This
dissertation aimed at determining the relationship between perceptions of
organizational climate and perceptions of organizational politics of faculty
members working at educational faculties. The population of the research in
relational survey method was formed by faculty members who have their PhD and
work for educational faculties at the state universities in Turkey. Since the
purpose of this research was to reach the whole universe, sampling was not
taken. 866 faculty members were reached within the research context. Data of this study was collected by using
“Organizational Climate Scale-OCS” and “The Perception of Organizational
Politics Scale-POPS” on a web-based questionnaire. Parametric statistics were
used in the data analysis. Correlation analysis was applied to investigate the
relationship between sub-dimensions. Regression analysis was implemented to
examine the effect of organizational climate on the perception of
organizational politics
Bu araştırma, eğitim fakültelerinde çalışan öğretim
elemanlarının örgütsel iklim algıları ile örgütsel politika algıları arasındaki
ilişkiyi saptamayı amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın
evrenini Türkiye’deki devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerinde çalışan
Dr. unvanına sahip öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin
tamamına ulaşılması amaçlandığından örneklem alma yoluna gidilmemiştir.
Araştırma kapsamında 866 öğretim elemanına ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri,
“Örgütsel İklim Ölçeği-ÖİÖ” ve “Örgütsel Politika Algısı Ölçeği-(ÖPAÖ/POPS)”
kullanılarak web temelli anket yolu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde
parametrik istatistikler kullanılmıştır. Alt boyutlar arasındaki ilişkileri
incelemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Örgütsel iklimin örgütsel
politika algısı üzerindeki etkisini incelemek için regresyon analizi
yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; eğitim fakültelerinde bürokratik
iklimin hâkim olduğu belirlenmiş, örgütsel politika algısı ile bürokratik iklim
arasında pozitif, destekleyici iklim ve
yenilikçi iklim arasında ise negatif bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, örgütsel politikanın
eğitim fakültelerindeki algılanmasının “sıklıkla” düzeyinde olduğu
belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucu olarak da bürokratik iklim ve
destekleyici iklim boyutlarının “yükselmek için gerekeni yapmak”, “genel
politik davranış” ve “dürüstlük/iş ahlakı” algısı üzerinde önemli (anlamlı) bir
yordayıcı olduğu, yenilikçi iklim boyutunun ise önemli bir etkiye sahip
olmadığı ortaya çıkmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | October 5, 2015 |
Acceptance Date | November 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 43 |