This study was conducted to examine the relationships between
five-six years old children’s social emotional adjustment level and their
parents’ self-esteem, basic needs and self-efficacy. In the study relational
screening model was utilized. The participants of the research consisted of 208
five-six years old children attending preschool education and their parents
(208 mothers and 208 fathers). Results showed positive significant correlations
between children’s social competence level and parents’ self-esteem, self-efficacy
and basic needs of survival, power, fun, belonging and freedom; negative significant
correlations between children’s anger-aggression level and parents’ self-esteem, self-efficacy and basic
need of survival and negative significant correlations between children’s anxiety-introversion
level and parents’ self-esteem, self-efficacy and basic needs of survival, power
and belonging. Results also indicated that self-esteem, basic needs and self-efficacy
altogether predicted 16 % of social competency, 17 % of anger- aggression and 24
% of anxiety-introversion subtests of social emotional adjustment. In the study,
implications of the findings were discussed and suggestions were given.
Bu
araştırma beş-altı yaş çocuklarının sosyal duygusal uyum düzeyi ile
ebeveynlerinin benlik saygısı, temel ihtiyaçları ve öz yeterlikleri arasındaki
ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan
çalışmanın araştırma grubunu okul öncesi eğitim alan beş-altı yaş grubu 208
çocuk ve ebeveynleri (208 anne ve 208 baba) oluşturmuştur. Elde edilen sonuçlar,
çocukların sosyal yetkinlik düzeyi ile ebeveynlerinin benlik saygısı, öz
yeterlik algıları ve temel ihtiyaçları (hayatta kalma, güç, eğlenme, aidiyet,
özgürlük) arasında pozitif; kızgınlık-saldırganlık düzeyi ile ebeveynlerinin benlik
saygısı, öz yeterlik ve hayatta kalma temel ihtiyacı arasında negatif;
anksiyete-içedönüklük düzeyi ile ebeveynlerinin benlik saygısı, öz yeterlik ve
hayatta kalma, güç ve aidiyet temel ihtiyaçları arasında da negatif yönde
anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Ayrıca benlik saygısı, temel
ihtiyaçlar ve öz yeterlik birlikte sosyal yetkinlik değişkenliğini % 16, kızgınlık-saldırganlık
değişkenliğini % 17 ve anksiyete-içedönüklük değişkenliğini ise % 24 oranında yordamıştır.
Araştırmada, elde edilen bulgular, eğitsel doğurguları ile birlikte tartışılmış
ve önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Submission Date | October 4, 2016 |
Acceptance Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 41 Issue: 41 |