This study aims to
develop a valid and reliable biology attitude scale to determine attitudes of
pre-service teachers towards biology. The study group consists of 500
pre-service teachers in the science teaching and classroom teaching departments
of the Faculty of Education at Manisa Celal Bayar University, Karadeniz
Technical University, Gazi University and Kars Kafkas University. Data of 88
pre-service teachers were excluded from the assessment due to missing and false
responses. Data of 412 pre-service teachers were included in the assessment. According
to Exploratory factor analysis, it was assumed that the scale represents
three-factor structure and the accuracy of this structure was tested with
confirmatory factor analysis. The obtained findings confirmed that the scale
represents a three-factor structure. The determined factors were named
considering item contents. Accordingly, the first item was titled as
"self-esteem for biology," the second item was titled as
"interest towards biology," and the third item was titled "the
importance of biology". The scale’s Cronbach Alpha internal consistency
coefficient was found to be 0.90.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının biyolojiye karşı tutumlarını
belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir biyoloji tutum ölçeği
geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 öğretim yılında Manisa
Celal Bayar, Karadeniz Teknik, Gazi ve Kars Kafkas Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Fen bilgisi öğretmenliği ile sınıf öğretmenliği anabilim dallarında
okuyan 500 öğretmen adayı oluşturmuştur. Eksik ve yanlış doldurmalar nedeniyle
88 öğretmen adayının verileri değerlendirme dışı bırakılmıştır. Geriye kalan
412 öğretmen adayının verileri değerlendirmeye alınmıştır. Veriler üzerinde
açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz
sonucu ölçeğin 3 faktörlü yapıyı temsil ettiği düşünülmüş ve bu yapının
doğruluğu doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular
ölçeğin 3 faktörlü bir yapı gösterdiğini destekler niteliktedir. belirlenen
faktörlere, madde içerikleri dikkate alınarak isim verilmeye çalışılmıştır.
Buna göre birinci faktöre “Biyolojiye yönelik kendine duyulan güven”, ikinci
faktöre “Biyolojiye yönelik ilgi”, üçüncü faktöre “Biyolojinin önemi” isimleri verilmiştir. Ölçeğin tamamına
ilişkin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.90 olarak tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Submission Date | January 23, 2014 |
Acceptance Date | January 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 40 Issue: 40 |