The aim of this
study is to determine the views of children, who are the most basic shareholder
of pre-school education, about pre-school education. The study was designed by
phenomenological design which is one of the qualitative research designs. The
study group of the study is composed of 45 six years old children attending
preschools and nursery classes under Ministry of National Education in Aydın
city centre in 2013-2014 school year. Data in the study were obtained by Mosaic
Approach. Mosaic approach is a data collection method which is based on the
consideration of children as having ability to express themselves like adults
and combining techniques like different interview techniques, child drawings,
child photographs etc.. Collected data were analyzed by Descriptive Analysis
Technique. According to the results children expressed that they come to
pre-school to be educated and to play games and they play games and routine
activities are made in the course of school time. It was determined that
children has not got any knowledge about pre-school staff and they used clear
expressions only for the duties of their teachers. Finally, children indicated
that their teacher decides what to do in the classroom and the person who will
decide things that will be done in the classroom must be their teacher, too.
Bu araştırmada
okul öncesi eğitimin en temel paydaşı olan çocukların okul öncesi eğitime
ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden
biri olan Olgu Bilim deseninde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Aydın
il merkezinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokulları ve
anasınıflarında eğitim gören 45 altı yaş çocuğu oluşturmuştur. Araştırmada
veriler Mosaic Approach (Çok Metotlu Yöntem) ile toplanmıştır. Çok Metotlu
Yöntem, çocukları da birer yetişkin gibi kendilerini ifade edebilecek
yeterlilikte kabul etme temeline dayanan, farklı görüşme teknikleri, resim
çizip anlatma, çocuk fotoğrafları vb. teknikleri birleştiren bir veri toplama
yöntemidir. Araştırmada elde edilen veriler Betimsel Analiz Tekniği
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada çocuklar okul öncesi eğitim
kurumuna eğitim görmek ve oyun oynamak amacıyla gidildiğini ve okulda geçirilen
zamanın büyük çoğunluğunda oyun/oyuncak oynandığı ve rutin etkinlikler
yapıldığını belirtmişlerdir. Çocukların okul çalışanları ile ilgili bilgi
sahibi olmadıkları sadece öğretmenlerin görevlerine yönelik net ifadeler
kullandıkları belirlenmiştir. Son olarak çocuklar, sınıfta yapılacaklara
öğretmenlerin karar verdiğini ve sınıfta yapılacakların kararını vermesi
gereken kişinin de öğretmen olması gerektiğini belirtmişlerdir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | October 15, 2013 |
Acceptance Date | March 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |