In this research, the aim is to examine the
influences of creative drama activities on the awareness of university students
for using time effectively. The research has been realized on 25 university
students who chose the course of “Creative Drama” as common elective course at
Mersin University. In the research the mixed research method was
utilized where qualitative and quantitative data were collected together.
Qualitative data was collected by “Time Management Inventory” made up of 27
items. Inventory was applied on the participants as pre-test and post-test.
Additionally, end of the sessions, a form which was made up of open-ended
questions was applied to the participants. The result of the research has shown
that the creative drama activities had a positive effect on the awareness of
the participants for using time effectively. According to the results, the
participants gained the most awareness about “time traps”.
Bu
araştırmada yaratıcı drama etkinliklerinin üniversite öğrencilerinin zamanı iyi
kullanma farkındalığı üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya, Mersin Üniversitesi’nde ortak seçmeli ders olarak “Yaratıcı Drama”
yı seçen 25 ikinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel
verilerin birlikte toplandığı karma araştırma yöntemi uygulanmıştır.
Araştırmanın nicel verileri Britton ve Tresser (1991) tarafından geliştirilen,
Alay ve Koçak (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan 27 maddeden oluşan “Zaman
Yöntemi Envanteri” aracılığıyla toplanmıştır. Envanter, ön test ve son test
olarak katılımcılara uygulanmıştır. Ayrıca oturumlar bittikten sonra
katılımcılara üç açık uçlu sorudan oluşan bir form uygulanmıştır. Araştırma
sonucu, yaratıcı drama etkinliklerinin katılımcıların zamanı iyi kullanma farkındalığı üzerinde olumlu etkiye sahip
olduğu göstermiştir. Katılımcılar en
fazla “zaman tuzakları” hakkında
farkındalık kazanmışlardır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | May 3, 2014 |
Acceptance Date | June 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |