The purpose of this study was to investigate the reasons of foreign
language learning anxiety levels of high school students. The sample of the study consisted of twenty-four
students from three high schools in Nigde province in 2012–2013 academic
year. While selecting the students in the sample, it was paid attention that students
had high levels of foreign language learning anxiety. In this study, semi-structured illustrative
qualitative research method was used. The data of this study were analysed
through “content analysis technique”.
According to the findings of the study, it was concluded that the reasons of
foreign language learning anxiety of high schools students were summoned in
seven themes such as speaking activities, listening activities, teaching
methods and techniques, fear of making error, learning environment, teachers’
attitudes, and exams in the research.
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde
yabancı dil öğrenme kaygısına sebep olan faktörleri belirlemektir. Araştırmanın
örneklemini 2012–2013 akademik yılında Niğde ilinden seçilen üç liseden toplam yirmi
dört öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin seçiminde, seçilen öğrencilerin
yüksek düzeyde yabancı dil öğrenme kaygısına sahip olma durumları göz önünde
bulundurulmuştur. Araştırmada, nitel veri toplama araçlarından görüşme yöntemi
içerisinde yer alan “yarı-yapılandırılmış
görüşme tekniği” kullanılmıştır. Bu araştırmada, veriler “içerik analizi
tekniği” ile çözümlenmiştir. Yapılan araştırma sonunda, lise öğrencilerinin
yabancı dil öğrenme kaygısına sebep olan faktörlerin; konuşma etkinlikleri, dinleme
etkinlikleri, öğretim yöntem ve teknikleri, hata yapma korkusu, öğrenme
çevresi, öğretmen tutumları ve sınavlar olmak üzere toplam yedi temada toplandığı
sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | December 23, 2013 |
Acceptance Date | April 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |