The aim of the study was to examine contextual antecedents of psychological well-being in physical education classes. Data were collected from 431 high school students in two public high schools. Questionnaire pack consisted of the scales tapping students’ perception of teacher’s autonomy support, basic psychological needs satisfaction, intrinsic motivation, fear of negative evaluation, social appearance anxiety, subjective vitality and concentration. Path analysis supported a model in which autonomy support positively predicted students’ psychological need satisfaction, which, in turn positively influenced students’ intrinsic motivation. Intrinsic motivation positively predicted concentration and subjective vitality positively, fear of negative evaluation negatively. Bearing in mind that teacher’s autonomy support in physical education can be considered as a tool to enhance adolescents’ concentration and vitality while it can help to reduced adolescents’ fear of negative evaluation and social appearance anxiety.
autonomy support motivation basic psychological needs psychological well-being physical education
Bu çalışmanın amacı beden eğitimi derslerinde psikolojik iyi
oluşun bağlamsal temellerini incelemektir. Veriler, iki devlet
okulundan toplam 431
lise öğrencisinden toplanmıştır. Ölçek paketi, algılanan özerklik
desteği, temel psikolojik ihtiyaçların tatmini, içsel güdülenme, öznel
zindelik, konsantrasyon, olumsuz değerlendirilme korkusu ve sosyal görünüş
kaygısını ölçen ölçeklerden oluşmaktadır. Yapısal Eşitlik Modeli sonuçları,
derste öğretmenin yarattığı özerklik desteğinin, öğrencilerin üç temel
psikolojik ihtiyacını açıkladığı, içsel motivasyonunu desteklediği ve bu
ilişkinin de öğrencilerin olumsuz değerlendirilme korkusu ve sosyal görünüş
kaygısını negatif yönde, öznel zindelik ve konsantrasyon düzeylerini ise
pozitif yönde açıkladığını göstermektedir. Sonuçlar ışığında beden eğitimi derslerinde
özerklik desteği, ergenlik dönemindeki öğrencilerin konsantrasyonunu ve
zindeliğini artıran, sosyal görünüş kaygısı ve olumsuz değerlendirilme
korkusunu azaltan bir araç olarak düşünülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | February 2, 2018 |
Acceptance Date | June 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 45 Issue: 45 |