This
study aimed to develop a measuring tool with the aim of determining pedagogical
values of teaching profession. The item pool for the scale of pedagogical
values consisted of 42 items which were determined in the study of Husu and
Tirri (2007). The participants were 317 primary school and subject matter
teachers who work at the primary schools in the city centers of Burdur and
Denizli. After KMO values and Bartlett test results were analyzed for the
Pedagogical Values Scale, the data set seemed to be suitable for factor
analysis based on the statistically significant findings [KMO: 0.971 x2=12939,275, sd = 820, p < .001]. The
exploratory factor analysis was used to evaluate the construct validity for
the Pedagogical Values Scale. The construct validity was analyzed in three
factors based on the theoretical explanations. As a result of the exploratory
factor analysis, three factors were found as “individual, social and
relational”. These three factors accounted for 68.253% of total variance. The
results indicated that the Pedagogical Values Scale is a valid and reliable
instrument in order to determine the pedagogical values of teachers.
Bu
çalışma, öğretmenlik mesleğinin eğitsel değerlerini belirlemek için geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracını geliştirilmeyi amaçlamaktadır. Eğitsel değerler
ölçeğinin madde havuzu Husu ve Tirri (2007)’nin belirledikleri 42 maddeden
oluşturulmuştur. Eğitsel değerler ölçeği Denizli ve Burdur il merkezinde
bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 317 sınıf ve branş öğretmenine
uygulanmıştır. Eğitsel Değerler Ölçeği’nin (EDÖ) KMO değeri ve Bartlett testi
sonuçları incelenmiş, değerlerin istatistiksel olarak anlamlı olması [KMO:
0.971 x2=12939,275, sd = 820, p < .001] bulgularına
dayanarak veri setinin faktörleştirmeye uygun olduğuna karar verilmiştir. Eğitsel
Değerler Ölçeğinin yapı geçerliliği açımlayıcı faktör analizi ile
belirlenmiştir. Yapı geçerliliği kuramsal açıklamalar doğrultusunda üç faktörlü
olarak analiz edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçek “bireysel, sosyal
ve ilişkisel” eğitsel değerleri içeren üç boyuttan oluşmaktadır. Bu üç boyut toplam
varyansın %68,253’ünü açıklamaktadır. Eğitsel Değerler Ölçeği’nin güvenirliği
ise Cronbach Alfa katsayısı ve madde toplam korelasyonları incelenmiş ve
güvenirlik katsayılarının oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmadan
elde edilen bulgular, Eğitsel Değerler Ölçeğinin, öğretmenlerinin eğitsel değerlerinin
belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | February 8, 2014 |
Acceptance Date | May 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 36 Issue: 36 |