Patriotism is a citizenship value involved in the
affective objectives of social studies education. The present study aimed to
investigate the social studies teachers’ perceptions of patriotism. A total of
14 social studies teachers selected as per maximum variation method
participated in the study, which was designed as a phenomenological research.
The research data were collected using a semi-structured interview form. The
data were analysed using content analysis method with the help of NVivo
software program. The results of the research suggested that participating
social studies teachers explain patriotism with concepts of love, commitment
and responsibility, and perceived themselves closer to blind patriotism. It was
recommended that teachers should become more aware of active and democratic
citizenship, get training to become constructive citizens, and improve their
practices in this direction.
Yurtseverlik
sosyal bilgiler öğretim alanı içinde yer alan bir vatandaşlık değeridir. Bu
araştırma sosyal bilgiler öğretmenlerinin yurtseverlik algılarını ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır. Fenomenoloji deseninde gerçekleştirilen araştırmaya maksimum
çeşitlik örneklemesi ile belirlenen 14 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır.
Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Araştırma
verileri NVivo programında içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretmenleri yurtseverliği, sevgi, bağlılık,
sorumluluk kavramlarıyla açıklamışlar ve kendilerini kör yurtseverliğe daha
yakın görmüşlerdir. Öğretmenlerin etkin ve demokratik yurttaşlık eğitimi konusunda
bilinçlenmeleri ve yapıcı yurtsever olmalarına ilişkin eğitim almaları ve
uygulamalarını bu yönde geliştirmeleri sağlanabilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Submission Date | December 12, 2015 |
Acceptance Date | May 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 40 Issue: 40 |