Gültekin, F. (2010). Investigation of teacher trainees’ psychological well-being in terms of time management. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 342-348.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • George, D. Dixon, S. Stansal, E. Gelb, S. L.,Pheri, T. (2008). Time Diary and questionnaire assessment of factors associated with academic and personal success among university undergraduates. Journal of American College Health, 56(6), 706-715.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gogus, A. and Güneş, H. (2011). Leaning styles and effective learning habits of university students: A case from Turkey. CollegeStudentJournal. 45 (3), 586-600.
  • Gözel, E. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin zaman yönetimi hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 24, 67-84.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karagöz, Y. Kıngır, S.,Mesci, M. ve Akbaş, Z. (2010). Zamanın etkin kullanımını sağlayan faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 97-108.
  • Kaya H., Kaya, N., Öztürk Palloş, A ve Küçük, L. (2012). Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284–288
  • Kearns, H. Ve Gardiner, M. (2007). Is it Time Well Spent? The relationship between time management behaviours, perceived effectiveness and work related morale and distress in a university context. Higher Education Research& Development. 6(2), 235–24.
  • Kocabaş, İ. ve Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 203-210.
  • Misra, R., ve McKean, M. (2000). College students’ academic stres and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman Yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 221-229
  • Yılmaz, A. ve Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3 (1), 25-46.
  • Yolal, M. ve Kozak, R. (2008). Bilgiye erişim aracı olarak öğrencilerin internete yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20, 155-128.
  • YÖK, (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • YÖK. (2009). Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlikler Çerçevesi Ara Raporu. İnternetten 8 Nisan 2013 tarihinde alınmıştır: http://bologna.yok.gov.tr/files/1fd58513c8ad79fe43ca1b7c1adc4a8b.pdf
  • Zampetakis, L. A.,Bouranta, N. ve Moustakis, V. S. (2010). On the relationship between individual creativity and time management. ThinkingSkills and Creativity, 5(1), 23-32.  
There are 35 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Işıl Tanrıseven This is me

Murtaza Aykaç This is me

Publication Date July 1, 2014
Submission Date May 3, 2014
Acceptance Date June 16, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 36 Issue: 36

Cite

APA Tanrıseven, I., & Aykaç, M. (2014). Üniversite Öğrencilerine Zamanı İyi Kullanma Farkındalığının Yaratıcı Drama Yoluyla Kazandırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 87-100.