In this study, the gains in the unit titled as the
journey through the Turkish history taking place in the social studies 7th
grade curriculum is aimed to be analyzed according to the learning outcomes of
Gagne. The document analysis which is one of the qualitative researches has
been used in this study. The
social studies curriculum in use since 2004 and the 7th grade
social studies Teacher’s book belonging to Anıttepe Press being in the first
place, the literature concerned has been benefited. Starting out with the data
collected, presenting a descriptive table related to the research through
comments is aimed. The 8 learning objective in the Journey through the Turkish
History which appears in the social studies curriculum are analyzed one by one
according to the Gagne’s learning outcomes. In the result of the analyze, the
outcomes are at the verbal information level. This indicates that the primary
school general skills (critical, creative etc.) are not reflected efficiently
Bu çalışmada, yedinci sınıf sosyal bilgiler öğretim programında yer alan
Türk Tarihinde Yolculuk ünitesindeki kazanımların, Robert M. Gagne’nin öğrenme
ürünlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma
yöntemlerinden, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz için veri
kaynakları, 2004 yılından beri yürürlükte olan Sosyal Bilgiler Öğretim Programı
ve Anıttepe yayıncılığa ait ilköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmen
Kılavuz Kitabı başta olmak üzere, ilgili alanyazından faydalanılmıştır.
Toplanan bu verilerden yola çıkılarak, yorumlar yoluyla, konu ile ilgili
betimsel bir tablo sunmak amaçlanmıştır. Bu betimsel tablo ortaya konurken,
yedinci sınıf sosyal bilgiler programında yer alan, Türk Tarihinde Yolculuk
ünitesindeki 8 kazanım, Gagne’nin öğrenme ürünlerine göre tek tek ele alınarak
incelenmiştir. İnceleme sonucunda, kazanımların ağırlıklı olarak sözel bilgi
basamağında yer aldığı görülmüştür. Bu durum, ilköğretim genel becerilerinin
(eleştirel, yaratıcı, vb.) yeterince yansıtılmadığını göstermektedir
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | November 24, 2014 |
Acceptance Date | March 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 38 Issue: 38 |